رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: قرآن کریم مهمترین و جامع ترین منبع و مرجع مسلمانان در حوزه رفتارها، سبک زندگی و علوم انسانی است. زمانی که جامعه ما از دستورات قرآن درس گرفته و به آن عمل کند، جامعه ای قرآنی خواهد بود.

مرجعیت قرآن در علوم انسانی -اسلامی فراموش شده است

حجت الاسلام محمد صادق یوسفی مقدم در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی قدس آنلاین با اشاره به فاصله گرفتن مسلمانان از قرآن در طول سالهای پس از رحلت پیامبر(ص) افزود: بعد از گذشت چند قرن، مسلمانان از توجه به مفاهیم و دستورات قرآن فاصله گرفته و امت پیامبر(ص) در رفتار مطابق با قرآن کریم عمل نکردند.  وی با بیان اینکه نقش و جایگاه قرآن در علوم انسانی -اسلامی کمرنگ شده است، اظهار کرد:دلیل این اتفاق این است که قرآن کریم مرجعیت خود را بین اندیشمندان مسلمان از دست داده است.  

یوسفی مقدم به دیدگاه علامه طباطبایی در این رابطه اشاره کرده و گفت: مهمترین شاهد من در این ادعا، سخنی است که علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان بیان کرده، علامه می گوید: ساختار و نظام دانشهای اسلامی بگونه ای چیده شده که ممکن است انسانی در یکی از رشته های علمی تخصص پیدا کند درحالی که اصلاً با قرآن انس نداشته باشد و ممکن است اصلا قرآن را قرائت نکرده باشد اما متکلم، فیلسوف و اصولی بشود.

 وی افزود: علامه طباطبایی با طرح این موضوع می خواهد این نکته را به ما بگوید که برای عالم شدن در هریک از حوزه‌های علوم انسانی و اسلامی دانش قرآنی ضرورت دارد و باید مرجعیت قرآن را مورد توجه قرار دهیم. زیرا ساختار علوم انسانی و اسلامی باید برمبنای قرآن و سنت باشد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم با بیان این مطلب که در هر دوره ای که مسلمانان، به قرآن به عنوان مرجع و منبع زندگی ساز روی آوردند، تحولات گسترده ای در جهان اسلام روی داد، گفت: زمانی که مسلمانان به تفاسیر اجتماعی قرآن مانند تفسیر المیزان، ابن آشور و... وی آورند توانستند در تحولات اجتماعی نقش آفرینی کنند.

 یوسفی مقدم با بیان اینکه انقلاب اسلامی تأثیر ویژه ای بر روند مرجعیت قرآن در زندگی مردم گذاشت، افزود: انقلاب اسلامی یک جریان فکری و اعتراض فرهنگی برمبنای قرآن بود. وی با بیان اینگه با گذشته چهار دهه از پیروزی انقلاب هنوز نمی‌توانیم ادعا کنیم که قرآن از محجوریت خارج شده، گفت: برای مرجعیت قرآن در علوم اسلامی نیاز به برنامه ریزی بیشتری داریم.

وی با اشاره به توسعه حوزه های آموزش، پژوهش و ترویجی قرآن بعد از پیروزی انقلاب، اظهار کرد: بعد ازپیروزی انقلاب قرائت قرآن تخصصی تر و سامان یافته تر شد، در آموزش قرآنی به جامعیت رسیدیم و در حوزه پژوهش نیز مؤسسات قرآنی شکل گرفتند.

عضو شورای علمی گروه تفسیر موضوعی با بیان اینکه جمهوری اسلامی برنامه ریزی خوبی برای فهم محتوای قرآن ارایه کرده است، گفت: در نهادها و سازمان های نظام جمهوری اسلامی، نهادهای و معاونت‌های قرآنی در حال شکل گیری و تقویت است. همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی به این عرصه وارد شده که به تأسیس شورای توسعه فرهنگ معارف قرآن انجامیده است که خود آن دارای چندین کمیسیون فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و تبلیغ است. هریک از این کمیسیون ها زیر مجموعه هایی دارند.  

مدیر گروه فرهنگ نامه های قرآنی با تأکید براینکه نباید فعالیت های قرآنی مستمسک جریان های سیاسی شود، اظهار کرد: کسانی که به قرآن اعتقاد دارند باید از سیاسی کاری در این زمینه پرهیز کنند.

برچسب‌ها