وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه نرخ مبادله ارز و اظهارنامه‌های ارزی در بازار ثانویه قرار نیست دستوری تعیین شود گفت: این یک برنامه تشویقی است زیرا صادر کنندگان کالاهایر غیر نفتی که مالکیتشان دولتی نیست، نباید بازارهایشان از دست برود.

نرخ ارز در بازار ثانویه قرار نیست دستوری تعیین شود/ بازار صادرات غیر نفتی نباید از دست برود

به گزارش خبرنگار حوزه دولت قدس آنلاین مسعود کرباسیان در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره پیش‌بینی دولت درباره میزان تفاوت و اختلاف نرخ ارز مبادلاتی و اظهارنامه‌های ارزی  در بازار ثانویه با نرخ ارز دولتی گفت: باید اجازه دهیم این بازار شکل بگیرد و معاملات نرخ را تعیین کند. اگر به خاطر داشته باشد اول قرار بود اتاق معاملات تشکیل شود اما بعد تصمیم بر این شد که در بورس این معاملات انجام شود و نرخ گذاری  در اختیار خودشان باشد و ما هم همین روش را اجرا می‌کنیم.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار قدس آنلاین درباره امکان بازگست صرافی‌ها به مبادلات ارزی در قالب بازار ثانویه و معاملات اظهارنامه‌های ارزی توسط صرافی‌ها اظهار اشت: صادرکنندگان گروه سوم کالایی لزوما ارز خود را به بانک عرضه نمی‌کنند پس باید مکانیزم دیگری هم برای مبادله وجود داشته باشد. بدیم نظور قرار شد بانک مرکزی امکان ورود صرافی‌ها به این بخش را بررسی  و درباره آن تصمیم‌گیری کند.

کرباسیان با اشاره به تصمیم دولت برای عرضه سهام واحدهای سودآورد دولتی در بورس از جمله سهام پتروشیمی‌ها افزود: تصمیماتی که دولت در زمینه ارز گرفته و طبقه بندی کالاها برای واردات و امکان خرید و فروش ارز حاصل از صادرات گروه سوم کالایی می‌تواند تأثیر مثبتی بر سودآوری واحدهای دولتی قابل عرضه در بورس بگذارد به همین دلیل دولت تصمیم گرفت و رئیس جمهور هم ابلاغ کردند که سازمانهای دولتی وزارتخانه‌ها و نهادها سهامشان را به بازار عرضه کنند.

وی افزود: ما حتما ارواق هم  در بورس عرضه خواهیم کرد. فعلاً عرضه  اوراق ریالی مطرح است و  اوراق مشارکت، مرابحه و سلف به تأیید شوای فقهی بورس رسیده و ما می‌توانیم برای کمک به جذب نقدینگی برای خطوط تولید از این امکان استفاده کنیم.

وزیر اقتصاد گفت: انشا الله اگر گواهی سپرده طلا هم فعال شود در زمینه آرامش بخشی به بازار طلا هم کمک بزرگی خواهد بود.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها