مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: تمام طرف‌ها به گفت‌وگوها ادامه می‌دهند تا راه‌هایی برای حفظ توافق هسته‌ای پیدا کنند.

موگرینی: به رایزنی‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای ادامه می‌دهیم

به گزارش قدس آنلاین: فدریکا موگرینی  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان جلسه کمیسیون مشترک برجام که روز جمعه (امروز) در سطح وزیران  امورخارجه در وین برگزار شد، بیانیه پایانی این کمیسیون را قرائت کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در آستانه نشست امروز از قدرت‌های اروپایی خواست تا پیشنهادهای قابل راستی‌آزمایی و قابل اجرا بدهند. وی گفت که طرف‌های اروپایی در هفته‌های اخیر وعده‌های کلی و مبهم داده‌اند.

ایران تاکید می‌کند که بدون تضمین منافعش در توافق هسته‌ای نخواهد ماند. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه امروز از ایران خواست دست از این تهدیدهای خود بردارد.

در بیانیه کمیسیون برجام آمده است که اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و ایران به گفت‌وگوها و بررسی جزئیات فنی مسائل ادامه می‌دهند و در صورت نیاز جلسات دیگری در سطح وزیران امورخارجه خواهند داشت.

بنا بر این گزارش، کمیسیون مشترک برجام همچنین از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مبنی بر پایبندی ایران به تعهداتش استقبال کرد. طرف‌های توافق هسته‌ای در عین حال اعلام کردند که با پایبندی ایران به تعهداتش، ادامه برجام مستلزم تامین منافع اقتصادی ایران است.

موگرینی در جمع خبرنگاران گفت: در نشست امروز، راه حل‌های عملی برای عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران مورد بحث و رایزنی قرار گرفت.

به گفته وی، طرف‌ها به دنبال حفظ روابط اقتصادی و مسیرهای تبادلات مالی با ایران هستند و می‌خواهند صادرات نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی از ایران ادامه پیدا کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه از تضمین اعتبار صادرات برای شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی خبر داد و گفت: اتحادیه اروپا با بازنگری در مقررات بازدارنده خود می‌خواهد ادامه کار شرکت‌های اروپایی در بازار ایران را ممکن کند.

وی خاطر نشان کرد: اتحادیه اروپا از بانک سرمایه‌گذاری اروپا نیز برای حفظ برجام استفاده خواهد کرد.

پارلمان اروپا روز چهارشنبه به همکاری بانک سرمایه گذاری اروپا با ایران با هدف حمایت از اجرای برجام رای داد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها