نتیجه نشست کمیسیون مشترک برجام که با درخواست ایران برگزار شده بود تنها دستاوردش یک بیانیه بود، بیانیه‌ای که هیچ خبری از تضمین اروپایی‌ها در آن نبود. نکته قابل توجه در بیانیه ده بندی این بود که این بار هم اروپا هیچ تضمین عملی به ایران نداده و تنها به تداوم مذاکرات آنهم بدون قید زمانی تأکید دارد. به نظر می‌رسد مذاکرات مدنظر اروپایی‌ها بیشتر مذاکرات باز و بدون اعلام بازه زمانی است.

دور باطل مذاکره بی‌هیچ تضمین عملی

به گزارش خبرنگار سیاسی قدس آنلاین، پس از پایان نشست کمیسیون، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که تمام طرف‌ها به گفت‌وگوها ادامه می‌دهند تا راه‌هایی برای حفظ توافق هسته‌ای پیدا کنند.

با وجود اینکه دولت تاکنون مفاد بسته پیشنهادی اروپا را منتشر نکرده است اما در روزهای اخیرا شاهدیم که مقامات کشورمان همچون رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به صراحت از ناکافی بودن بسته پیشنهادی و عدم تضمین‌های عملی در این باره خبر داده است. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیروز پیش از نشست کمیسیون از قدرت‌های اروپایی خواست تا پیشنهادهای قابل راستی‌آزمایی و قابل اجرا بدهند. وی گفت که طرف‌های اروپایی در هفته‌های اخیر وعده‌های کلی و مبهم داده‌اند.

نتیجه نشست کمیسیون مشترک برجام که با درخواست ایران برگزار شده بود تنها دستاوردش یک بیانیه بود، بیانیه‌ای که هیچ خبری از تضمین اروپایی‌ها در آن نبود.

نکته قابل توجه در بیانیه ده بندی این بود که این بار هم اروپا هیچ تضمین عملی به ایران نداده و تنها به تداوم مذاکرات آنهم بدون قید زمانی تأکید دارد. به نظر می‌رسد مذاکرات مدنظر اروپایی‌ها بیشتر مذاکرات باز و بدون اعلام بازه زمانی است.

در بندهای این بیانیه بر اجرای کامل توافق برجام و تعهد طرفین بر ضرورت وظایف  خود در توافق هسته‌ای بدون ارائه هیچ تضمین تأکید شده است. در هشت بند ابتدایی آن تنها به توضیحات کلی درباره توافق بسنده شده و بیشتر تشریحی از نشست بوده تا ارائه تعهد و تضمین جدیدی درباره برجام.

گرچه در بند ۸ این بیانیه، شرکت کنندگان از تعهد حفظ روابط اقتصادی با ایران، حمایت از فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران و حمایت از شرکت‌های خود در برابر  پیامد تحریم‌های آمریکا سخن به میان آمده است، اما راه‌های دست یافتن به این موارد بیان نشده و تنها حمایت لفظی است.

با توجه به مفاد بیانیه، باید گفت که این بیانیه نیز همانند دیگر اظهارات اروپایی‌ها فاقد هرگونه مسیر مشخص و مدون و تضمین شده برای حفظ این توافق است و تنها به تکرار مکررات پرداخته است.

با وجود اینکه اتحادیه اروپا بر حمایت شرکت‌های خود در برابر اقدامات تحریمی آمریکا برای همکاری با ایران سخن گفته اما علاوه بر اظهارات وزیر خارجه، توجه به سخنان اخیر رئیس جمهور در تماس تلفنی با آنگلا مرکل حاکی از آن است که نه تنها اروپا تاکنون گام موثری برای حفظ برجام برنداشته بلکه باب مذاکرات را باز گذاشته و تنها به تداوم مذاکرات و دادن وعده‌های کلی و مبهم اکتفا کرده است و به نوعی در پی خرید زمان از ایران است.

رئیس جمهور در تماس تلفنی با صدر اعظم آلمان با اشاره به ارائه بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی ( که هنوز محرمانه باقی مانده و محمد جواد ظریف روز جمعه اعلام کرد انرا به مقامات تهران تحویل خواهد داد)در ارتباط با چگونگی عمل به تعهدات و همکاری‌هایشان در برجام، آن را مأیوس کننده عنوان کرد و گفت: متاسفانه در بسته پیشنهادی ارائه شده راهکار عملیاتی و شیوه مشخصی برای ادامه همکاری‌ها وجود نداشت و یک سری تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق اتحادیه اروپا عنوان شده بود.

با وجود گذشت بیش از دو ماه از اعلام تصمیم ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج این کشور از برجام، ایران که قرار بود طی مدت زمان مشخصی برای حصول اطمینان درباره تضمین‌های اروپا برای حفظ برجام مذاکره کند، اکنون با اعتراف به ناکافی بودن بسته اروپا همچنان در توافق مانده است.

اروپا مذاکره را برای مذاکره می‌خواهد

محمد جواد جمالی معتقد است که توجه به چند موضوع درباره مذاکره با اروپایی‌ها درباره برجام مهم است. اول اینکه، آمریکا نفوذ بسیار بالایی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی اروپا دارد. از طرفی اروپایی‌ها در یک دو راهی گیر کرده و نمی‌خواهند از منافع امنیتی که از طریق برجام نصیب‌شان شده عبور کنند و در عین حال به ارتباطات گسترده سیاسی، اقتصادی و پیوندهای دو طرف آنتلانتیک نیز توجه دارند بنابراین شاید دنبال یک راه حل بینابین هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تحلیل خود به قدس آنلاین گفت: جمهوری اسلامی به حق می‌گوید به تعهدات خود درباره برجام عمل کرده و اگر قرار باشد دوباره چندین سال به تعهدات برجامی و محدودیت‌های آن ادامه دهد و از منافع مشروع و صلح آمیز هسته‌ای چشم پوشی کند، می‌تواند شرایط را طی اقداماتی به شرایط قبل توافق که ۵+۱ را مجبور مذاکره کرد، بازگرداند.

عضو کمیته ویژه بررسی برجام در مجلس تصریح کرد: در بسته‌های مذاکراتی، عرف سیاسی بر این است که معمولاً پیشنهادات اولیه آنچنان تأمین کننده خواسته‌های طرف مقابل نیست. در مرحله اول به نظر نمی‌رسید اروپا تمام خواسته‌های ما را اجابت کند، اروپا از حداقل‌ها شروع کرده است تا بتواند در مذاکرات و چانه زنی‌های بعدی تا جای ممکن امتیاز کمتری نسبت به ایران از دست دهند. بدین ترتیب، فکر می‌کنم اروپایی‌ها مقداری از آن چیزی را در صدد ارائه آن هستند، احتمالاً در چانه زنی‌ مذاکرات بعدی تدارک ببینند.

جمالی افزود: دستگاه دیپلماسی ایران باید توجه داشته باشد که مذاکره با اروپایی‌ها طولانی و فرسایشی نشود، چون یکی از روش‌هایی که آمریکا و اروپا به کار می‌بندند این است که مذاکره را برای مذاکره می‌خواهند. تیم مذاکره کننده باید هوشیار باشد که زمان را از دست ندهیم و در یک بازه زمانی مشخص به خصوص قبل از آبان ماه که بسته‌های تحریمی آمریکا اجرا می‌شود تکلیف توافق را مشخص کنیم.

خبری از بسته نیست

حجت الاسلام احمد سالک نیز  در گفت‌وگو با قدس آنلاین اظهار داشت:: در شرایط کنونی و با توجه به بیانیه‌ای که داده شده دیگر ادامه مذاکرات درباره برجام برای کشور مفید و سازنده نیست، زیرا مدت زمانی که باید برای مذاکرات سپری شود از سوی رهبری تعیین شده بود اما در نهایت به نتیجه مورد نظر دست نیافتیم. بنابراین باید اقدامات متقابل خود را در دستور کار قرار بدهیم.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: فکر می‌کنم اروپایی‌ها با مذاکرات پی در پی درصدد وقت کشی هستند و علاوه بر اینکه هیچ یک وعده‌های آنها نه تنها تضمین عملی ندارد بلکه تحقق هم نیافته است. 
نماینده مردم اصفهان ادامه داد: تیم مذاکره کننده از جمله آقای عراقچی از ارائه پیشنهاد راهکار هشت بندی به اروپایی‌ها درباره اجرایی شدن تضمین‌ها در خصوص برجام خبر داده است. اینکه تا چه میزان پیشنهادات تیم مذاکره کننده ایرانی مورد قبول اروپایی‌ها واقع شود از آن خبری ندارم و هنوز خبری درباره آخرین وضعیت پیشنهادات منتشر نشده اما اروپا درخواست ادامه مذاکره را داشته است.
وی همچنین افزود: همچنین خبری پخش شد مبنی بر اینکه انگلستان اعلام آمادگی کرده است همکاری‌های خود درباره برنامه آب سنگین اراک با کشورمان را ادامه دهد. نکته اینجاست سپردن چنین امور مهمی به دست انگلیس خبیث خودش سبب جریان سازی  و تنش در داخل کشور می‌شود.

انتهای پیام / 

   

برچسب‌ها