قدس انلاین- سعید کوشافر: غرب مشهد یا همان محور توسعه این شهر طی سالهای اخیر تبدیل به محور منازعات شهری میان مدیران شهری مشهد و مسوولان فرمانداری طرقبه شاندیزهم شده است...

دعوای شهرداری مشهد و فرمانداری طرقبه بخاطرسودمیلیاردی محورطلایی/  ورود دستگاه قضایی به پشت پرده آسفالت سودآور

...درحالی که گفته میشود محور این منازعات خدمت رسانی به مردم منطقه است اما هر شهروندعاقلی میداند که ظرفیتهای آشکار ونهفته درامدزایی این منطقه است که مسوولان را به جان هم انداخته وگرنه برای خدمت رسانی که میدان مناطق حاشیه شهر مشهد مهیا است و مسوولان میتوانند درآن زورازمایی کنند.

درهمین حال و درشرایطی که به نظر میرسید مدتی است میان مسوولان شهرداری مشهدو فرماندار طرقبه وشاندیز درخصوص حریم شهری آتش بس برقرار شده است ، طی روزهای گذشته ماجرای محور فرمانیه – مجیدیه پیش امد، محوری که مرز شهرمشهد است و شهرداری قصد دارد تا ازاسفالت این محور برای خود کلاهی بدوزد و درامدی کسب کند.این درحالی است که فرماندار طرقبه وشاندیز هم محکم پای کار ایستاده و میخواهد که سهم خودرا از این درامد بگیرد.

***شهرداری مشهد دنبال پول است

فرماندار طرقبه شاندیز گفت: شهرداری مشهد قصد دارد این مسیر را تحصیل حریم کند و پس از آن در باقی‌مانده املاک به مالکان آن منطقه امتیاز دهد و به‌وسلیه این امتیازها درآمدی کسب کند. بنابراین شهرداری مشهد به لحاظ قانونی صلاحیت ندارد که این کار را انجام دهد.

سیدحسن حسینی ادامه داد: در راستای موضوع آسفالت مسیر فرمانیه به مجیدیه برآورد دقیقی در حوزه کاهش ترافیک صورت نگرفته است. باید توجه داشت که تأثیر این امر آنچنان شگرف نیست. دو سال است که ایجاد این احداث راه را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. نزدیک 1300 یا 1400 متر از این مسیر را آسفالت کرده‌ایم، مابقی آن را نیز در دستور کار خود داریم اما نهادی بایستی هزینه‌های مالی آن را برعهده گیرد.

وی توضیح داد: شهرداری مشهد که تصمیم بر آسفالت کردن این مسیر دارد به‌دنبال بحث‌های دیگری است. شهرداری قصد دارد این مسیر را تحصیل حریم کند و پس از آن در باقیمانده املاک به مالکان آن منطقه امتیاز دهد و به‌وسلیه این امتیازها درآمدی کسب کند. بنابراین شهرداری مشهد به لحاظ قانونی صلاحیت ندارد که این کار را انجام دهد چراکه این مسیر به لحاظ تقسیماتی در محدوده مرز منطقه طرقبه شاندیز است.

حسینی تصریح کرد: ما در این زمینه توافقاتی را با شهر مشهد انجام داده‌ایم، سازمان‌های دیگر هم بایستی تأییدهایی را در این زمینه ارائه دهند. پیشنهادی را به کمیته زیربنایی استان خواهیم فرستاد که اگر مورد موافقت قرارگیرد شهرداری می‌تواند مسیر فرمانیه تا مجیدیه را آسفالت کند، اما نباید تحصیل حریم کند. ما هم به لحاظ مالی تحت فشار هستیم و پول نداریم آن مسیر را آسفالت کنیم.

***نقش مسیر فرمانیه-مجیدیه در کاهش ترافیک

همچنین دادستان شهرستان طرقبه و شاندیز گفت: آسفالت‌شدن مسیر فرمانیه-مجیدیه در کاهش ترافیک مؤثر است.

سیدهادی سبحانی اظهار کرد: 1200 متر طول راه فرمانیه تا مجیدیه تنها نیاز به آسفالت دارد. همین راه در کاهش ترافیک مشهد و بلوار وکیل‌آباد بسیار اثرگذار است. اما مشکل اینجاست که اختلاف میان فرمانداری شهرستان طرقبه و شاندیز و شهرداری منطقه ۱۲ مشهد مانع از آسفالت‌سازی این مسیر می‌شود. بنابراین بایستی دادگستری مصوبه‌ای را برای آسفالت آن در نظر بگیرد چراکه بسیار اهمیت دارد.

سبحانی با بیان اینکه «آمار رفت‌وآمد از مشهد به طرقبه و شاندیز در یک روز هفته 68 هزار و در روزهای تعطیل 156 هزار است»، خاطرنشان کرد: نکته اینجاست که در سال 1396، به‌صورت کلی 29 میلیون تردد در این محور داشته‌ایم. درواقع در این محور ترافیک، قفل می‌شود و اگر امام زمان دست خود را از روی کشور ما بردارد در این منطقه فاجعه رخ می‌دهد.

دادستان شهرستان طرقبه و شاندیز ادامه داد: برخی از مسئولان مسکن و شهرسازی استان مطرح می‌کنند که اگر مسیر فرمانیه به مجیدیه راه‌اندازی شود، راه دسترسی به طرقبه و شاندیز افزایش پیدا خواهد کرد. بایستی توجه داشت که تفریح مردم، رفتن به طرقبه و شاندیز است اگر این تفریح را نیز از مردم  بگیریم در خیابان‌های هنرستان‌، هاشمیه و... جولان می‌دهند. در زمینه دوچرخه‌سواران بایستی توجه داشت که ورود دوچرخه‌سواران به یک محور نیاز به یک هماهنگی و راهنما دارد. اگر جلوی این افراد را بگیریم تنش ایجاد می‌شود. بنابراین اداره ورزش و جوانان بایستی هماهنگی‌های لازم را در این زمینه انجام دهد.

***تهدید قضایی شهرداری و فرمانداری

درهمین حال معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: نامه‌نگاری‌های بسیاری در راستای آسفالت محور فرمانیه به مجیدیه انجام شده و نتیجه‌ای در بر نداشته است؛ اگر مشکل محور فرمانیه تا مجیدیه دوستانه حل نشود از راهکار قضایی استفاده می‌کنیم.

امیر مرتضوی اظهار کرد: مسئولانی که در راستای کاهش تصادفات رانندگی مسئولیت دارند بایستی در میدان حضور داشته باشند. بنابراین تا سه ماه آینده الزامی است تا تمامی دستگاه‌های تأثیرگذار در این زمینه، گزارش‌های خود را در مورد فرهنگ‌سازی و اقدامات صورت‌گرفته در رابطه با کاهش تصادفات به دادگستری ارائه دهند. 1200 متر از مسیر فرمانیه به مجیدیه بلاتکلیف مانده و علت این بلاتکلیفی وجود اختلافی است که میان شهرداری و فرمانداری در نحوه محاسباتشان مانند تحصیل حریم و... وجود دارد.

وی افزود: باید این موضوع تا جلسه بعدی تعیین و تکلیف شده و تایید آسفالت‌شدن این مسیر فراهم شود. اگر این امر صورت نگیرد از راهکار قانونی برای حل آن، استفاده خواهیم کرد تا به‌سرعت آسفالت شود. نمی‌خواهیم از طریق دستگاه قضایی به این مسأله ورود کنیم و تلاش داریم تا این موضوع به‌صورت دوستانه رفع شود.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چندین مسیر بلاتکلیف چون مسیر هشت کیلومتری در شهرک صنعتی ماشین‌ابزار، هشت کیلومتر در شهرک صنعتی توس و 1200 متر هم در مسیر فرمانیه به مجیدیه وجود دارد که می‌تواند احداث آن‌ها بار ترافیکی را کاهش دهد. در این زمینه مدت چندماه است که نامه‌نگاری‌های اداری از سوی دستگاه قضایی انجام شده و نتیجه‌ای را دربر نداشته است. بنابراین اگر متولی مسئول این زمینه وظیفه خود را انجام ندهد به سراغ راه‌کار قضایی خواهیم رفت. قرار نیست جلسه بگذاریم، اما تأثیری به همراه نداشته باشد. بنابراین تا پایان تابستان آسفالت‌سازی این محور الزامی است.

برچسب‌ها