هواپیمایی که در سال ۱۹۸۰ در پی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران به طور ویژه برای نجات جاسوسان آمریکایی طراحی و ساخته شده بود برای همیشه به موزه نیویورک منتقل شد.

به گزارش قدس آنلاین، بدنه هواپیمایی که آمریکا در سال ۱۹۸۰ آن را به طور ویژه برای عملیات آزادسازی گروگان‌های خود در ایران طراحی کرده بود، از پایگاه هوایی رابین به موزه علوم هوا-فضای «امپایر استیت» در گلنویل نیویورک اعطا شد.  

هواپیمای آمریکایی که در طبس شکست خورد، راهی موزه شد+تصاویر

این هواپیمای نظامی یکی از مدل‌های شرکت لاکهید بود که در پی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران برای استفاده در عملیات آزادسازی گروگان‌های آمریکایی طراحی شد. هواپیمای مذکور از قابلیت فرود آمدن و بلند شدن در منطقه‌ای به اندازه زمین فوتبال برخوردار بود و صرفاً برای اجرای عملیات آزادسازی گروگان‌های آمریکایی در سفارت این کشور در ایران ساخته شده بود.

هواپیمای آمریکایی که در طبس شکست خورد، راهی موزه شد+تصاویر

این هواپیما یکی از سه مدل مفهومی سی-۱۳۰ بود که با موتورهای موشک و اصلاحیه ایرودینامیکی، امکان ورود و خروج ناگهانی به محدوده‌ای نسبتا کوچک را فراهم می‌کرد. این مدل مفهومی لاکهید به نظر گزینه مناسبی بود برای آزادسازی ۵۲ گروگان آمریکایی که به مدت ۴۴۴ روز در سفارت این کشور در ایران گروگان بودند.

هواپیمای آمریکایی که در طبس شکست خورد، راهی موزه شد+تصاویر

یکی از این هواپیماها در عملیات طبس که در ارتش آمریکا به «پنجه عقاب» معروف است، گرفتار طوفان صحرای طبس شد و منهدم شد. پس از آزادی گروگان‌ها در سال ۱۹۸۱، استفاده از دو فروند باقی مانده برای انجام عملیات آزادسازی گروگان‌ها منتفی شد. بعدها یکی از این هواپیماها در بخش خدمات مورد استفاده قرار گرفت و دیگری روز جمعه توسط پایگاه هوایی رابین به موزه گلنویل اعطا شد.

هواپیمایی که آمریکا برای عملیات در ایران طراحی کرده بود به موزه منتقل شد+ تصاویر

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها