قدس انلاین : یک هنرمند رقص‌های آیینی مشهد گفت: رقص‌های آیینی مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند در حالی که می‌توانند در صنعت گردشگری نقش ایفا کنند.

توکل اظهار کرد: گردشگر حاضر است برای موارد فرهنگی و هنری هزینه کنند گردشگری صنعتی است که در تمام دنیا به آن پرداخته‌اند رقص های محلی این توانایی را دارند که به بهترین شکل در این صنعت فعالیت کنند.
وی ادامه داد:توجه ویژه‌ی بنده به موضوع فرهنگی رقص‌های آیینی و تحقیقات بیشتر و مشاهده کردم که چقدر این مسئله موثر و از طرفی ضروری است.
این هنرمند افزود: بنده به موضوع رقص های آیینی ترغیب شدم و برآن داشتم که همشهریان و هم‌وطنان خود را تشویق کنم که به این قضیه مهم به صورت خیلی جدی بپردازند.
توکل با اشاره به ضرورت پرداختن به رقص‌های آیینی، اضافه کرد: سلامتی جسم، جلوگیری از افسردگی و پیشگیری از جرایم جزء فواید پرداختن آن است.
وی درخصوص دیگر فواید یادگیریِ رقص‌های آیینی تصریح کرد: یکی از بهترین راه‌ها برای تخلیه انرژی و کاهش استرس در جوانان است و در بزرگسالان افزایش امید به زندگی، شادابی و نشاط و تخلیه‌ی استرس ها را به دنبال دارد.
این هنرمند خاطر نشان‌کرد: خیلی از کودکان نوجوانان و جوانان اعتماد به نفس ابراز وجود ندارد این هنر می تواند به آن‌ها کمک کند که بتوانند ابراز وجود کنند و با بدن خود دوست باشند.
توکل با بیان تاثیرات فردیِ پرداختن به رقص‌های آیینی درباره‌ی تاثیرات اجتماعیِ آن، گفت: به لحاظ اجتماعی رقص‌های آیینی مایه اعتماد به نفس ملی ما است ما بهترین هنر را داریم که می‌توانیم بین کشورهای دیگر سربلند باشیم.
این هنرمند اظهار کرد: اگر برندهای تجاری از یک هنر مقامی مثل رقص های آیینی و محلی حمایت کنند و پشتیبان قرار بگیرند قطعاً مقبولیت و محبوبیت بیشتری مشتریان آن پیدا می‌کنند و این یک طرح برد برد است.   
 توکل در خصوص رقص‌های مدرن‌‌ ادامه داد: این مسئله بسیار مهمی است ما همه انواع رقص‌ها را تایید می‌کنیم چون سلیقه‌های مختلف و تفاوت انسان‌ها با هم این تنوع و زیبایی را شکل می‌دهد.
وی افزود: اطلاع رسانیِ بسیار محدود به مردم و عدم اطلاع آن‌ها باعث شده‌است که مردم از این هنر کمی فاصله بگیرند اما گروه ما توانسته‌است این کمیت استقبال را مرتفع سازد‌.
این هنرمند اضافه‌کرد: در اجرای بعضی از گروه‌های رقص اصول و آداب معاشرت کم‌رنگ بود و این مقاومت علیه این هنر را بالا می‌برد و می‌گفتند: به سمت این هنر نروید که ممکن است شما را به ناهنجاری و ابتذال بکشاند.
توکل با اشاره به گمانه زنی‌ها علیه این هنر، تصریح کرد: این یک سخن واهی بیش نیست مثل آن است که اشتباهی از یک معلم یا روحانی سر بزند و مدعی بشویم که باید درب مسجد و مدرسه بسته شود.
این هنرمند در خصوص افراد گروه خود خاطرنشان کرد: این نفرات خوشبختانه همه تحصیل کرده و افرادی هستند که شئونات اخلاقی را در کار و زندگی شخصیِ خود رعایت می‌کنند. 
وی در خصوص حمایت‌ها اظهار کرد: امیدواریم که هر کار و تصمیم مثبت در خصوص این هنر اجرایی شود متاسفانه مقاومت، تعطیلی و لغو سریع اتفاق می‌افتد اما پیشرفت، حمایت، بودجه، طرح و برنامه ریزی بسیار به طول می‌انجامد ما امیدواریم که کارهای مفید در زمینه‌ی گسترش این هنر سریع‌تر اجرایی شود تا افراد علاقه‌مند دل‌سرد نشده‌اند.
این هنرمند در خصوص گروه فرخه تصریح کرد: فرخه  در زبان پهلوی به معنی دست افشانی و پایکوبی است ما چند نوع از این آیین‌ها را اجرا می کنیم برای مثال رقص های محلی مربوط به خراسان، بخش شمال خراسان، بخش جنوب شرق خراسان، ترکمن، آذربایجان، کردستان کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، جنوب، شمال  و همه را با لباس‌های همان ناحیه انجام می‌دهیم و این از ویژگی منحصر به فرد گروه ما‌ است که کار چند گروه را انجام می دهیم.
توکل در خصوص افتخارات و فعالیت‌های این گروه خاطرنشان کرد: ما اولین و تنها گروهی هستیم که انواع آینه های اقوام را اجرا می‌کنیم نماینده‌ی هنری ایران در نمایشگاه گردشگری فیتور در سال ۲۰۱۸ مادرید اسپانیا که بزرگترین نمایشگاه گردشگری دنیا است یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری هر کشوری رقص ها و آیین های آن کشور است که ما هم اجراکننده همین آیین‌ها و سنت‌ها در آن نمایشگاه بودیم که توجه بسیاری از بازدیدکنندگان آن نمایشگاه را به خود جلب کردیم و زمینه‌ساز سفر آن‌ها به ایران شده‌ایم.
وی ادامه داد: در جشنواره هنرهای فولکلوریک در اسپانیا نماینده ایران بودیم، در جشنواره پیوند اقوام در کرج اجرا داشتیم، در سال ۹۶ افتتاحیه المپیاد جهانی کامپیوتر  در برج میلاد و در شهریور اختتامیه و افتتاحیه جشنواره‌ی ورزشی محلات را در مشهد اجرا کردیم.
این هنرمند افزود: در نوروزگاه ۹۶ و ۹۷ بیشترین فعالیت ها از آن ما بود افتتاحیه نوروزگاه های ایران در آرامگاه فردوسی روزگار مشترک ایران و افغانستان در مرز دوغارون اجرا کردیم برای اولین بار پخش زنده در شبکه خراسان داشتیم رسانه‌ای که کمتر کسی باور می‌کرد این هنر به این شکل به صورت مستقیم پخش شود، در ماه آینده هم سازمان جهانی هنرهای فولکور فستیوالی در مالزی برگزار خواهد کرد که از ما دعوت به عمل آورده است و ما با افتخار در آنجا نماینده هنری ایران خواهیم بود.
وی گفت: بنده به عنوان سرپرست و تشکیل دهنده این گروه از کودکی علاقه و استعداد خاصی در این زمینه داشتم پدر من حمید توکل قهرمان کشتی جهان و خراسان بوده است.
این هنرمند ادامه‌داد: آموزش ها را فرا گرفتم تشویق شدم مورد توجه قرار گرفتم و اعتماد به نفس من در این زمینه افزایش پیدا کرد و مشاهده کردم که علاوه بر زمینه‌ی خوب آموزش گرفتن می‌توانم خوب هم آموزش به دیگران حتی آنان که هیچ استعدادی در این زمینه ندارند هم موفق باشم.

برچسب‌ها