معاون دادستان در دادسرای ناحیه 6 مشهدگفت: رسیدگی قضایی به عناوین اتهامی متوجه برند معروف چای، در دادسرای مشهد آغاز شده است.

اعلام جرم دادستانی علیه برند متخلف چای 

اواخر اسفند ماه بود که کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان رد پای تخلف گسترده یک برند معروف چای را در عرضه چای آلوده به جوش شیرین شناسایی کردند.
همزمان با برملا شدن تخلفات صورت گرفته توسط برند مذکور و اعلام نتایج مثبت آزمایشگاهی در این زمینه، موضوع به حوزه دادستانی منعکس و معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز استان، دستور توقیف محموله پنج تنی چای آلوده به جوش شیرین را صادر کرد.
با ورود قاطع دستگاه قضایی به پرونده آلودگی محموله چای به جوش شیرین، موضوع رسانه‌ای شد. چند روز بعد از لو رفتن ماجرای آلودگی چای‌ها به جوش شیرین، برند متخلف با قرار دادن استندهای متعددی در حاشیه بولوار مصلی به سرعت چوب حراج به برخی محصولات خود زد و بسته‌های چای که قیمت درج شده روی آن 11 هزار تومان بود را  2000 تومان به فروش رساند.
درحالی که تست آلودگی چای به جوش شیرین در آزمایش‌های تعریف شده سازمان ملی استاندارد وجود نداشت، جلسات متعدد و پیگیری‌های فراوانی از سوی دادستانی صورت گرفت تا در این زمینه به نتیجه واحدی دست پیدا کنند. 
در آخرین اقدام، قاضی بخشی محبی معاون دادستان در حوزه پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز استان، مکاتبه‌ای با مدیر کل استاندارد خراسان رضوی و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی انجام داد و طی آن اعلام کرد که باتوجه به اهمیت نظارت برسلامت آحاد جامعه، دادستانی مدتی است به موضوع کیفیت چای در استان ورود پیدا کرده است و با توجه به اقدام‌های گسترده کارشناسی، این نتیجه حاصل شد که با وجود کد استاندارد فعلی مختص چای، امکان انجام برخی تقلبات که به سلامت شهروندان آسیب جدی وارد می‌کند، وجود دارد؛ از آن جمله می‌توان به استفاده از جوش شیرین و پودر خون دامی برای افزایش رنگ و خوش رنگی چای بی‌کیفیت و استفاده از رنگ و اسانس‌های غیرمجاز با درصد نامشخص در محموله‌های چای اشاره کرد. 
همچنین در ادامه مکاتبه دادستانی با دستگاه‌های مسئول در زمینه سلامت شهروندان آمده بود: باید در این زمینه دستگاه‌های متولی ورود جدی به موضوع داشته باشند.
بنا بر این گزارش، هنوز چند روزی از مکاتبه دادستانی با دستگاه‌های مذکور نگذشته بود که اطلاعاتی به دست کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان رسید مبنی بر  وجود محموله جدید چای آلوده به جوش شیرین در انبار برند متخلف .
بر این اساس موضوع  بسرعت به دستگاه قضایی منعکس شد و  با دستور معاون دادستان در حوزه پیشگیری از وقوع جرم انبار برند معروف چای، مجدد مورد بازرسی قرار گرفت و چندین کارتن چای سبز در محل شناسایی و توقیف شد. پس از آزمایش روی نمونه‌های اخذ شده بازهم آلودگی چای سبز برند معروف به جوش شیرین در آزمایشگاه معتمد، تأیید شد.
باتوجه به اقدام‌های صورت گرفته، با دستور دادستانی پرونده‌ای که در این زمینه در سازمان تعزیرات حکومتی استان مطرح شده بود، برای ادامه روند رسیدگی به دادسرای مرکز استان منتقل شد.
باتوجه به ورود قاطع دستگاه قضایی به ماجرای چای آلوده و پیگیری‌های مستمر و قابل قدردانی در این زمینه،  مطلع شدیم دستگاه قضایی علیه برند متخلف اعلام جرم کرده است. 
معاون دادستان و سرپرست دادسرای ناحیه 6 مشهد در پاسخ به پیگیری‌های قدس و در تشریح گام جدید دستگاه قضایی در این خصوص گفت: باتوجه به تخلفات مطرح شده در پرونده برند معروف چای که مدتی پیش حوزه دادستانی مرکز استان به آن ورود پیدا کرده بود، چند روز پیش علیه برند متخلف در دادسرا اعلام جرم شد.
قاضی سید هادی شریعت یار ادامه داد: بر همین اساس، پرونده به یکی از شعبه‌های دادسرای مشهد ارجاع و روند رسیدگی به عناوین اتهامی متوجه برند مذکور نیز آغاز شده است.
 

برچسب‌ها