با بالا گرفتن اختلافات تجاری میان واشنگتن و پکن، یکی از پالایشگاه‌های نفتی بزرگ چین تجارت با آمریکا را متوقف کرد.

پالایشگاه بزرگ چین خرید نفت آمریکا را متوقف کرد

به گزارش قدس آنلاین، در ادامه جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن، یک پالایشگاه بزرگ چینی به نام «گروه پتروشیمی دونمینگ» تجارت های نفتی خود با آمریکا را لغو کرد و به جای آن ممکن است برای تأمین نفت خام خود به سوی تجارت با ایران روی آورد.

یک منبع آگاه با اعلام این خبر گفت: پکن قصد دارد به تعرفه های وارداتی آمریکا بر روی محصولات چینی واکنش نشان دهد و در اقدامی تلافی جویانه نفت خام کشورهای آفریقای غربی و خاورمیانه از جمله ایران را جایگزین نفت آمریکا کند.

به نوشته اویل پرایس، چین حتی پیشتر هم اعلام کرده است که از تحریم های آمریکا علیه ایران تبعیت نخواهد کرد و به نظر می رسد تنها کشوری است که در حال حاضر توانایی انجام چنین کاری را دارد.

صادرات نفت خام آمریکا به چین در اوایل ماه جاری میلادی به روزانه 400 هزار بشکه رسیده بود؛ اما چین هم اکنون قصد دارد برای تلافی اقدام اخیر ترامپ که تعرفه هایی را بر روی 34 میلیارد دلار از کالاهای چینی اعمال کرده است، تعرفه های 25 درصدی بر روی صادرات نفت آمریکا اعمال کند. چین پیشتر از اعمال تعرفه هایی بر روی 545 کالای آمریکایی به ارزش 34 میلیارد دلار خبر داده بود. این درحالی است که تعرفه های چین بر روی محصولات نفتی آمریکا قرار است متعاقبا اعلام شود.

کارشناسان حوزه انرژی معتقدند هم اکنون که چین برای خرید نفت به ایران روی آورده است، نفت آمریکا هم در مقادیر بیشتری به دیگر واردکننده بزرگ آسیا از جمله کره جنوبی صادر خواهد شد.

آمریکا روز گذشته هم فهرستی از کالاهای چینی به ارزش 200 میلیارد دلار را برای اعمال تعرفه های تجاری جدید تدوین کرد. ترامپ همچنین پیشتر هشدار داده بود کشورهایی مثل چین، بازار آمریکا را در اختیار گرفته و باعث از بین رفت مشاغلی در آمریکا شده اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها