با وجود صدور حکم آزادی رهبر جنبش اسلامی نیجریه، دولت این کشور تحت تاثیر فشارهای عربستان سعودی از آزادی او خودداری می‌کند.

ممانعت عربستان از آزادی علامه زکزاکی در نیجریه

به گزارش قدس آنلاین، با وجود اینکه دادگاه فدرال نیجریه حکم آزادی علامه شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی این کشور را صادر کرده است، اما دولت نیجریه تحت تاثیر فشارهای عربستان سعودی از آزادی او خودداری می‌کند.

روزنامه الاخبار لبنان در پایگاه اینترنتی خود نوشت: (علامه) شیخ ابراهیم زکزاکی، رئیس جنبش اسلامی نیجریه که در بازداشت یکی از مراکز وابسته به سازمان‌های امنیتی این کشور بسر می‌برد، امروز (پنجشنبه) در شرایطی در دادگاه حاضر می‌شود که به علت سکته اخیر مغزی، وضعیت جسمانی نامساعدی دارد.

منابع آگاه پیش بینی کردند «دولت نیجریه ممکن است حکم حبس شیخ زکزاکی را صادر کند».

این منابع «آزادی (علامه) شیخ زکزاکی را که خواسته بسیاری از سازمان‌های اسلامی و حقوقی در جهان است، بعید دانستند و به دخالت‌ها و اعمال فشارهای دولت نیجریه تحت تاثیر فشارهای عربستان اشاره کردند".

مساله (علامه) شیخ زکزاکی از زمان حوادث روز جهانی قدس در سال ۲۰۱۴ ابعاد سیاسی و حقوقی به خود گرفته است. در این تاریخ تظاهرات مسالمت آمیزی با هدف بزرگداشت روز قدس برگزار شد و تظاهرکنندگان هدف حمله کورکورانه نیروهای پلیس نیجریه قرار گرفتند که در نتیجه ۳۶ نفر از جمله سه پسر شیخ (علامه) زکزاکی کشته شدند.

مقامات نیجریه همچنین به سرکوب سازمان یافته جنبش زکزاکی و اطرافیان او ادامه دادند. در دوازدهم دسامبر ۲۰۱۵ ارتش نیجریه به شهر زاریا در ایالت کادونا زادگاه (علامه) زکزاکی و حسینیه این شهر و همچنین خانه او حمله و او و همسرش را پس از ضرب و شتم بازداشت کردند. در روز بازداشت (علامه) زکزاکی، نیروهای ارتش نیجریه با تیراندازی به سوی تجمع کنندگان در برابر حسینیه و منزل شیخ زکزاکی، بیش از سیصد غیرنظامی از زن، مرد و کودک را بازداشت کردند و این جنایت «جنایت شنبه سیاه» نام گرفت.

در دسامبر ۲۰۱۶، دادگاه عالی ابوجا حکم آزادی فوری (علامه) زکزاکی را صادر کرد و پس از شکایت خانواده اش مبنی بر بازداشت بدون تفهیم اتهام، سازمان‌های امنیتی نیجریه به پرداخت ۱۵۰ هزار دلار غرامت به خانواده او محکوم شدند، اما سازمان‌های امنیتی نیجریه به حکم آزادی شیخ زکزاکی عمل نکردند و به بازداشت فعالان جنبش اسلامی ادامه دادند.

(علامه) زکزاکی در آوریل گذشته در تماس تلفنی با پسرش، عربستان سعودی را عامل کشتاری دانست که ارتش نیجریه در زاریا مرتکب شده بود و اینکه عربستان به دستور آمریکا و انگلیس این اقدام را انجام داده است.

از سوی دیگر منابع آگاه درباره جزئیات این مساله در مصاحبه با الاخبار گفتند: شیخ زکزاکی سال‌ها پیش از حوادث روز قدس و شنبه سیاه، تحت پیگیرد سازمان اطلاعات عربستان بود و جنبش اسلامی نیجریه مدارکی در اختیار دارد که دست داشتن عربستان در این کشتارها را تایید می‌کند و این جنبش در زمان مناسب این اسناد را منتشر خواهد کرد.

الاخبار ادامه داد: شیخ زکزاکی ضمن انتقاد از شروط دولت نیجریه برای آزادی او و همچنین شیوه مذاکره با شخص او، به فشارهایی اشاره کرد که مقامات نیجریه برای صرف نظر کردن (شیخ) زکزاکی از مواضع خود در پیش گرفته اند. بویژه اینکه شیخ زکزاکی دولت نیجریه را به علت روابط با اسرائیل و تبادل اطلاعات با سازمان‌های امنیتی اسرائیل به شدت محکوم کرده بود. زکزاکی همچنین بارها از شیوع فساد در نیجریه که از غنی‌ترین کشورهای نفت خیز جهان است و همچنین از روابط گروه تروریستی بوکو حرام با برخی از مقامات ارتش نیجریه انتقاد کرده است.

گفتنی است بوکو حرام بارها به طرفداران بی دفاع جنبش اسلامی نیجریه و خانه شیخ زکزاکی حمله کرده است به طوری که در حمله دسامبر ۲۰۱۵ به خودروی وابسته به این جنبش در ایالت کانو ۲۲ نفر و در انفجار سال ۲۰۱۴ میلادی ۳۲ نفر از طرفداران این جنبش کشته شدند.

دولت نیجریه تاکنون هیچ دلیلی برای محکوم کردن شیخ زکزاکی ندارد. جز این بهانه که تظاهرکنندگان با تجمع در اطراف خودروی رئیس ستاد ارتش نیجریه، اقدام به تیراندازی کردند. اتهاماتی که طرفداران شیخ زکزاکی هیچ اعتباری برای آن قائل نیستند برای اینکه فاقد وجاهت قانونی است و نمی‌تواند دست داشتن شیخ زکزاکی و یارانش را در ترور نافرجام رئیس ستاد ارتش نیجریه ثابت کند.

شیخ زکزاکی شخصا اتهامات وارده به خود را تکذیب و تاکید کرده است به طور غافلگیرانه هدف حمله نیروهای نیجریه قرار گرفته است. شیخ زکزاکی در سال‌های ۱۹۹۹، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۵ بارها هدف ترور قرار گرفته است و یک چشمش را از دست داده است و همسر او نیز به شدت زخمی شده است و شش نفر از فرزندان او طی سال‌های گذشته کشته شده اند. به گفته نزدیکان شیخ زکزاکی، «این‌ها جانفشانی‌هایی است که شیخ زکزاکی در راه قدس انجام داده است».

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها