شاید برای برخی سوال باشد که چطور میشود طی کمتر از نصف روز قیمت دلار دربازار 50درصد افزایش میابد وهمچنان برای خرید دلار تقاضا است. این درحالی است که هنوز هم عنوان میشود برخی از این رهگذر به سودهای چندصد میلیاردی میرسند.

جنایت اقتصادی بدون مکافات

بد نیست برای مردم یک ترفند خیلی ساده سوداگران بازار دلار فاش شود تا بهتر بدانند برخی از زالوهای اقتصادی چطور برای منفعت شخصی با زندگی مردم کشورمان بازی میکنندونادانسته – درحالت خوش بینانه و یا دانسته و با علم به کارشان به مردم خیانت و به دشمنان کشور خدمت میکنند.

ماجرا از این قرار است که دربرهه ای خاص مانند انچه پریروز درکشور رخ داد به ناگاه قیمت دلار ساعت میزند. گروهی وارد بازار میشوندو قیمتها را لحظه به لحظه بالا میبرندو با همان قیمت بالا دلار را خرید میکنند. شاید به نظر مردم منطقی نباشد خرید دلار درشرایطی که لحظه به لحظه  انهم بدون هیچ منطق خاصی گران میشودو عموم مردم دراین شرایط ریسک نمیکنند و منتظر میمانند تا ببینند طی روزهای بعد چه خواهد شدو سپس دلار میخرند.

اما این گروه بی محابا و ظاهرا بدون توجه به عواقب واینده بازار اقدام به خرید میکنند . این اتفاق راعصر یکشنبه با چشم خودم مشاهده کردم که درشرایطی که دلار به 11800تومان رسیده بود برخی همچنان طالب خرید دلار بودند.

این عده درانروز خاص اقدام به جمع اوری دلارهای بازار میکنند. دراین روز به طور قطع فروشندگان دچار تردید میشوندو همه دلارهای خودرا نمیفروشندو به امید فردای گرانتر نگه میدارند.اما بخشی از دارندگان ارز با توجه به افزایش قیمت ناگهانی و سود خوبی که نصیبشان میشود دلارشان را دربازار عرضه میکنند ولی به سرعت توسط همان گروه خاص و حتی با قیمت بالاتر از بازار خریداری میشود تا بازار همچنان تشنه بماند.

روز بعد تقریبا قیمت ثابت شده و همه گمان میکنند که با این قیمت دلار دربازار خریدار دارد  و کسانی هستند که به سرعت ونقد دلار را میخرندو همین خرید سریع یعنی ثبات یافتن قیمت جدید که طی روز دوشنبه رخ دادو  با اندکی بالا و پایین روی عدد حدود 11هزارتومان قرار گرفت . دراین شرایط است که مردم عطش خرید پیدا کرده اند و سودجویان علاوه بر دلارهایی که روز قبل خریداری کرده اند مقداری از دلارهایی را که با قیمت های پایینتر مثلا 8هزارتومان هفته قبل خریده اند دربازار عرضه میکنندو مردم ازهمه جا بیخیبر هم به طمع انکه دلار گرانتر خواهد شدو هرزمان بخواهند افرادی هستند که سریع ونقد و با قیمت بالاتر از انها بخرند وارد بازار شده وریال خودرا تبدیل به دلار میکنند. دراین میان سودجویان چندین برابر ارز خریداری شده دلار به مردم میفروشندو علاوه بر بازگشت پولی که روز قبل صرف خرید دلار کرده بودند دهها وچه بسا صدها برابر سود میکنند .

اما مردم کجا ضرر میکنند. چون این قیمت دلار بر هیچ پایه واساسی استوار نبوده است طی روزهای بعد مثلا هفته اینده واندک اندک و پس از عرضه دلارهای دلالها و سودجویان ونبود خریدار برای دلار با قیمت 11 تا 12هزارتومان راه رفته را به سمت قیمتهای منطقی که حدود 7500 تا 8000تومان بود بازمیگرددو اینجاست که مردم ساده دلی که تحت تاثیر جوسازی بازار اقدام به خرید دلار کرده بودند متضرر میشوند.

برچسب‌ها