قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: علیرضا کاشی گفت: هیچ مشکلی برای تامین برق مشهد نداریم.

مشهد تنها شهری بود که نیم ساعت خاموشی داشت/مشهد کمبود برق ندارد و بخاطرکشور خاموشی داشت

صنعت برق کشور طی سال‌های گذشته به دلیل کمبود سرمایه گذاری با مشکلات زیادی برای توسعه نیروگاه‌های برق همگام با رشد مصرف برق مواجه بوده است که تاثیرات آن را در افزایش خاموشی‌های اخیر می‌توان مشاهد کرد.

طی سالیان گذشته همواره بحث واقعی سازی قیمت برق مطرح شده است و حتی افزایش ۷ درصدی تعرفه برق طی ماه گذشته نیز رضایت فعالان این حوزه را کسب نکرده است.

در این میان افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف برق بخصوص در بخش ادارات دولتی، بانکها و...می‌تواند گام مناسبی برای واقعی کردن قیمت این انرژی در کشور باشد. ولی آیا این بالا بردن تعرفه‌ها یا خاموشی‌های اخیر توانسته است به بازگشت آن بخش از برقی که توسط مشترکین پر مصرف آن‌ها را حیف و میل کرده‌اند کمک کند؟

در همین رابطه علیرضا کاشی مدیر روابط عمومی توزیع برق منطقه‌ای مشهد در گفت‌وگو با قدس آنلاین توضیح داد:

زمانی که طرح تغییر ساعت اداری به دستور استانداری خراسان رضوی انجام شد و با این صرفه جویی که توسط مراکز دولتی انجام شد ما همه روزه بین ۱۵ تا ۲۰ مگاوات برای برق صرفه جویی داشتیم.

از همان روزهای اول با هماهنگی استانداری نامه‌ای جهت همکاری ادارات و همکاری در این قضیه تنظیم شد و به همه مراکز دولتی ارسال کردیم. از انجایی که سازمانهای دولتی دارای کنتورهای هوشمند دارند کاملا در جریان مصرف لحظه‌ای سازمان‌ها هستیم.

وی افزود: در مرحله اول سازمان هایی که پر مصرف هستند با توجه به رصدمان لیست این سازمان‌ها استخراج شد و گزارشی به همراه نمودار مصرفشان به استانداری اعلام کردیم در مرحله اول ما به سازمان های اجرایی اعلام شد و تذکرات لازم داده شد و قرار شد اگر در پی رصد ما این مصرف همچنان بالا باشد و هیچ همکاری از سمت آنها در این جهت انجام نشود قطعا این لیست را رسانه ای خواهیم کرد.

کاشی ادامه داد: در حال حاضر و جای خوشحالی است که بگویم اکثر این سازمان های دولتی و دستگاه های اجرایی این همکاری را با ما داشتند بخصوص مخابرات مشهد، استانداری، فرمانداری، سازمان نظام مهندسی، شرکت گاز و برخی بیمارستان ها و...و این جای تشکر و همکاری که استانداری در این زمینه با ما داشت.

مدیر روابط عمومی توزیع برق منطقه‌ای مشهد اضافه کرد: دراوج مصرف برق سال گذشتمان ۱۴۵۰ مگاوات بوده است ولی اوج مصرف در سال جاری مردم مشهد ۱۵۳۸ مگاوات اتفاق افتاد. لازم است که بدانید که در این خاموشی هایی که در مشهد اتفاق افتاد به جرات می گویم تنها شهری در کل کشور بودیم که روزانه فقط نیم ساعت داشتیم در حالیکه در سایر کشورهای این میزان دو یا حتی سه برابر بوده است.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا این مقدار خاموشی در مشهد به کمترین میزانش رسیده است گفت: به خاطر اینکه زیر ساخت قابل توجهی در مشهد داشته ایم. ما با اقداماتی که در مشهد داشته ایم در بین شهرهای کشور تنها شهری هستیم که ما بیش ازهزار نقطه اتوماسیون شبکه های برق داریم این قابلیت برای ما محیا است که ما همزمان از مرکز کنترل خودمان می توانیم  این هزار نقطه را مدیریت کنیم و فرمان قطع و وصل بدهیم.

این طرحی که در سطح مشهد انجام شد یک طرح ملی بود که برای کمک به مناطق مناطق گرمسیر بود در حالیکه در همان زمان هم که خاموشی در مشهد اتفاق می افتاد ما هیچ گونه مشکلی برای تامین برق مصرفی مردم نداشتیم کار ما فقط برای کمک به این طرح ملی بود که مرکز کنترل شبکه های کشور از ما خواسته بود.

کاشی افزود: اما در همراهی با این طرح ملی ما در مکانهایی مانند اطراف حرم رضوی، بیمارستان ها، شهرک های صنعتی، بانک خون به هیچ عنوان قطعی برق نداشتیم و در این مدت خط قرمز ما بود. و از ششم مرداد هم ما هم هیچ گونه خاموشی نداشتیم و در اینجا لازم می دانم که از مردم هم برای صبوریشان تشکر کنم.

وی در ادامه گفت: همچنین بد نیست بدانید که ما در راستای مدریت مصرف تفاهم نامه هایی با صنایع، ادارات و صنایع تجاری و چاه های کشاورزی منعقد می کنیم و از آنها خواهیم خواست که این تفاهم نامه بین ما و ان مشترک داوطلبانه میزان مصرفشان را درساعات اوج کم کنند به ازای این همکاری ما مبلغ پاداشی را لحاظ می کنیم.

ما در شهر مشهد برای صنایع، ادارت، دیزو جنراتل، مراکز تجاری و کشاورزی حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تفاهم نامه امضا کردیم که از محل این ۴۰۰ هزار و ۵۰۰ حدودا ۱۶۰ مگاوات در مصرف انرژی صرفه جویی شد. ما در سال ۱۳۹۶ برای ساعاتهای  اوج مصرف حدود ۷ میلیارد تومان برای کسانی که با ما تفاهم نامه امضا کردند و اجرایی کردند پاداش محاسبه کردیم که در قبوض برقشان لحاظ خواهد شد.

برچسب‌ها