هیأتی متشکل از مدیران سازمان بنادر و دریانوردی و کشور افغانستان که به منظور بررسی و گسترش همکاری های حمل و نقلی و ترانزیتی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان وارد بندر چابهار گردیده در محل اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تشکیل جلسه دادند.

نشست مشترک هیأت ایرانی و هیأت بلند پایه کشور افغانستان در بندر چابهار

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اهداف توسعه ای و فرصت های ناب بندر چابهار و وجود پیوندهای دوستی و قرابت های فرهنگی و زبانی بین دو کشور ایران و افغانستان در این نشست گفت: هدف از توسعه بندر چابهار ارائه خدمات بهینه و پایدار به کشورهای دوست و همسایه بخصوص کشور افغانستان و کشورهای CIS است.

بهروزآقایی با توجه به موقعیت ترانزیتی بندر چابهار در کریدورها و به عنوان نزدیکترین بندر در جمهوری اسلامی ایران به کشور افغانستان و با اشاره به ظرفیت های ایجاد شده در بندر چابهار و پس از افتتاح فاز اول خاطرنشان کرد: بر اساس اهداف و چشم انداز توسعه ای دولت و سازمان بنادر و دریانوردی این بندر آمادگی پذیرش سرمایه گذاران و ارائه خدمات بهینه و پایدار به خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا در موضوعات واردات کالاهای اساسی مورد نیاز کشور افغانستان، امکان صادرات مواد معدنی و مواد غنی موجود در افغانستان را داشته و از سرمایه گذاران و  تجار در پسکرانه های بندری با ارائه تسهیلات استقبال می نماید.

وی تصریح کرد: توافقنامه چابهار از ظرفیت های بسیاری برخوردار است که تحکیم و عملیاتی نمودن آن تأمین کننده منافع ملت های سه کشور هند، ایران و افغانستان است.

شایان به ذکر است: ایجاد مراکز لجستیکی مشترک در مرزها با قابلیت ترانشیپ کالا، تلاش برای حل مشکلات مربوط به قرنطینه صادرات محصولات کشاورزی، گسترش حمل DOOR TO DOOR، فعال سازی اتاق بازرگانی افغانستان در بندر چابهار و در مرزهای دو کشور و خدمات دهی پایدار ترانزیتی با راهکارهای کاهش هزینه، زمان و معرفی منسجم تجار از سوی اتاق بازرگانی افغانستان به منظور ارائه خدمات بهینه  و تشکیل کمیته شورای هماهنگی به منظور پیگیری اجرایی شدن مصوبات موافقتنامه چابهار از دیگر موضوعات مطروحه در این نشست بود.

رییس قوانین و ارتباط خارجه وزارت حمل و نقل افغانستان در جلسه ضمن ابراز امیدواری از پیشرفت مذاکرات در تهران و گسترش همکاری های منطقه ای و بین دو کشور اظهار داشت: فواصل جغرافیایی تعیین کننده سرنوشت کشورها نبوده بلکه اراده ملت هاست که سرنوشت کشورها را تعیین می نماید و عملیاتی نمودن موافقتنامه چابهار کمک شایانی در این راستا خواهد نمود.

همچنین رییس ترانزیت و تسهیلات خارجی وزارت صنعت و تجارت کشور افغانستان و عضو تیم مذاکره کننده موافقتنامه چابهار و عضو تیم راه لاجورد در این نشست با تأکید بر همزبانی و نزدیکی دو کشور گفت: چابهار برای دولت افغانستان بسیار حائز اهمیت و دارای اولویت است.

وی موافقتنامه ایران، ترکیه و افغانستان و اتصال به کشور ترکیه از طریق شبکه خط آهن ایران، راه آهن خواف – هرات و اتصال به بندر چابهار را از برنامه های دولت افغانستان و همچنین راه اندازی کریدور هوایی کابل-چابهار-دبی در زمینه حمل مسافر و کالا را از اولویت های دولت افغانستان برشمرد.

وی گفت: با راه اندازی این خط امکان صادرات نباتات طبی، سنگ های قیمتی، اقلام سبک از جمله زعفران فراهم خواهد شد.

ایشان همچنین صادرات محصولات کشور افغانستان به بازارهای هدف از طریق بندر چابهار را از جمله پروژه های مهم دیگر خواند و بر انجام آن تأکید نمود.

وی احداث دو بندر جدید آبگینه و بندر زرنج در ولایت نیمروز به عنوان بندر خشک را به عنوان مکمل بندر چابهار و برای استفاده بهینه از امکانات چابهار، داد و ستد و تجارت بر اساس پول رایج دو کشور به منظور تقویت پول ملی  را از راه های گسترش همکاری های بین دو کشور دانست.

مسئول بخش ایران وزارت امور خارجه افغانستان در این نشست سیاست دولت افغانستان را دورماندن از تنش ها در مناسبات با جمهوری اسلامی عنوان کرد.

وی افزود: بندر چابهار می تواند کشور محصور در خشکی افغانستان را به کشورهای آسیای میانه متصل نموده و قابلیت تبدیل شدن به چهارراه ترانزیت از طریق بندر چابهار امری دست یافتنی است.

برچسب‌ها