قدس انلاین- دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهید عرصه خبر محمود صارمی و تبریک روز خبرنگار ، رسالت خبرنگار را دارای ارزش و جایگاه بالایی دانست و گفت خبرنگار صدا و پیام مردم را به گوش مسئولان می رساند و همچنین اقدامات و خدمات مسئولین را به آنان منعکس می نماید که این رسالت بزرگیست و امیدواریم در این راه موفق باشید.

نظارت بر عملکرد دستگاهها وسازمانها،  یکی از عوامل پیشگیری از وقوع جرم

    غلامعلی صادقی با اشاره با تاکیدات مقام معظم رهبری در هفته قوه قضاییه مبنی بر اطلاع رسانی اقدامات گسترده صورت گرفته توسط این قوه در طی سال های اخیر و با بیان اینکه امروز عرصه خبر و اطلاع رسانی در دستگاه قضایی نیز یکی از اولویت های مورد تاکید مسئولین عالی قضایی در راستای اقدامات عظیم صورت گرفته در دستگاه قضایی می باشد، همکاری و همراهی خبرنگاران را در این زمینه بسیار مهم ارزیابی کردو اظهار داشت: دستگاه قضایی به این نتیجه رسیده است که اگر در مقوله پیشگیری از وقوع جرم و دفاع از حقوق عمومی ورود پیدا نکند قادر به رسیدگی به این حجم از پرونده در دستگاه قضایی نخواهد بود  کما اینکه به طور میانگین در طول سال در سطح استان نزدیک به یک میلیون و پانصدهزار پرونده وارد دستگاه قضایی می شود و اگر ورود پیشگیرانه به عملکرد دستگاهها و سازمان ها نداشته باشیم و نتوانیم ورودی پرونده به دادگستری را کنترل کنیم قطعاً با کمبودی که در کادر قضایی و اداری داریم در پاسخگویی سریع به مردم دچار مشکل خواهیم شد .   

   دادستان مشهد اظهار داشت یقین داریم اگر دستگاهها ، سازمان ها و مدیریت شهری به وظایف خود به درستی عمل نمایند شاهد کاهش چشمگیر ورودی پرونده به دستگاه قضایی خواهیم بود . وی گفت به عنوان مثال روزانه شاهد ورود پرونده های با عناوین اتهامی ضرب جرح ، توهین و حتی قتل به علت جای پارک در خیابان ها و کوچه ها هستیم که علت این امر چیست ؟ اگر مدیریت شهری به وظیفه خود به درستی عمل می نمود آیا این پرونده ها تشکیل می شد . 

  این مقام قضایی ادامه داد چرا باید شاهد ساخت باغ ویلاهای بدون ضابطه در حاشیه شهر مشهد باشیم ؟ آیا اگر در صدور مجوزات برای مجتمع های تجاری و برج سازی ضوابط رعایت می شد باز هم مردم سوق پیدا می کردند تا در حاشیه شهر ویلا داشته باشند ؟ قطعاً پاسخ منفیست ؛ آیا نباید در این وضعیت حقوق عمومی که بر اساس قانون اساسی بر عهده دستگاه قضاییست ، پیگیری شود . 

  قاضی صادقی ادامه داد اماکن ورزشی و تفریحی موجود، دیگر پاسخگوی جمعیت سه و نیم میلیونی مشهد نیست . وی گفت : در حال حاضر چند مجموعه ورزشی از جمله پیست اتومبیلرانی و یا موتور سواری مجهز و دارای جاذبه برای جوانان ایجاد شده است ، تا بعد از آنان توقع تخلیه هیجانات خود را در کوچه و خیابان نداشته باشیم و از همه مهمتر اینکه زمانی که دستگاه قضایی و نیروی انتظامی نیز به وظیفه خود جهت ایجاد آسایش مردم اقدام می کند برخی مسئولین از این عملکرد انتقاد می کنند . 

   دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ، منابع طبیعی و حقوق عامه استان به کمربند جنوبی اشاره داشت و گفت در موضوع کمربند جنوبی ، مدیریت شهری بدون ضوابط قانونی شروع به عملیات اجرایی کرد و دستگاههای اجرایی ذیربط هم نظاره گر بودند در حالی که این پروژه پیوست زیست محیطی نداشت و بنا به اعلام رسمی سازمان حفاظت محیط استان به دادستانی، تخریب ارتفاعات جنوب شهر از جهات مختلف تاثیرات زیست محیطی زیادی بر روی شهر و شاخص های زیست محیطی آن دارد .  وی گفت بخشی از تنفسگاه شهر در حال تخریب شدن بود و اگر مردم حق خود را مطالبه نمی کردند قطعاً این بخش از ارتفاعات جنوب مشهد از بین رفته بود . ایشان ادامه داد دستگاه قضایی در راستای دفاع از حقوق عمومی  و در راستای مطالبه مردم به موضوع ورود پیدا کرد اما ببینید چه هجمه هایی ایجاد شد . وی با اشاره به ساخت برخی برج سازی ها در اطراف این پروژه گفت : در حالی که شورای حفظ حقوق بیت المال استان مصوب کرد به دلیل کمبود فضای شادی و نشاط سالم و مومنانه مردم این مکان تبدیل به فضای سبز و مکانی تفریحی برای استفاده مردم گردد اما چرا باید مسئولین شهری و استانی اصرار بر تخریب محیط زیست شهر مشهد که میراثی برای آیندگان است داشته باشند .  

  دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با اشاره به طرح موضوع فعالیت مجموعه گردشگری و توریستی آبادگران در شورای حفظ حقوق بیت المال گفت : مدیران استانی و شهری وقت در سال 1374 ، چند ده هکتار از اراضی ملی واقع در ارتفاعات جنوب شهر مشهد را جهت زائرسرا و ایجاد مجموعه تفریحی و رفاهی واگذار کردند وحتی در سال 1388 نیز بدون رعایت ضوابط و قوانین نیز مجوز ساخت هتل هفت ستاره صادر شد ؛ حال مردم قضاوت کنند که این مجموعه که باید دارای بیش از 60 درصد فضای سبز برابرمصوبه کمیسیون ماده 5 می بود امروز واقعاً مجموعه تفریحی و رفاهی محسوب می گردد ؛ حال آیا نباید دستگاه قضایی قصور دستگاهها را در راستای صیانت از حقوق عامه مطالبه نماید و آیا این بخش از ارتفاعات مشهد که از بین رفته است قابل برگشت بر مردم هست ؟  ایشان گفت هنوز کمربند جنوبی تکمیل نشده است ساخت و ساز در مجموعه دیگری در آن نزدیکی شتاب گرفته است . 

    مدیر قضایی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گفت : برخی به جای اینکه به دنبال ایجاد مکان های تفریحی و گردشگری سالم و مومنانه مردم باشند جوانان را دلخوش به یک کنسرت می کنند ؛ در حالی که ایجاد نشاط اجتماعی و شادی مستمر برای جوانان با این اقدامات ایجاد نمی شود . گفت: بعضی مدیران آنقدر که نگران برگزاری یک کنسرت هستند ، نگران تعطیلی فرهنگسرای حجاب در مشهد نبودند . وی بر استفاده از ظرفیت جوانان مومن و انقلابی و علاقمند در راستای حل مشکلات و معضلات اجتماعی و فرهنگی تاکید کرد و گفت: ورود جوانان به عرصه های مختلف از اول انقلاب تاکنون بسیار اثرگذار بوده و باید به آنان بیش از پیش اعتماد کرد. 

برچسب‌ها