یک نشریه آمریکایی در تحلیلی به پیامدهای بسته شدن تنگه هرمز از جانب ایران پرداخته است.

اگر ایران تنگه هرمز را ببندد چه اتفاقی می‌افتد؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، نشریه آمریکایی نیوزویک در تحلیلی با عنوان «اگر ایران تنگه هرمز را ببندد چه اتفاقی می‌افتد؟» نوشت: ایران تهدید کرده است که دسترسی به شلوغ‌ترین گلوگاه نفتی جهان [تنگه هرمز] را در واکنش به تحریم‌های آمریکا می‌بندد تا صادرات نفت ایران را به صفر برساند. در حالیکه هنوز هیچ نشانه‌ای مبنی بر آمادگی ایران برای عملی کردن این هشدار وجود ندارد چنین اقدامی احتمالا برای منطقه و قیمت جهانی انرژی فاجعه بار خواهد بود.

اولین بسته تحریمی ایران روز دوشنبه پس از آن اجرایی شد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه مه (اردیبهشت) به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد. این تحریم‌ها شامل محدودیت‌ها در زمینه صنایع خودرو و هواپیماست اما دور بعدی تحریم‌ها که قرار است 4 نوامبر (13 آبان) اجرایی شود به طور خاص شرکت‌های بین المللی را از انجام تجارت با ایران در حوزه نفت و گاز بر حذر می‌دارد.

نیوزویک ادامه داد: در میانه تنش سیاسی دولت ایالات متحده و ایران، نیروهای سپاه پاسداران رزمایش نظامی گسترده ای را در تنگه هرمز برگزار کرده اند، جاییکه تقریبا یک سوم نفت جهان از آن عبور می‌کند.

در همین زمینه ژاکوب شاپیرو مدیر تحلیل‌های اندیشکده "آینده ژئوپلتیک" با ابراز تردید درباره بستن تنگه هرمز از سوی ایران گفت اگر این کشور چنین اقدامی انجام دهد "پیامدهای آن وخیم" خواهد بود.

شاپیرو معتقد است بستن تنگه هرمز منجر به افزایش قیمت نفت خواهد شد و احتمالا آمریکا مداخله نظامی خواهد کرد.

نشریه فرانسوی فیگارو چندی قبل در گزارشی به مواضع مقامات ایرانی در خصوص تنگه هرمز پرداخت و نوشت: این گذرگاه باریک در انتهای آبهای خلیج فارس یک اهرم قدرتمند برای اعمال فشار است که دولت حسن روحانی از آن استفاده می کند تا آمریکایی ها را ازتصمیم خود مبنی بر اجرای تحریم های اقتصادی بازدارد.

فیگارو نوشت: حکومت ایران به بستن این تنگه تهدید می کند. ایرانی ها می توانند از مین های دریایی، زیردریایی ها و شناورهای جنگی خود برای بستن این آبراه استفاده کنند. سپاه پاسداران انقلاب نیروی دریایی قدرتمندی را در اختیار دارد و با قایق های پرسرعت، توپخانه موشک های زمین به دریا و مین های دریایی شیوه های نبرد نامتقارن را گسترش داده است.

نشریه فرانسوی افزود: ایران قبلاً نیز در سال 2011 تهدید کرده بود این تنگه را می بندد. اما این تهدید را هیچگاه عملی نکرد. در عوض این تنگه صحنه رویارویی در جنگ ایران و عراق بود. دو کشور از سال 1984 تا 1987 جنگ تانکرها رابه راه انداختند.

روزنامه آلمانی "دی ولت" هم با اشاره به اینکه اگر ایران تهدید خود مبنی بر بستن تنگه هرمز را اجرای کند ترامپ آسیب سختی می بیند این تنگه را پاشنه آشیل رئیس جمهور آمریکا در مناقشات هسته ای با ایران دانست.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها