قدس آنلاین: کارگردان مطرح تئاتر گفت: مشهد با وجود امکانات محدود، قوی‌ترین تئاتر کشور را اجرا می‌کند.

مشهد پرچمدار قوی ترین تئاتر کشور

به گزارش قدس آنلاین رضا صابری کارگردان تئاتر «دریاچه قو» در نشست خبری این نمایش عنوان کرد: نمایش «دریاچه قو» یکی از کارهای غیرمتعارف بنده است زیرا «دریاچه قو» یکی از مشهورترین و پرنمایش‌ترین باله‌های جهان به شمار می‌رود که توسط چایکوفسکی، آهنگ‌ساز روسی در سال ۱۸۷۶ نوشته شده است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر تصریح کرد: در طی این سال‌ها مضامین ایرانی را به نمایش کشیده‌ام و این مفاهیم را دست‌مایه کارهای خود قرار داده‌ام اما نمایش «دریاچه قو» سبکی متفاوت از کارهای بنده دارد که بسیار تجربه خوبی است.

وی افزود: نمایش «دریاچه قو» باله‌ای به زبان روسی است که ما آن را به زبان و ادبیات فارسی به روی صحنه خواهیم برد، سال گذشته با همکاری مسعود حکم‌آبادی نمایش «شنا در آتش» به نمایش درآمد و تبدیل به یکی از نمایش‌های موفق بنده شد و استقبال بسیار خوبی سال گذشته از این نمایش صورت گرفت. هم اکنون سه نمایش روی صحنه در مشهد به تهیه‌کنندگی مسعود حکم‌آبادی اجرا می‌شود.

این کارگردان تئاتر بیان کرد: تیم بازیگران نمایش «دریاچه قو» از بازیگران حرفه‌ای و جوان مشهد هستند، در این تیم افرادی از جمله علیرضا ضیاءچمنی،   ستایش رجایی‌نیا، نیلوفر کاظمی و همچنین ارسیا صنعتی ایفای نقش می‌کنند. سه نسخه از این نمایش نوشته شد که اولین نسخه آن توسط بنده و آرش خیرآبادی به‌صورت مشترک بود، دومین نسخه آن توسط آرش خیرآبادی و آخرین نسخه توسط خود من نوشته شد.

صابری ادامه داد: مشهد یکی از قطب‌های تئاتر کشور است و در طی این سال‌ها دارای نمایش‌های بسیار خوبی بوده است و هنرمندان برجسته فراوانی در این شهر کنارهم جمع شده‌اند، در تهران نگاه ویژه‌ای به تئاتر مشهد می‌شود. تاکنون بیشترین جوایز جشنواره فجر متعلق به مشهد بوده و جشنواره تئاتر فجر پیشانی تئاتر کشور ما است، هنرمندان مشهد در طول این سال‌ها در این جشنواره بسیار درخشیده‌اند.

وی اظهار کرد: سال‌های گذشته تیم تئاتر دانشگاه فردوسی مشهد یکی از پایه‌های قوی تئاتر دانشجویی کشور بود اما بعد از دهه ۵۰ تئاتر در دانشگاه بی‌رونق و کم‌رنگ شده و محدود به فعالیت‌های درون دانشگاهی شده است.   

این کارگردان تئاتر گفت: شهر مشهد دارای محدودیت‌های بسیاری است اما باوجود تمام این محدودیت‌ها تئاتر بسیار غنی و برجسته‌ای دارد. اکنون تئاتر در تمام دنیا تغییر شکل داده است و نیاز به تئاتر کم‌کم در جامعه ما حس می‌شود و نیاز به تئاتر بستر بسیار خوبی برای پیشرفت فعالیت‌های تئاتری در سطح کشور است. امروز تئاتر به سمت بخش خصوصی در حرکت بوده و کم‌کم در کشور درحال شکل‌گیری است.

صابری عنوان کرد: تئاتر یک جریان بسیار پرشور است و نیاز به حمایت دولت دارد. اکنون فضای مناسبی برای کار کردن در زمینه تئاتر هم برای جوانان و هم برای افراد باتجربه مهیا است. در گذشته مخاطبان تئاتر تنها با کارت دعوت برای تماشای تئاتر حضور پیدا می‌کردند اما امروز با علاقه و میل شخصی خود برای تماشای تئاتر به سالن‌های نمایش می‌آیند.

مسعود حکم‌آبادی تهیه کننده تئاتر "دریاچه قو" هم گفت:تئاتر در مشهد سوددهی مالی ندارد اما باید آنقدر هزینه کنیم تا بالاخره به آنچه مدنظر داریم برسیم.

نمایش «دریاچه قو» به کارگردانی رضا صابری از سه شنبه ۲۳مرداد  در سالن اصلی تئاتر مشهد بر روی صحنه خواهد رفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها