اعتراض‌های مردم بصره که دیگر در حال انحراف از مسیر مسالمت‌آمیز است و برخی در تلاشند تا آن را به یک اغتشاش بدل کنند، موجب شد تا فرماندهی عملیات مشترک عراق دستور برخورد قاطع با اغتشاش‌گران را صادر کند.

پارلمان عراق دستور برخورد قاطع با اغتشاشات بصره را داد

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین،  ناآرامی‌ها در شهر بصره عراق که از اعتراض به وضعیت نامناسب خدمات در این شهر از سه‌شنبه هفته گذشته شدیدتر شده بود، در روزهای اخیر بشدت به خشونت کشیده شده است. این ناآرامی‌ها طی یک هفته اخیر 11 کشته و ده‌ها زخمی به همراه داشته است.

ساکنان استان بصره که شمار آنها به بیش از دو میلیون نفر می‌رسد، به سوء خدمات دولتی اعتراض دارند. خدمات در آب‌رسانی، برق رسانی و بهداشتی دچار مشکل است و مردم به نرخ بالای بیکاری نیز معترض هستند.

اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها در این استان، تنها در روز جمعه دو کشته و 45 زخمی به همراه داشته است. آتش زدن بیمارستان آموزشی، شنیده شدن صدای انفجار مهیب در نزدیکی تظاهرات، حمله برخی افراد ناشناس به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره و به آتش کشیدن آن  با وجود اعلام حکومت‌نظامی در این شهر، موجب تشدید ناآرامی در بصره شده است.

دستور برخورد قاطع با اغتشاش‌گران

فرماندهی عملیات مشترک در عراق به نیروهای امنیتی این کشور دستور داد تا با قاطعیت با اغتشاشات همراه با تظاهرات‌ها در بصره برخورد کنند و از نهادهای دولتی و غیر دولتی حمایت کنند.

به نوشته وبگاه خبری «باسنیوز»، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، جمعه شب (7 سپتامبر)، پس از نشست امنیتی با فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره تحولات و ناآرامی‌های اخیر بصره، خواستار تقویت نیروهای امنیتی در این شهر شد.

در بیانیه‌ای که پس از این نشست منتشر شد، آمده است: فرماندهی عملیات مشترک، حوادث جاری در استان بصره را از آغاز تظاهرات‌ها دنبال می‌کرد و به نیروهای امنیتی دستور داد تا با کمال مسئولیت و خویشتن‌داری با تظاهرات‌کنندگان طی روزهای گذشته برخورد کنند. اما این اعتراض‌ها طی 72 ساعت گذشته به اغتشاش، خسارات وارد آوردن به اموال عمومی و خصوصی، هدف قرار دادن نیروهای مسلح و امنیتی، برخی نهادهای دولتی، تاسیسات حیاتی و کنسولگری‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک و دارایی‌های شهروندان و حتی پروژه‌های خدمات‌رسانی تبدیل شده است.

بر اساس این بیانیه، فرماندهی عملیات مشترک عراق، تصمیماتی فوق‌العاده برای حفظ امنیت و دفاع از منافع عمومی و خصوصی اتخاذ کرده و به نیروهای امنیتی دستور داده تا با قاطعیت با اغتشاشاتی که با تظاهرات‌های مردمی همراه شده، برخورد کنند و از نهادی و دولتی و خصوصی حفاظت کنند. تدابیر لازم و مناسب نیز برای برقراری قانون در بصره اتخاذ شده و است و نیروهای امنیتی باید این دستورات را اجرا کنند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق همچنین از شهروندان خواست تا با نیروهای امنیتی همکاری کنند و از هرگونه تجمع مقابل نهادها و موسسات در بصره خودداری کنند و به توصیه‌های امنیتی فوق‌العاده پایبند باشند. 

اعزام نیروی امنیتی از بغداد به بصره و اعلام حکومت‌نظامی 

از سوی دیگر یک منبع آگاه امنیتی، امروز (شنبه) اعلام کرد که شماری نیروی امنیتی از بغداد به بصره اعزام شده‌اند و شماری زیادی از نیروهای مبارزه با تروریسم در اطراف مقرهای دولتی، بانک‌ها و موسسات دولت در بصره مستقرند.

به گفته منابع آگاه امنیتی در داخل شهر بصره، در این شهر حکومت‌نظامی برقرار شده است.

بسته شدن برخی جاده‌ها از سوی تظاهرات‌کنندگان

همچنین شماری از معترضان، جاده بندر «ام قصر» و جاده «حقل» در نزدیکی «القرنة» که شرکت روسی «لآک اویل» در آن فعالیت دارد، بستند. اما این شرکت اعلام کرده که هیچ تهدید جان کارمندانش را تهدید نمی‌کند.

نشست اضطراری پارلمان امروز برگزار می‌شود

بحران ایجاد شده در بصره که هنوز لاینحل باقی مانده است، موجب شد تا پارلمان عراق، جمعه، اعلام کند که نشست فوق العاده‌ای را امروز (شنبه) برای بررسی این بحران برگزار خواهد کرد.

پیشنهاد به «العبادی» و کابینه‌اش برای سفر به بصره

«عالیه نصیف» نماینده ائتلاف «دولة القانون»، از «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق خواست تا به همراه تمام اعضای کابینه‌اش به بصره رود و حقوق و مطالبات قانونی معترضان را به آنها بدهد و به دادن وعده بسنده نکند.

وی طی بیانیه‌ای که در پایگاه خبری «شفق نیوز» منتشر شد؛ اعلام کرد: رنج مردم بصره جدید نیست اما در سایه ناکامی‌های دولت در تمامی زمینه‌ها، انفجار خشم مردم این استان و تمام شدن صبرشان که حتی از داشتن آب شرب سالم و ساده‌ترین نیازهای روزمره‌شان محروم شده‌اند، جدید است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها