معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با بیش از 17 هزار و 500 خانه بهداشت و 32 هزار بهورز در سراسر کشور، پوشش نزدیک به صد در صدی داریم به گونه‌ای که ممکن نیست شما روستایی با جمعیت 1000 نفر پیدا کنید که ما خانه بهداشت نداشته باشیم.

پوشش 100درصدی خانه‌های بهداشت در کشور/ 94 درصد روستاها آب آشامیدنی سالم دارند
 
به گزارش قدس آنلاین ، علی‌رضا رئیسی در مراسم تقدیر از بهورزان نمونه کشوری که صبح امروز در برج سپید دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: به دلیل افتخارات و پیشرو بودن شما نام بهورز با همین اسم در دنیا شناخته شده است و کسانی که تحقیق می‌کنند نیازی به استفاده از معادل انگلیسی مانند سایر کلمات در منابع ندارند.
وی ادامه داد: یکی از اصول حقوق بشر موضوع عدالت در سلامت است که تجلی آن در همین شبکه گسترده خانه سلامت و بهورزان ماست.
رئیسی تصریح کرد: این پوشش ممتاز در سراسر کشور به سادگی به دست نمی‌آید و در قطع‌نامه آلما آتا که تقریبا مقارن با انقلاب اسلامی حدود چهل سال پیش شکل گرفت هم به همین موارد تاکید شده است که همان موقع هم ایران جز کشورهای پیشرو در این زمینه بوده است. در ماه اکتبر همین سال میلادی نیز مجدداً قصد بررسی دارند که با توجه به تجربه موفق ما اصرار بسیاری برای حضور پررنگ ایران از طرف سازمان بهداشت جهانی وجود دارد و بر این اساس ما یک فراخوان صادر کردیم که بالغ بر 2000 عکس برای ما ارسال شد و دیدیم که بهورزان ما چقدر تلاش می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: کاری که قطعاً در قطع‌نامه پیش رو به آن تأکید می‌شود و ما از قبل آن را شروع کردیم همین مشارکت مردمی و اجتماعی سازی سلامت است که ما سال ها آن را در دستور کار داریم.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص ویژگی‌های بهورزان که باعث این موفقیت شده است، گفت: سه ویژگی بهورزان ما  باعث رشد شاخص‌های بهداشتی ما شده است که اولین رمز موفقیت آن انتخاب افراد بومی و از بین مردمان همان منطقه است؛ افرادی که در مناطق خودشان بسیارخوش نام و مورد تأیید مردم و البته باهوش‌ترین افراد آن محله هستند. ویژگی دوم که نقش کلیدی دارد این است که بهورزان ما جامع‌نگر عمل کردند و تنها به بحث بهداشت و سلامت نپرداختنند، بلکه به فرهنگ و اقتصاد منطقه نیز توجه کرده‌اند و حتی نوع طبخ غذا که برای کودک بهتر باشد را به خانواده‌ها آموزش دادند.
وی با اشاره به عدم تطابق آموزش‌های دانشگاهی و مسئولیت‌های حرفه‌ای در بخش‌های مختلف سومین ویژگی تأثیرگذار بهورزان را آموزش دقیق براساس کاری که باید انجام دهند دانست و اضافه کرد: یکی ازمشکلات اصلی ما این است که اگر فردی که در دانشگاه تحصیل کرده بخواهد وارد بازار کار شود تازه باید آموزش ببیند که چه کاری انجام دهد، اما بهورزان ما دقیقاً برای همین آموزش دیده‌اند، به گونه‌ای که هم‌اکنون برای مراقبین سلامت در شهرها که از افراد آموزش دیده دانشگاهی استفاده می‌کنیم، اما باید حداقل 250 ساعت در دوره‌های آموزشی مشابه آنچه بهورزان ما دیده‌اند شرکت کنند.
رئیسی با اشاره به تأثیر بهورزان در بهداشت کشور، خروجی این امر را افزایش شاخص‌های بهداشتی کشور برشمرد و افزود: ما طی سال‌های گذشته به اغلب شاخص‌هایی که سازمان بهداشت جهانی برای سال 2030 پیش‌بینی کرده بود دست یافته‎ایم؛ گستردگی شبکه که به بیش از 98 درصد پوشش رسیده است و امید به زندگی که 40 سال پیش برای مردم ایران 55 سال بود هم‌اکنون برای آقایان به 72 ونیم و برای خانم‌ها به 75 و نیم سال افزایش پیدا کرده است که رشد چشم‌گیری را نشان می‌دهد.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پوشش 94 درصدی آب آشامیدنی سالم در روستاهای کشور خبر داد و گفت: ایمن‌سازی که قبل از انقلاب به صورت بسیار پراکنده انجام شده بود به نزدیک صد در صدی رسیده است؛ مرگ مادر در اثر زایمان از 200 مورد به کم‌تر از 20 مورد و نوزادان زیر دو سال از 120 مورد به حدود 13 مورد در هر 100 هزار تولد رسیده است.
وی اضافه کرد: سازمان بهداشت جهانی در سال 2008 گزارش دو صفحه‌ای منتشر کرد که در آن به خانه بهداشت و بهورز اشاره شده است.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها