رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی ضمن تشکر از نمایندگان مجلس برای استیضاح دو وزیر دولت، از استیضاح شریعتمداری خبر داد و پیش بینی کرد: «وزیر صمت قبل از آنکه به مجلس بیاید استعفاء دهد.»

 امروز مجلس هیچ جای امور نیست/ افرادی در پشت پرده به صورت شبکه‌ای خون ملت را می‌مکند

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی از فراکسیون های فعال مجلس دهم محسوب می شود، ریاست این فراکسیون برعهده امیر خجسته"نماینده مردم همدان" است. با او پیرامون "عملکرد فراکسیون متبوعش، استیضاح دو وزیر در مجلس، سوال از رئیس جمهور و احتمال استیضاح وزراء دیگر" صحبت کردیم. خجسته که در طول مصاحبه با لهجه شیرین همدانی سخن می گفت از عملکرد مجلس جهت استیضاح وزرا تقدیر و در عین حال از فعالیت روئسای فراکسیون های سیاسی و هیئت رئیسه در قبال استیضاح ها گلایه کرد.

نماینده مردم همدان که دل پُری از اقدامات محمد شریعتمداری"وزیر صمت" دارد احتمال استیضاح او را در مجلس زیاد دانست  و تاکید کرد: در مجلس با هیچ کس تعارف نداریم؛ ما با سند صحبت می کنیم.آنچه پیش رو دارید بخش اول گفتگو با امیر خجسته"نماینده مردم همدان و رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی" است.

*جناب خجسته با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، اگر موافق هستید سوال نخست را به عمکلرد مجلس دهم اختصاص دهیم. جنابعالی در ادوار گذشته نهاد قانون گذاری حضور داشتید بفرمائید عملکرد مجلس دهم در مقایسه با مجالس گذشته چگونه بود؟ و به نظر شما نقش مجلس در پیگیری مشکلات اقتصادی قابل دفاع بود؟

خجسته: دو سال و سه ماه از عمر مجلس دهم می گذرد، مجلس از دو بال نظارت و قانون گذاری برخوردار است از این رو اگر این دو بال را به نحو احسن عملی و اجرایی کند در راس امور است؛ در راس امور بودن با نظارت درست شکل می گیرد چرا که ما به اندازه کافی قانون داریم، بالای ۱۲ هزار قانون در صد سال گذشته داریم و نیاز به قانون زیاد نداریم.

فرانسه دو هزار قانون دارد به خاطر همین توان مجلس فرانسه در بحث نظارت گذاشته شده است و در مواقع اضطراری قانون گذاری می کند اما ما توان را بر قانون گذاری گذاشته ایم و از نظارت مغفول واقع شدیم در صورتی که اصل کار ما نظارت است، نظارت به مجلس قدرت می دهد و این نظارت است که مجلس را در راس امور قرار می دهد. وقتی مجلس از نظارت عبور کرده و یا ضعیف برخورد می کند و یا دستگاه های نظارتی مجلس نقش آفرینی نمی کنند نتیجه می شود وضعیت فعلی. البته نمی گویم که الان مجلس تحت یا راس امور است بلکه می گویم هیچ جای امور نیست. چرا؟

به خاطر آنکه تا قبل از عید سه وزیر به مجلس آمدند و استیضاح شدند، مطالبه مردم هم این بود که استیضاح شوند اما خیلی آرام مجلس از آن عبور کرد. حرف و پیام مردم این بود «مجلس با خاصیت، مجلسی که قدرت نظارت داشته باشد، مجلسی که نماینده آن خاصیت داشته باشد و حرف دل مردم را بیان کند می خواهیم».

مردم انتظار داشتند مجلس در راس امور باشد اما امور را نمی دیدند اما بعد از عید تحرکاتی در مجلس صورت گرفت از آقای کرباسیان"وزیر سابق اقتصاد و دارایی" پیرامون ارز و بانک سوال کردم و گرایش های مختلف"اصولگرا، اصلاح طلب، مستقل" در حالی که من صحبت می کردم می گفتند ادامه دهید، حرف دل مردم است از این رو ما ادامه دادیم و مجلس هم رای خوب و جان داری داد و وزیر دو کارت زرد دریافت کرد.

* شما به استیضاح وزرا در مجلس دهم اشاره کردید، حال چه شد که دو وزیر از تیم اقتصادی دولت استیضاح و از قطار دولت پیاده شدند؟ یعنی مطالبات مردم و مشکلات اقتصادی دلیل اصلی استیضاح آنها بود؟

خجسته: روزی که ربیعی می خواست در مجلس استیضاح شود اتفاقات بدی رخ داد و فضای اول مجلس خیلی بد بود. در این دو استیضاح مجلس به یکباره قدرت خود را نشان داد. در زمان استیضاح کرباسیان فراکسیون های اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل اعلام کردند با استیضاح مخالف هستند اما از صندوق، ۱۳۷ رای موافق استیضاح بیرون آمد و این نشان از آن است "جایگاه مجلس دارد قدرتمند می شود". جا دارد در اینجا از نمایندگان مجلس بابت استیضاح ربیعی و کرباسیان تجلیل و تقدیر کنم، البته از سران فراکسیون ها و هیئت رئیسه گلایه مندیم چون آنها نظر دیگری (متفاوت با نظر بدنه مجلس) داشتند اما مجلس در مقام جایگاه نظارتی ظاهر شد و این نشان می دهد مجلس دارد جایگاه نظارتی خود را پیدا می کند، اگر پیدا نکند آسیب پذیر می شود.

*فضای مجلس در زمان طرح سوال از رئیس جمهور را چگونه ارزیابی کردید؟ پیش از این پیرامون طرح سوال هم حاشیه های زیادی مطرح شد چند مرحله سوال کلید خورد اما پس گرفته شد به نظر جنابعالی پیام مجلس در عدم اقناع نسبت به پاسخ های ریس جمهور به دولت منتقل شد؟

خجسته: سوال از رئیس جمهور نشان داد مجلس با کسی ملاحظه ندارد به همین جهت نمایندگان در ۴ سوال قانع نشدند نه اینکه بگوئیم ما مخالف آقای رئیس جمهور هستیم، خیر بلکه آقای رئیس جمهور نتوانست گزارش ارائه دهد، نتوانست بگوید ارز چه شد، نتوانست بگوید دلار و ارز را چه کسانی مدیریت کردند، ما که می دانیم چه کسی مدیریت کردند، «کار از بدنه دولت بوده است.»

از آقای سیف شنیدیم نهاوندیان به او گفته، قیمت را به ۱۰ تومان برساند، خُب این نشان می دهد کار از بدنه دولت بوده است اما رئیس جمهور نتوانست مجلس را قانع کند و آقای رئیس جمهور در این قسمت فرصت های زیادی را از دست داده است.

*باید دولت چه اقدامی انجام می داد؟ دستگاه های دیگر چه مسئولیت هایی برعهده داشتند؟ این سوال را از این جهت مطرح می کنم که دولت می گوید فقط مسئولیت بر عهده ما نیست.

خجسته: توجه داشته باشید ما بعد از عید باید تدارک کامل می دیدیم و به صورت کامل جهت پیشگیری و پیش بینی جنگ اقتصادی آماده می شدیم اما در این مدت فقط توانسیتم خود تحریمی کرده و بازار و دلار را آشفته کنیم بنابراین موضوع طلا، سکه و یا احتکارهایی که شکل گرفته همه سناریو است. به هیچ وجه قبول نداریم اتفاقاتی که رخ داد به تحریم ربط دارد، کجای آن تحریم است بلکه خود تحریمی است. حقیقتا آقای رئیس جمهور باید پاسخگو باشد.  این را هم می پذیریم تصمیم با سران سه قوه است.

اما این جوابگویی نیست، چراکه احتکار انجام می شود قاچاق وارد کشور می شود و متاسفانه ویروس فساد فراگیر شده و از نگهبان تا رئیس را در برگرفته و اینجا است که باید دستگاه های نظارتی اطلاع رسانی کنند، سوال می کنیم مگر ما حراست، نظارت و سیستم اطلاعاتی نداریم. چرا اطلاع نمی دهند!؟

دقت کنید، "۳۴ هزار خودرو ثبت و سفارش غیرواقعی شده"، ما باید برویم پیدا کنیم!؟ وقتی هم در این باره سخن می گویم گمرک و وزارت صنعت اطلاعیه صادر می کند و می گوید گفتار خجسته کذب است.

۶ هزار و ۴۸۱ خودرو را بنده پیگیری کردم، گمرک رفتم و دیدیم آنجا چه اتفاقاتی می افتد؛ این چه وضع مدیریتی است باید جلوی آنها را گرفت و ما با قاطعیت جلوی آنها را خواهیم گرفت به هیمن جهت گمرک را رصد می کنیم و تحقیق و تفحص از گمرک با ۳۶ موضوع در کمیسیون تصویب شد و در نوبت مجلس است.

بابت نقش مجلس هم باید بگویم اگر مجلس هم همانگونه که در استیضاح ورود پیدا کرد در فساد هم ورود پیدا کند که باید ورود پیدا کند قطعا جمع می شود؛ ما ملاحظه هیچ کس را نمی کنیم. فساد چپ، راست و مستقل نمی شناسد هرکس در مقامی مرتکب فساد شد باید با او برخورد شود.

بنده نمی خواهم احساس ناامیدی در جامعه ایجاد شود اما متاسفانه باید اذعان داشت فساد خیلی گسترده شده است. در همین موضوع ۳۴ هزار خودرو، مسئولان انکار می کردند اما بنده وارد شدم و مصاحبه کردم، در خبر ۲۰:۳۰ هم پخش شد با مسند موضع گیری کردم و در نهایت وزارت صنعت، وزارت اقتصاد، گمرک تسلیم شدند و رئیس جمهور به سه وزیر دستور داد ظرف ۱۵ روز تعیین تکلیف کنند، چند ۱۵ روز گذشته است اما هیچ تعیین تکلیفی نشد.

نتیجه آنکه مجلس باید نظارت خود را با قدرت ادامه دهد قبل از این وقتی با مردم صحبت می کردید می گفتند نه اعتماد و نه اعتباری به مجلس دارند اما الان هرجا مراجعه می کنید تشکر می کنند این حاکی از آن است که مجلس باید بداند زبان مردم است و اگر به غیر از حرف مردم حرف دیگری بزند آن حرف مردم نیست آن نماینده هم نماینده مردم نیست، نماینده جریان خاص است.

*دو وزیر با استیضاح از دولت خارج شدند، این روزها هم استیضاح دو وزیر دیگر یعنی شریعتمداری و آخوندی رسانه ای شده است؛ چقدر احتمال می رود این دو وزیر هم از کابینه خارج شوند؟

خجسته: استیضاح شریعتمداری قطعا باید انجام شود. با وزیر صنعت صحبت کرده ام و تذکرات لازم را درباره خودرو و ال-سی ها داده ام. ال سی فقط خودرو نیست، سلطان شکر، سلطان خودرو، سلطان حبوبات و... است. افرادی پشت قضیه حضور دارند که به صورت شبکه ای و باندی خون ملت را می مکند پس باید با شریعتمداری تعیین، تکلیف کنیم، البته شریعتمداری باید زودتر از این به مجلس می آمد. بحث های درباره مجموعه او(دفتر و معاونشان) مطرح شده به طوری که بنده تعجب می کنم چرا یکی از معاونان او همچنان آزاد است!

تکلیف این معاون باید مشخص شود، دستگاه های نظارتی و قوه قضائیه چه کار می کنند؟ با  شبکه و آدم های کوچک برخورد شد و دستگیر شدند، خانمی که آنجا تایپیست بود مدیر شد و هر چه می گفتند را انجام می داد و یا آقای کارمندی در رده بالا قرار گرفت و کارها را انجام می داد آنها را گرفتند اما  آقایی که از همان ابتدا نقش اصلی را  بازی می کرد دستگیر نشد، چرا باید آزاد باشند یا چرا باید با قرار وثیقه آزاد باشند!؟

به اعتقاد بنده آقای شریعتمداری تخصص فعالیت در این حوزه را ندارد بنابراین باید فرد متخصص در این جایگاه قرار گیرد تا هیچ کس نتواند او را دور بزند تا فرزندان، داماد و فامیل وارد قاچاق خودرو نشوند، ما چنین وزیری می خواهیم تا آلوده به این مسائل نشود.

استنباط بنده این است شریعتمداری قبل از اینکه به مجلس بیاید استعفاء می دهد به نفع وی هم خواهد بود چون باید بداند تعارف نداریم و اگر در مجلس حاضر شود مستند در اختیار داریم و قطعا مستندها را مطرح می کنم. همان طور که برای دو وزیر قبل مستند داشتیم. این را هم بگویم بنده به عنوان رئیس فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی ملاحظه کردم و می توانستم خیلی از موراد را مطرح کنم اما مطرح نکردم.

*آقای خجسته برخی معتقدند عملکرد وزیر سابق(نعمت زاده) باعث شده این مشکلات در این وزارتخانه ایجاد شود، نظر شما چیست؟

خجسته: هم نعمت زاده و هم شریعتمداری مشکل داشتند و دارند نه اینکه فقط بگوییم مشکلات به وزیر فعلی منتقل شده. اگر او مدیر بود می آمد مشکلات را احصا و اعلام می کرد ما با چنین مشکلاتی مواجه هستیم و من به عنوان وزیر برای این مشکلات برنامه هایی دارم. این نشان می دهد کار شریعتمداری درست نیست اگر درست بود این مشکلات ایجاد نمی شد. ما خیلی در حوزه صنعت و معدن مشکل داریم، حالا اجازه دهید استیضاح انجام شود مطرح می کنیم.

*استیضاح «آخوندی» در مجلس به چه اندازه جدی است؟

خجسته: مورد بحث هست اما جدی نیست، اکنون استیضاح محمد شریعتمداری جدی است.

*به نظر جنابعالی با تغییر وزراء بخصوص در تیم اقتصادی دردی از اقتصاد بیمار کشور دوا خواهد شد یا برای حل مشکل و معضلات اقتصادی باید برنامه و سیاست های دولت تغییر کند؟

خجسته: آنچه مهم است ما در مجلس وظیفه نظارت را برعهده داریم، نظارت نیز در قالب تذکر، سوال، استیضاح و عدم کفایت دنبال می شود بنابراین ناچار هستیم وقتی از یک سو وضعیت آشفته کشور را می بینیم و از سوی دیگر تغییری در تیم اقتصادی دولت صورت نمی گیرد اقدام کنیم.

ما انتظارمان از آقای رئیس جمهور این بود که مجلس را درگیر استیضاح وزراء نکند. خود ایشان گفته بود از تیم ارزی راضی نیستم اما تا روزآخر حفظ کرد. فرموده بود از تیم اقتصادی راضی نیستم کار به آنجا رسید که رئیس دفتر و معاون پارلمانی او از جابه جایی و تغییر سخن گفتند اما اکنون چند ماه است می گذرد و جا به جا نشدند. چرا وقت مجلس و دولت به استیضاح گرفته می شود، چرا وقتی رئیس جمهور می گوید آنها ناکارآمد هستند و توانایی ندارند تغییر نمی دهد.

ما در حال حاضر با تمام توان از دولت حمایت می کنیم اما این حمایت بدان معنی نیست که از نظارت دست برداریم؛ از قوه نظارت با قدرت استفاده می کنیم.

سوال می کنیم آیا دلار یازده هزار پانصد تومان حق مردم است، اینکه استخوان های مردم زیر فشارهای اقتصادی خُرد می شود حق آنان است؟، آیا این حق مردم است بازار را رها کنیم و هیچ حرفی زده نشود. ما در ترکیه مشاهده کردیم آقای اردوغان آمد و با مردم کشورش صحبت کرد، آقای رئیس جمهور چرا شما با مردم صحبت نکردید، چرا با مجلس صحبت نکردید؟ ما شما را دوست داریم، رئیس جمهور این کشور هستید باید نمایندگان سوال کنند تا در مجلس حاضر شوید و پاسخ دهید.

بنده مخالف رئیس جمهور نیستم، فراجناحی هستم و حرف حق را می پذیریم، ظلم ستیز و فساد ستیز هم هستم و فساد ستیزی سرلوحه فعالیت هایم است از این رو می گویم حق مردم این وضعیت نبود پس دولت و وزراء چه می کنند؟ کشور مدیر ندارد.

به اعتقاد بنده، بحث ارز را شبکه ای هدفمند در کشور مدیریت می کنند، اگر می گویند اینگونه نیست بیایند با هم مناظره کنیم، چه کسانی مرتکب فساد می شوند؟ مردم که فساد نمی کنند. چه کسی ۶۰ شرکت صوری ایجاد کرده و با فشارهای سیاسی وام می گیرند و بیت المال را غارت می کنند باز می گویم آیا این حق مردم است؟ مردمی که ایستاده اند، خون داده اند تا انقلاب رشد کند. آیا حق مردم و انقلاب این است که اینگونه فساد صورت گیرد یا اقتصاد مردم را به تسویه حساب های سیاسی گره بزنند.

ما در کشور ظرفیت و منابع زیادی داریم به طوری که با کل اروپا برابری می کنیم اما امروز باید مردم برای گوشت اینگونه هجوم بیاورند! این چه فضایی است که درست می کنند، با معیشت مردم بازی نکنند، سرمایه مردم امنیت است به امنیت آسیب وارد نکنید. یعنی دولت و  ۳۰ دستگاه نظارتی نمی توانند امور را به پیش ببرند، «قطعا می توانند.»

منبع: نماینده 

انتهای پیام/

برچسب‌ها