مدتهاست که مساله جای پارک درشهرها به یک معضل بزرگ تبدیل شده است ، مشکلی که سالها قبل قرارشد با دریافت پول برای پارک درحاشیه خیابان برای ساخت پارکینگ حل شود. اگرچه این مشکل همچنان باقی است وپارکینگی ساخته نشد اما دریافت پول از مردم همچنان ادامه دارد.

بخشش شورای شهر به "الیت" ازجیب مردم مشهد/ نظر مساعد شورای شهربا گرانی پارکینگهای شهرداری/ شرکتی که هرروز پول بیشتری میخواهد و هیچ سودی ندارد

قدس آنلاین – سعید کوشافر: شرکت الیت یا همان شرکت متصدی پارک حاشیه ای شهرمشهد پای ثابت گلایه های مردم از شهرداری بوده است ؛ شرکتی که از مردم پول زیادی میگیرد اما وقتی پای حساب وکتاب به میان میآید همواره از زیان سخن میگوید.

خیلی از مردم مشهد بخاطر دارند که رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد اردیبهشت امسال وعده داد طی دوماه اینده تکلیف الیت را روشن خواهند کرد. این درحالی است که اکنون بیش از سه ماه از این وعده گذشته ولی شورای شهر مشهد نه تنها تکلیف الیت را مشخص نکرد که برای افزایش قیمتهای 25درصدی انهم به تکاپو افتاده است . جالب است وقتی این شورای به اصطلاح مردمی در تلاش برای افزایش قیمتهای الیت است که مردم به همین قیمت فعلی هم معترض هستند.

جالبتر اینکه رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد اردیبهشت ماه امسال  گفت: شهرداری دنبال سه طرح مشخص است؛ شرکت الیت در خصوص ساماندهی پارک‌ها موفق بوده، اما در دو زمینه پارک حاشیه‌ای هوشمند و کسب درآمد و ساخت پارکینگ خواسته و مطالبه شهرداری را محقق نکرده  است. وی اضافه میکند: ظرف 2 ماه آینده این موضوع اصلاح و یا سیستم جدید جایگزین وضعیت موجود میشود.

***تهدید مردم مشهد ازسوی الیت

این درحالی است که درست دوماه بعد مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت خبرنگاران را به حضور فراخواند تا مردم مشهد را تهدید کرده و بگوید: از امروز شهروندانی که به الیت بدهی دارند اجازه استفاده از پارکینگ‌های ثابت مشهد را نخواهند داشت.

محمدمهدی اسدی اظهار کرد: اگر بدهی تا ۱۰ هزار تومان باشد، پس از پرداخت این مبلغ، اجازه استفاده از پارکینگ داده می‌شود و اگر میزان بدهی بیشتر از 10 هزار تومان باشد باید ۵۰ درصد بدهی پرداخت شود تا  مردم  بتوانند از از پارکینگ استفاده کنند.

وی در خصوص سوددهی، ضرردهی و عدم شفافیت شرکت الیت عنوان کرد: با عدم شفافیت  الیت موافق هستم. از سال ۹۴ هزینه‌های الیت افزایش نداشته و کاملا ثابت بوده است. در سال ۹۶  هزینه‌های ما کاهش یافته و تعرفه از ۸۰۰ تومان به ۶۰۰ تومان رسیده است در نتیجه کاهش درآمد داشته‌ایم.الیت در سال ۹۵ سودده بوده اما در سال ۹۶سوددهی صفر بوده است. پیش‌بینی سوددهی و ضرردهی در سال جاری کار سختی است، اما در پایان سال این موضوع را کاملا شفاف بیان می‌کنیم. از نظر مالی زیان ده هستیم اما برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده‌ایم پس زیان ده نبوده‌ایم.

اسدی درخصوص تعرفه‌های الیت خاطرنشان کرد: تعرفه ما حتی در سطح کشور بسیار پایین است. به طور مثال تعرفه الیت در قزوین۸۰۰ تومان و در همدان ۷۵۰ تومان است در حالی که در مشهد ۶۰۰ تومان است.

***درگیری الیت با مردم

وی در خصوص بدهی مردم به الیت گفت: مردم حدود 14 میلیارد بدهی به ایت دارند که 3.5 میلیارد آن مربوط به پلاک غیر مشهد و حدود 10 میلیارد مربوط به پلاک مشهد است.

مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت در خصوص فعالیت این شرکت در معابر فرعی گفت: 90 درصد اعتراضاتی که نسبت به فعالیت الیت در خیابان‌های فرعی شده مربوط به چند خیابان در احمدآباد بوده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «پارک‌بانان شهرداری موظف بوده‌اند میزان درآمد مشخصی را هر روز برای شرکت داشته باشند؟»، تصریح کرد: صادقانه می‌گویم پارک‌بانان باید تعداد مشخصی پلاک را ثبت کنند و اگر ثبت نمی‌کردند کم‌کاری برای او محاسبه می‌شده است اما الان این موضوع را حذف کرده‌ایم. روش‌های خوبی برای نظارت بر  پارک‌بانان  نبوده است و مجبور بودیم آن‌ها را با میزان درآمد بسنجیم.

مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت در پاسخ به پرسشی در خصوص ایجاد درگیری‌هایی بین مردم و پارک‌بانان گفت: در ۹۵ درصد موارد پارک‌بانان هیچ تقصیری در درگیری‌ها نداشته‌اند. اکثرا مردم برخوردهای بدی با پارک‌بانان دارند اما آنها آموزش دیده‌اند و توجیه شده هستند و در درگیری‌ها چیزی نمی‌گویند. بر آموزش و برخورد پارک بانان بسیار تاکید داریم زیرا آنها ویترین شهرداری هستند

وی در خصوص عملکرد شرکت الیت در سال گذشته اظهار کرد: تعداد تماس‌های مردم با مرکز 137 در حوزه حمل و نقل حدود 12 هزار تماس بوده  که 500 تماس یعنی کمتر از 4 درصد آنها مربوط به الیت بوده است.

***حتی یک پارکینگ ساخته نشد

اما طی روزهای اخیرمدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت از حذف تبادلات مالی نقدی شهروندان با پارک‍‌بان از امروز در مشهد خبر داد.

محمدمهدی اسدی با بیان این‌که «حذف تبادلات مالی میان پارک‌بانان و شهروندان یکی از مطالبات مردمی است»، اظهار کرد:بر این اساس از پنج‌شنبه، یکم شهریور ماه، تبادلات مالی نقدی شهروندان و پارک‌بانان در حاشیه تمامی مناطق و خیابان‌های شهر حذف شد و شارژ به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

این درحالی بود که یک عضو شورای اسلامی شهر مشهد با استقبال از ایجاد تغییرات در ساختار «الیت» از بی‌عدالتی و عدم هزینه درآمد این طرح در ساخت پارکینگ انتقاد کرد.

امیر شهلا افزود:  یکی از گلایه‌های جدّی مردم این بود که هنوز از ماشین پیاده نشده، سر و کلّه مأمور الیت پیدا می‌شد و تا شارژش را نمی‌فروخت، دست از سر آن‌ها برنمی‌داشت. بعضی‌ الیتی‌ها راننده را تهدید به جریمه می‌کردند و دست ‌برقضا، خیلی اتّفاقی، پلیس راهنمایی‌رانندگی از پشت درخت بیرون می‌آمد و قبض به‌دست، آماده اعمال‌ قانون بود!»

این عضو شورای شهر افزود:« با این وجود هنوز کار بر زمین مانده خیلی داریم؛ فعلاً سالی ۲۵ میلیارد تومان (بودجه سنواتی شرکت الیت) برای ایجاد نارضایتی در مردم داریم خرج می‌کنیم! این، واقعاً نوبر است! دیگر این‌که ۱۴ میلیارد تومان قبوض صادرشده، بلاپرداخت مانده و شهروندان پول پارک‌شان را نداده‌اند. به عبارت دیگر ما نتوانسته‌ایم «عدالت» را میان شهروندان «منضبط» و «غیرمنضبط» برقرار سازیم. یعنی کسی که ماشین‌اش را پارک کرده و وجه‌اش را پرداخت‌نکرده، بُرده است».

وی اضافه کرد:« دست‌ آخر هم این‌که حتّی یک ‌ریال از پول مردم، خرج ساخت پارکینگ نشده و هرچه آن‌ها داده‌اند را هزینه جاری کرده‌ایم. درحالی که قانون تکلیف کرده درآمد پارک‌حاشیه باید در همان شهر صرف ساخت پارکینگ شود».

***افزایش تعرفه الیت

درهمین حال یک عضو شورای اسلامی شهر مشهد از ارائه لایحه‌ای به شورای شهر برای افزایش 25 درصدی تعرفه پارک حاشیه‌ای و موافقت ضمنی اعضا با آن خبر داد.

به گفته وی ، «گویا دوستان الیت این هفته، لایحه‌ای را می‌آورند برای افزایش تعرفه‌ها و گویا رایزنی‌هایی هم انجام‌شده تا گرانی در صحن تصویب‌شود».

وی ادامه داد:«دوشنبه، آزمون مهمّی است و میزان پایبندی ما به مطالبات ‌مردم محک می‌خورد. هم‌چنان معتقدم الیت، پول زوری ‌است که بدون ارائه هرگونه خدمت می‌گیریم و اگر همین ‌حالا عوامل نارضایتی مردم‌ از شهرداری رتبه‌بندی شود، الیت اول است».

شهلا افزود:« بنا به ملاحظاتی، موضع‌ام را تعدیل کرده‌ام. مهم‌ترین دلیلی که از «حذف‌« به «ساماندهی‌الیت» رسیده‌ام، ۷۵۰جوانی است که از پارک‌بانی، نان می‌خورند. تا وقتی نشود برای آن‌ها چاره‌ای اندیشید، حذف ‌الیت، جز افزودن به آسیب‌های اجتماعی ثمری ندارد. دلیل‌دوم، مصوبه مجلس است که شهرداری‌ها را موظف به مدیریت پارک‌ حاشیه کرده و تعطیل آن مگر با مصوبه دوباره مجلس ممکن ‌نیست. اما این‌که در چنین اوضاعی، که هنوز نتوانسته‌ایم اعتماد شهروندان را جلب کنیم و علامت ‌سوال‌ها همچنان بی‌جواب است، آوردن لایحه افزایش قیمت واقعاً جای تأسف دارد».

وی در ادامه نوشت:«قاطبه ‌مردم با اصل این پرداخت و نامعلوم بودن محل هزینه‌کردش مشکل دارند، آن‌ وقت می‌خواهند هزینه‌ها را ۲۵ درصد بیش‌تر کنند. برای مردمی که هنوز نمی‌دانند شهرداری بهای کدام خدمت‌اش را دارد از آن‌ها می‌گیرد، غیر قابل ‌قبول است که در این اوضاع اقتصادی، هزینه پارک‌شان، بیش‌تر از روز قبل شود».

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد:« شرکتی که دارد با زیان اداره ‌می‌شود، پیش از همه باید به دنبال بهره‌وری و کاستن از خرج‌های بی‌مورد باشد، نه این‌که آسان‌ترین راه را که بیرون‌کشیدن ضرر و زیان‌اش‌ از جیب مردم‌ است، انتخاب کند».

***قولی به مردم ندادم

اما درمقابل این اظهارات رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: الیت برای شهروندانی است که جای پارک را به صورت طولانی‌مدت از سایر شهروندان بگیرند و من قولی نسبت‌به پایین‌آوردن هزینه الیت نداده‌ام.

مجتبی بهاروند ، در خصوص ساماندهی الیت اظهار کرد: من به‌عنوان رئیس کمیسیون می‌گویم الیت دو موضوع دارد؛ یک ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای و دیگری مکانیزه‌شدن الیت.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: تعرفه‌های موجود الیت در خیابان‌های شلوغ و پرترافیک بازدارنده نیستند و ما به دنبال آن هستیم که تعرفه‌ها را اصلاح کنیم و خیابان به خیابان متفاوت باشد.

بهاروند درخصوص کم‌شدن اعتراضات مردم افزود: معمولاً باید به سمتی رفت که اکثریت مردم راضی باشند. در کشورهای دیگر هزینه پارک حاشیه خیابان بسیار بالاست که شهروندان آن از آوردن خودرو به خیابان جلوگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: زندگی در کلان‌شهر قاعده و قانون خاص خود را دارد و کسی که کلان‌شهر را برای زندگی انتخاب می‌کند، باید قوانین شهر را نیز رعایت کنند تا هرج‌ومرج اتفاق نیفتد.

***بی توجهی به نظر مردم مشهد

آنگونه که اتفاقات اخیر شورای شهر مشهد نشان میدهد اعضای این شورا خیلی به نظر مردم اهمیت  نمیدهند از یک سو اعضای شورا در تلاش برای دست یابی به کرسی های جدید درسایر بخشها ازجمله ورزشی هستند.

به همین خاطر هم هست که بجای تعیین تکلیف یکی از پرمساله ترین شرکتهای شهرداری مشهد که مورد اعتراض و گلایه مردم شهر است به افزایش تعرفه آن رایزنی میشودو جالبتر اینکه از نمایندگان مردم درشورای شهر انتظار میرود که مواضعشان به مردم نزدیک باشد حال انکه درمورد شرکت الیت به دلایل ناشناخته نمایندگان مردم مشهد به سود این شرکت رای خواهند داد.

شاید هم این همنوایی با عدم شفافیت خرجکردهای شرکت مرتبط باشد شرکتی که خودش هم اذعان دارد درهزینه کرد درامدهایش شفاف نیست .

انتهای پیام /

برچسب‌ها