نمایندگان مردم در مجلس دهم برجام را آزمون اروپا در مقابل افکار عمومی دنیا می‌دانند و علی رغم تاکید بر اینکه اروپایی‌ها مستقل از سیاست آمریکا گام بر نمی‌دارند، اذعان دارند که این شرایط فرصتی برای اروپا جهت تثبیت سیاست‌های مستقل و تاثیرگذار در منطقه است.

برجام؛ آزمونی برای اثبات اروپایی مستقل یا وابسته

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، ایالات متحده ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ رسماً از برجام خارج شد، در پی خروج آمریکا رئیس جمهور روحانی در نطق تلویزیونی گفت که از این لحظه توافق برجام بین ایران و پنج کشور است و در این شرایط باید منتظر باشیم تا شش کشور بزرگ جهانی نسبت به توافق چگونه عمل می‌کنند.

از همین رو رئیس‌جمهور ایران به وزارت خارجه دستور داده تا با طرف‌های دیگر برجام درباره امکان تأمین منافع ایران از این معاهده بدون حضور آمریکا مذاکره انجام شود تا در این صورت، برجام بدون آمریکا حفظ شود. در این چند ماه اخیر نیز جلسات و نشست‌های دو جانبه و چند جانبه بین کشورهای اروپایی و ایران و چین و روسیه برگزار شده و بسته پیشنهادی هم از سوی اتحادیه اروپا به ایران داده شد.

بنا بر گفته نمایندگان مجلس و هیات دیپلماتیک ایرانی، اروپایی‌ها هنوز نتوانستند تضمین‌های عملی لازم را به ایران بدهند، در دیدار رییس و اعضای گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با اروپا نیز بر حفظ برجام و اتخاذ سیاست مستقل مالی بین جمهوری اسلامی و اروپا تاکید شده است.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی اما بر این باور است که اروپایی‌ها در گفتار و عمل مقابل آمریکایی‌ها نخواهد ایستاد و از این رو بر برجام و عدم تبعیت از آمریکا و حمایت بانک‌های اروپایی از ایران در کنار مباحث موشکی و مذاکرات نظامی با جمهوری اسلامی پافشاری می‌کنند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اما معتقد است اگر اروپایی‌ها از برجام حمایت عملی کنند و در مقابل آمریکایی‌ها بایستند به نوعی برای خود در سطح بین‌الملل اعتبار می‌خرند، یکی از نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس هم با بیان اینکه اروپایی‌ها سابقه دیرینه‌تری نسبت به آمریکای‌ها در منطقه خاورمیانه دارند، گفت: اتحادیه اروپا در مورد برجام در معرض یک آزمون قرار گرفته است و اگر بتواند تضمین عملی به ایران دهد و جمهوری اسلامی را در این فشار اقتصادی کمک کند، نه تنها برای ایران بلکه برای تمامی کشورهای خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس یک گزینه جدید در روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مطرح خواهد شد.

عزت الله یوسفیان ملا

یوسفیان ملا: اروپا در گفتار و عمل مقابل آمریکایی‌ها نخواهد ایستاد

عزت الله یوسفیان ملا عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاریخ ثابت کرده که اروپایی‌ها بدون آمریکا نمی‌توانند در بخش‌های سیاسی و اقتصادی مستقل عمل کنند، گفت: در میان کشورهای اروپایی برخی چون انگلیس وابستگی سیاسی بیشتری به آمریکا دارند و برخی مانند آلمان، سوئیس و سوئد وابستگی کمتری دارند.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها نمی‌توانند با آمریکایی‌ها مقابله کنند، تصریح کرد: این در حالی است که اروپایی‌ها در ظاهر و در شعارهای خود بر استقلال سیاست‌های خود از آمریکا سخن می‌گویند اما در هر جا که حرکتی بر خلاف سیاست‌های آمریکا در برجام برداشتند، در جای دیگر آنها را راضی کردند.

یوسفیان ملا افزود: پافشاری اروپایی‌ها بر برجام و عدم تبعیت از آمریکا و حمایت بانک‌های اروپایی از ایران را هم در کنار مباحث موشکی و مذاکرات نظامی مطرح کردند تا بتوانند تا حدودی آمریکایی‌ها را راضی نگه دارند، اروپا در گفتار و عمل مقابل آمریکایی‌ها نخواهد ایستاد اما ما به عنوان امضا کننده برجام باید به مذاکرات با اروپا ادامه دهیم تا افکار عمومی دنیا بدانند جمهوری اسلامی تا لحظات آخر به توافق پایبند بود هرچند اروپایی‌ها هم به نوعی از برجام خارج شده محسوب می‌شوند.

وی تاکید می‌کند: گفتار اروپایی‌ها و سیاست‌هایی که تاکنون هم اتخاذ کردند در راستای جلب افکار عمومی دنیا است تا در ظاهر اثبات کند که دنباله روی سیاست‌های آمریکا نیستند.

محسن کوهکن

کوهکن: برجام فرصتی برای خرید اعتبار تضمینی اروپا در سطح بین‌الملل است

محسن کوهکن ریزی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامیگفت: در اروپا فضای مردمی و پذیرش مردمی به نوعی دیگر است، گروهای مردمی به ویژه نخبگان و روشن فکران مستقل از دولت‌ها زیر یوق آمریکا بودن و هماهنگ با سیاست‌های اقتصادی و سیاسی آمریکا حرکت کردند را میمیون و مبارک نمی‌دانند و این رفتارها را  خفت و خواری قلمداد می‌کنند.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دولت مردان اروپا هم از این موضوع بی اطلاع نیستند به خصوص در دهه اخیر گاهی برای مدیریت افکار عمومی حرکاتی نمایشی انجام دادند. در اروپا اگر این روش ادامه یابد این کشورها مشروعیت خود در سیاست خارجی را از دست خواهند داد.

وی افزود: برجام برای اروپا یک فرصت است زیرا مبنای برجام توافقی است که به دلیل حساسیت غربی ها به ویژه آمریکا نسبت به فعالیت هسته ای ایران شکل گرفت، آمریکای‌ ها به غلط به دنیا اعلام کردند که ایران به سمت و سوی ساخت بمب اتمی می رود و در صورت دسترسی به آن صلح جهان به خطر می افتد. این هشدار را به غلط به همه مردم دنیا گفتند تا دنیا روی این موضوع حساس شد اما بعد از آن به پای میز مذاکره نشستند و به توافق رسیدیم.

اروپا باید به همه افکار عمومی دنیا سیاست مستقل و بی‌تاثیر خود از فشار آمریکایی‌ها را ثابت کند

کوهکن ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا بعد از حصول توافق هسته‌ای بدون منطق از این مجموعه خارج شد. لذا این فرصت خوبی است برای اروپا تا سیاست مستقلی و بی‌تاثیر از فشار آمریکایی‌ها را دنبال کند و اروپایی به همه افکار عمومی دنیا ثابت کند که سیاست مستقل دارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: شاید در آینده چنین فرصتی برای اروپایی ها پیش نیاید زیرا کمتر موضوعی در اروپا است که همه متحدانه یک سند را امضا و آن را موفقیت بزرگ برای دنیا تلقی کنند. از این رو حرکت بر طبق برنامه ریزی داخلی و محور فرمایشات رهبری لازم است.

وی با تاکید بر اینکه وابستگی سیاست اروپا به آمریکا برای هیچ گروه از مردم و دولتی اروپایی افتخار نیست، تصریح کرد: هم اکنون اروپایی‌ها به کلی گویی و بیهوده گویی بسنده کردند و زمان را می‌گذرانند. البته در چارچوب سیاست های خود شاید به دنبال وقت کُشی هستند زیرا یقین دارند که این تحریم ها نمی‌تواند ایرانیان را از پا در بیاید. حال آنکه ایران باید حرف قطعی و آخر را از اروپایی ها بشنود و برای ماندن در برجام باید هزینه ان را هم بپردازند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم، افزود: اروپایی‌ها می‌خواهند به داخل آب بروند اما خیس نشوند تا ضمن حفظ برجام دوستی خود با آمریکا را هم حفظ کنند اما این شدنی نیست. اروپایی‌ها باید به بانک‌های خود اعلام کند که در چارچوب توافق هسته‌ای با ایران همکاری کنند و در صورت تحریم آمریکا از آنها پشتیبانی و جبران خسارت کنند، در این صورت به نوعی برای خود در مقابل سیاست های غلط ترامپ اعتبار می‌خرند.

جلیل رحیمی جهان آبادی

رحیمی جهان‌آبادی: اروپا در مورد برجام در معرض یک آزمون قرار گرفته است

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در این خصوص، گفت: اتحادیه اروپا در سیاست خارجی خود پیرامون خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران به دنبال سیاست‌های مستقل از آمریکا و متفاوت از ایلات متحده است. به لحاظ تاریخی هم اروپایی‌ها قبل از آمریکا به صورت استعماری و روابط دیپلماتیک و عادی در منطقه ما حضور پیدا کردند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اتحادیه اروپا در مورد برجام در معرض یک آزمون قرار گرفته است و اگر بتواند تضمین عملی به ایران دهد و جمهوری اسلامی را در این فشار اقتصادی کمک کند، نه تنها برای ایران بلکه برای تمامی کشورهای خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس یک گزینه جدید در روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مطرح خواهد شد.

وی افزود: در صورتی که اروپا نتواند در مقابل فشار آمریکا کاری انجام دهد، بسیاری از کشورهای منطقه تعامل با اروپا را بی‌فایده قلمداد می‌کنند زیرا در اقتصاد جهانی و سیاست بین الملل جایگاهی ندارند تا بتوانند مشکل این کشورها را حل کنند، کما اینکه آمریکا به تنهایی می‌تواند اروپا را از گردونه تصمیم‌های جهانی حذف کند.

رحیمی جهان‌آبادی تاکید کرد: اروپا مسیر درستی در برجام را طی کرده و بر موازین حقوق بین‌الملل و حفظ منافع ایران و بر پایه منافع مشترک و کشورهای دیگر در منطقه عمل کردند و اگر بتوانند مشکل اقتصادی ایران را حل کنند و از برجام دفاع کنند به اعتبار و استقلال سیاسی خود کمک خواهند کرد در غیر این صورت بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد.

اروپا باید میخ آخر را بر تابوت آمریکا در منطقه خاورمیانه بکوبد

وی گفت: اروپایی‌ها در تبادلات اقتصادی، خرید نفت، تبادلات ارزی باید شرایطی ایجاد کنند که فشار تحریم‌های آمریکا علیه ایران کاهش یابد و برای آخرین بار میخ آخر را بر تابوت آمریکا در منطقه خاورمیانه کوبیده شود و همه جهانیان بدانند که آمریکا حرف اول و آخر را نمی‌زند و می‌توان دنیای بدون کدخدایی آمریکا را بر پایه رفتار حقوق بین‌الملل و همکاری‌های مسترک در جهان تجربه کرد.

رحیمی جهان ‌آبادی معتقد است: برجام نه تنها برای اروپا بلکه برای همه جهان یک فرصت است تا میخ تابوت را به قلدری آمریکایی‌ها بکوبد و جهان را از یکه تازی آمریکایی‌ها نجات دهد. آمریکا نه تنها به ایران بلکه به اروپایی‌ها هم زور می‌گوید.

عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکایی‌ها به دنبال نابودی قرارداد زیست محیطی و همکاری مشترک اقتصادی در پیمان نفتا را هستند و از سوی دیگر مانع بهبود روابط کره شمالی و جنوبی شدند و در منطقه خاورمیانه هم برای مقابله با ایران افراط گرایی را گسترش می‌دهد حال آنکه منافع اروپایی‌ها ماندن در برجام و حمایت از ایران است.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/

برچسب‌ها