کارگروهی در سطح عالی تشکیل شده و مصوبه‌ای در اختیار سران قوا قرار گرفته است تا اطلاعات بازار ارز و سکه را در اختیار سازمان قرار دهند

مالیات سنگین برای دلالان سکه و خودرو

به گزارش قدس آنلاین، رئیس سازمان امور مالیاتی از برخورد قاطع و بی‌رحمانه با سوداگران بازار ارز، سکه و خودرو در صورت موافقت سران سه قوه خبر داد. 
سید کامل تقوی نژاد روز گذشته و در نشستی خبری در پاسخ به خبرنگار ما که پرسید با توجه به وعده کرباسیان وزیر پیشین امور اقتصاد مبنی بر گرفتن حق و حقوق مردم از سوداگران و رانت خواران، چه اقدام عملی صورت داده‌اید، این خبر را اعلام و اضافه کرد: کارگروهی در سطح عالی تشکیل شده و مصوبه‌ای در اختیار سران قوا قرار گرفته است تا اطلاعات بازار ارز و سکه را در اختیار سازمان قرار دهند. اطلاعات ۵۰ خریدار اول سکه را از بانک مرکزی دریافت کرده‌ایم و در این خصوص جدولی را تنظیم کرده‌ایم تا آن‌ها که بیش از ۱۰۰۰سکه خریده و فروش داشته‌اند تا ۳۵ درصد مالیات دهند و البته تا ۲۵ سکه را هم از مالیات معاف کرده‌ایم.

■ شناسایی ۲۲ وارد کننده خودرو
به گفته وی تاکنون ۲۲ شرکت و شخص واردکننده خودرو هم شناسایی شده‌اند و اطلاعاتشان در اختیار سازمان قرار گرفته است، اما اطلاعات هنوز تجمیع نشده و تنها در یک فقره برای یک واردکننده ۸۳۰ میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده است.معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: فعالان وارد کننده خودرو مطابق قانون تا پایان تیر ۹۸ برای ارائه اظهارنامه وقت دارند و وصول مالیات شان هم به سال ۹۹ موکول خواهد شد، اما اگر از ظرفیت ماده ۱۶۳ قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کنیم علاوه بر مالیات معمول ۶۰ درصدی، باید به صورت علی الحساب باز هم مالیات بدهند.وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما درباره زمان وضع پایه‌های مالیاتی جدید از قبیل مالیات بر عایدی سرمایه، مجموع درآمد و ثروت و همچنین مالیات بر مهاجرت و خروج سرمایه از کشور مطابق توصیه‌های بسیاری از کارشناسان در ماه‌های اخیر و در راستای کاهش انگیزه سوداگری در کشور گفت: وضع هر پایه مالیاتی جدیدی نیازمند وضع قانون است و این امر باید در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور دیده شود، اما سازمان در این زمینه‌ها و همچنین درخصوص وضع مشوق‌ها پیشنهاداتی ارائه کرده که باید مسئولان کشور آن را تأیید کنند تا قدرت اجرایی پیدا کند.

■ کاهش ۲۰ درصدی مالیات تولید کنندگان  
وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما درخصوص برنامه سازمان برای حمایت از تولید ملی در سال جاری و با توجه به شرایط خاص اقتصادی حال حاضر از تلاش برای کاهش مالیات عملکردی تولید در سال جاری از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد خبر داد، اما این امر را منوط به طی مراحل قانونی و موافقت مجلس، دولت و اتاق بازرگانی و... دانست.
تقوی نژاد در بخشی دیگر از سخنانش از وصول درآمد مالیاتی ۳۶ هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی و تحقق ۹۷ درصدی اهداف مالیاتی در پنج ماهه ابتدایی امسال خبر داد و اظهارداشت: از سال گذشته تاکنون ۲۲ هزار میلیارد تومان درآمد از محل فرار مالیاتی شناسایی شده است.
وی افزود: بخشی از این فرارها مربوط به شرکت‌های صوری و کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف بوده به نحوی که مشخص شد یک سبزی فروش کم توان اقتصادی و کم اطلاع با دریافت ۳ میلیون تومان شناسنامه خود و حتی اعضای خانواده را در اختیار متخلفان قرار داده و امروز ۱۲ میلیارد تومان بدهی مالیاتی به نامش صادر شده است. مورد بعدی صدور برگ تشخیص مالیاتی ۳۰ میلیارد تومانی برای یک لحاف دوز است. لذا تمرکز بر شناسایی مؤدیان واقعی و اخذ مالیات حقه از آن هاست و در همین راستا در یک استان ۳۰۰۰ میلیارد تومان برگ تشخیص مالیاتی صادر شده است.
تقوی نژاد همچنین به بررسی تراکنش‌های مشکوک اشاره و اضافه کرد: برای فردی با ۸۸۰ میلیارد تومان گردش مالی ۲۲۰ میلیارد مالیات وضع شده است.
معاون وزیر اقتصاد به مجوز قانونی سازمان متبوعش برای بررسی تراکنش‌های مشکوک بالای ۵ میلیارد تومان هم گریزی زد و گفت: بر همین اساس ۶۰۰۵ تراکنش مشکوک بررسی و ۱۲ هزار میلیارد درآمد مالیاتی شناسایی شد. در همین حال ۷۰ میلیون رکورد تراکنش مشکوک مالی در اختیار سازمان قرار گرفته تا بررسی شود. به گفته وی در حال حاضر۴۰۰۰ مورد مشکوک به فرار مالیاتی شناسایی شده که ۱۰۰۰ مورد با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی بوده و برای مثال در سه ماهه ابتدایی امسال در محله‌های اطراف بازار تهران چند منزل مسکونی کشف شد که ۲۴ شرکت با فعالیت‌های گسترده مالی در آن مستقر بودند.

■ سوء استفاده از معافیت‌های صادراتی 
تقوی نژاد ادامه داد: ۴۰۰۰ میلیارد تومان مالیات و جریمه هم از محل سوء استفاده برخی از معافیت‌های صادراتی در مناطق آزاد و ویژه شناسایی شده است. 
بر اساس اظهارات رئیس سازمان امور مالیاتی تاکنون اطلاعات مربوط به سپرده‌های بانکی همه بانک‌ها جز یک مؤسسه دراختیار این سازمان قرار گرفته است. 
تقوی‌نژاد ادامه داد: این اطلاعات در ماه جاری به صورت کامل از سوی بانک مرکزی دریافت و به سازمان مالیاتی ارائه خواهد شد تا برای رسیدگی مالیاتی سال ۹۶ و ۹۷ مورد استفاده قرار گیرد.
تقوی‌نژاد همچنین به معافیت مالیاتی و یا امتیازات ویژه بیش از ۴۰ درصد تولید ناخالص کشور اشاره کرد.

انتهای پیام/
 

برچسب‌ها