همدان - معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از آماده‌سازی شغلی معتادان اشاره کرد وگفت در این زمینه ۷ هزار و۸۰۰ نفز آموزش های مربوطه را گذرانده اند.

آماده‌ ‌سازی شغلی معتادان بهبودیافته/ ۷ هزار و ۸۰۰ نفر آموزش‌ دیده‌اند

به گزارش قدس آنلاین ، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه به آماده‌سازی شغلی معتادان بهبودیافته اشاره کرد و گفت: در این زمینه آموزش‌های آماده‌سازی شغلی را برگزار کردیم که در آن ۷ هزار و ۸۰۰ نفر آموزش‌های مربوطه را گذرانده‌اند.

وی به تعرفه تعیین شده برای این کمپ‌های ترک اعتیاد اشاره کرد و افزود: این تعرفه‌ها به شکل هر دو سال یک بار از طریق کمیسیون دولت تایید می‌شود سپس توسط معاون اول ریاست جمهوری ابلاغ می‌شود.

براتی‌سده با بیان‌ اینکه طول دوره اقامت و درمان در این کمپ‌ها ۲۱ تا ۲۸ روز است، افزود: امسال شهریه یا تعرفه مراکز بهبود و بازتوانی ۶۹۰ هزار تومان تعیین شده است اما پیشنهاد ما این است که بهزیستی هر استان امکان افزایش و یا کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی این مبلغ را داشته باشد.

وی با بیان ‌اینکه همه معتادانی که برای بهبود به کمپ‌ها مراجعه می‌کنند توانایی پرداخت شهریه خود را ندارند، گفت: یارانه‌ای را برای پرداخت هزینه به آن‌ها اختصاص می‌دهیم.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از سخنانش به حوزه درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز با همکاری خود مردم و موسسات و نهادها مراکزی را برای خدمت‌رسانی به افراد مورد هدف تاسیس کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ۷ هزار مرکز سرپایی برای درمان معتادان در کشور وجود دارد، افزود: یک‌هزار و ۷۰۰ مورد از این مراکز با سازمان بهزیستی در ارتباط هستند.

براتی‌سده با بیان‌ اینکه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای مراکز اقامتی هزینه شده است، گفت: یک‌میلیارد تومان هم به عنوان یارانه در اختیار مراکز سرپایی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مصرف مواد مخدر را حتی برای یکبار تجربه کرده‌اند، افزود: موضوع اعتیاد ارتباط مستقیمی با شرایط اقتصادی و اجتماعی، فقر و بیکاری دارد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه وظیفه سازمان بهزیستی ارائه خدمات به منظور پیشگیری از مواد مخدر و ارائه خدمات برای درمان بیماران است، تصریح کرد: تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا بتوانیم فرد را وارد چرخه و فرایند بهبودی و درمان کنیم تا بتواند از خدمات بازتوانی بهره گرفته و وارد زندگی جدید خود شود.

وی با بیان اینکه بخشی از فرایند کار در بخش پیش‌بینی و پیش‌دستی بر عهده سازمان بهزیستی است، عنوان کرد: ۱۱ هزار تن تریاک و هروئین در افغانستان دپو شده و از این کشور به بازار جهان عرضه می‌شود.

براتی‌سده با بیان اینکه کشور ایران یک مسیر عبوری برای انتقال مواد مخدر افغانستان به سایر نقاط جهان به حساب میآید، گفت: خوشبختانه اقدامات سازنده‌ای توسط نیروی انتظامی برای مقابله با این موضوع صورت گرفته است.

قریب به ۵ هزار تیم CBO یا سازمان‌ اجتماع‌محور در کشور فعال است

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی در بعد پیشگیری فعالیت خود را از ۲۰ سال گذشته آغاز کرده و هنوز هم ادامه دارد، خاطرنشان کرد: رویکرد سازمان بهزیستی پیشگامی در امر پیشگیری بوده و برنامه‌ها و طرح‌هایی در این زمینه اجرا شده است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه رویکرد ما در پیشگیری «اجتماع‌محوری» است، افزود: معتقدیم مردم باید خود وارد صحنه شوند و مشکلات مربوط به کار و جامعه را ارزیابی و در نهایت برای آن تصمیم‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه وظیفه سازمان بهزیستی تسهیل‌سازی و اجرای درست برنامه‌ها در این اجتماع است، افزود: در این شرایط مفهوم مشارکت اجتماعی در صحنه با جدیت دیده می‌شود.

براتی‌سده ادامه داد: قریب به ۵ هزار تیم CBO یا سازمان‌ اجتماع‌محور در کشور فعال است که اعضای آن متشکل از افراد محله، دانشگاه، مدرسه و ادارات هستند و بالغ بر ۱۵ میلیون نفر را آموزش می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته ارتباط خوبی با آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی داریم، بیان کرد: یکی از طرح‌هایی که به دنبال آن هستیم اجرای «طرح کیان» در خصوص پیشگیری از مصرف مواد مخدر در محیط‌ ادارات است این طرح با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی در حال پیگیری است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه به «طرح پازک» اشاره کرد و گفت: این طرح به منظور پیشگیری از مصرف مواد در بین زنان و کودکان در نقاط آسیب‌پذیر و یا حاشیه شهرها اجرا می‌شود که در آن به طور مشخص بر روی زنان و کودکان در معرض آسیب و یا آسیب دیده متمرکز می‌شویم.

در کشور بیش از ۳ هزار منطقه حاشیه داریم

وی با بیان اینکه در کشور بیش از ۳ هزار منطقه حاشیه داریم، عنوان کرد: از این ۳ هزار منطقه ۵۰۰ منطقه را به عنوان طرح تحولی در نظر گرفتیم که آموزش‌ها در این مکان‌ها انجام شده است.

براتی‌سده با بیان اینکه اولین گام در این طرح شناسایی محله و مشکلات محلات برای اجرای طرح است، افزود: به دنبال اعزام تیم‌ها به استان‌ها هستیم تا بتوانیم از امکانات موجود بیشترین بهره‌وری را ببریم.

وی با بیان اینکه دو طرح در مهدهای کودک دنبال می‌شود که یکی طرح مصون‌سازی است، یادآور شد: در این طرح به خانواده‌ها آموزش لازم برای نحوه ارتباط‌گیری با فرزندان آموزش داده می‌شود تا بروز آسیب جلوگیری شود.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه به طرح «خانه و مدرسه» اشاره کرد و افزود: این طرح بین‌المللی که تدوین‌کننده آن یک فرد ایرانی است، برای سنین ابتدایی و مهدهای کودک اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح دو سال است در کشور اجرا می‌شود و از آن استقبال خوبی شده است، عنوان کرد: طرح «خانه و مدرسه» با همکاری بهزیستی، آموزش و پرورش و مهدهای کودک اجرا می‌شود که به دلیل کمبود منابع تعدادی از استان‌ها زیر پوشش این طرح قرار دارند.

براتی‌سده با اشاره به اینکه در استان همدان این طرح در چهار مدرسه و سه مهدکودک اجرا می‌شود، بیان کرد: امید است با رویکرد کشور و سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به موضوع پیشگیری توجه ویژه شود.

وی از اجرای طرح «موبایل سنتر» خبر داد و گفت: موبایل سنتر یک خدمت سیار است که در آن مددکاران ما به پاتوق معتادان در معرض خطر می‌روند و خدمات سه‌گانه سوزن، سرنگ، کاندوم و یک وعده غذای گرم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان‌ اینکه ۱۹ موبایل سنتر در کشور وجود دارد، ادامه داد: حتی می‌توان مراکز کاهش آسیب را تبدیل به موبایل سنتر کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به خدمات سم‌زدایی و پس از درمان معتادان اشاره کرد و گفت: این اقدام فقط وظیفه سازمان بهزیستی نیست بلکه در کنار آن باید شهرداری‌ها، کمیته امداد؛ وزارت بهداشت، دانشگاه‌ علوم پزشکی، فنی و حرفه‌ای و صدا و سیما نیز همکاری دارند.

براتی‌سده از ارائه تسهیلات برای اشتغال مددجویان یاد کرد و افزود: به همین منظور ۷ هزار مددجو را معرفی کردیم که از تسهیلات بهزیستی بهره‌مند شدند.

۶۷ کمپ زنانه در کشور وجود دارد/ سه مرکز در همدان

وی از تاسیس مراکز TC در کشور یاد کرد و گفت: از این تعداد تنها یک مرکز دولتی است و مابقی مراکز مربوط به بخش خصوصی است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور به تعداد کمپ‌های زنانه در کشور اشاره کرد و افزود: ۶۷ کمپ زنانه در کشور وجود دارد که از این تعداد سه مرکز مربوط به استان همدان است.

وی به مجموع کمپ‌های ترک اعتیاد موجود در استان همدان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: اگر همه افراد در معرض آسیب همدان بخواهند از کمپ‌های ترک اعتیاد این استان استفاده کنند ۳۹ کمپ کافی است، این در حالی است که در استان همدان ۴۳ کمپ تاسیس شده است.

براتی‌سده با انتقاد از اینکه آسیب‌های اجتماعی تبدیل به یک ژست اجتماعی شده است، ادامه داد: متأسفانه خارج از اینکه بخواهد درمانی شکل بگیرد تمایل به گرفتن ژست اجتماعی داریم.

وی با بیان اینکه متأسفانه عده‌ای در برخی شهرستان‌ها بر اساس چشم و هم چشمی اقدام به تاسیس کمپ‌های ترک اعتیاد می‌کنند، افزود: تاسیس بی‌رویه و خارج از نیاز این کمپ‌ها مشکلاتی را به همراه دارد که گاهاً نیز به تعطیلی کشیده می‌شود که چهره خوبی برای جامعه ندارد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: مراکز TC یک مرکز تخصصی است که معتادان ظرف سه تا ۶ ماه در آن اقامت می‌کنند و ۲۵ تا ۳۰ درصد هم یارانه به این مراکز پرداخت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: به مراکز کاهش آسیب نیز یارانه کامل می‌دهیم و تمامی خدماتی که در این مراکز ارائه می شود به شکل رایگان است.

براتی‌سده با بیان اینکه مراکز کاهش آسیب برای افرادی است که به دلایل مختلف دچار عوارض هستند و یا تمایل به ترک ندارند، افزود: افرادی که در مراکز کاهش آسیب هستند خطر انتقال انواع بیماری‌ها از آن‌ها به جامعه وجود دارد، در واقع خدمات کاهش آسیب پاسخ به یک فوریت اجتماعی است.

وی با بیان‌ اینکه خدمات کاهش آسیب همزمان با بروز مشکل ایدز مطرح شده است، گفت: در کنار خدمات کاهش آسیب که در مراکز انجام می‌شود تیم‌های سیار ما به پاتوق افراد در معرض خطر می‌روند و بسته‌های خدمتی کاهش آسیب را به آنها ارائه می‌دهند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بخش عمده مبتلایان به ایدز در کشور از طریق اعتیاد تزریقی است، افزود: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته توانستیم موج عظیمی را با برنامه کنترل کنیم.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار ۵۲ درصد از بیماران ایدزی در کشور ناشی از مواد مخدر و ۴۷ درصد ناشی از روابط جنسی است، تصریح کرد: بر اساس آمار جهانی ۱.۵ میلیون نفر از معتادان در جهان مبتلا به بیماری ایدز هستند.

براتی‌سده در پایان از شلتر و یا همان سرپناه شبانه یاد کرد و خاطرنشان کرد: ۹۴ شلتر در کشور وجود دارد که ۲۷ مورد از آن مربوط به زنان است.

منبع فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها