این روزها از جلسات تخصصی تا مردم کوچه و بازار سخن ازحال و روز ناخوش اقتصاد به میان میاید. هرکس حرفی ونظری میدهدودست آخر همه میپرسند دلیل این وضع اقتصاد کشور چیست ؟

چرا چرخ اقتصاد می لنگد؟/ مشکل از تحریمها نیست ، بی تدبیری است/ مگر قحط الرجال آمده

قدس آنلاین – سعید کوشافر: برخی تحریمها را مقصر روزگار ناخوشایند اقتصاد کشور میدانندو بعضی انگشت اتهام را به سمت بی تدبیری مدیران کشور نشانه میروندو هستند گروهی که گره کار را در دولتی بودن اقتصاد کشور میدانند . دراین میان سراغ چند تن ازکارشناسان اقتصادی خراسان رضوی رفتیم . کسانی که عمری در این حوزه کارکردند و چم و خم اقتصادو تولید را میشناسندو از انها پرسیدیم که مشکل اقتصاد کشور درکجاست ؟  

***قبیله ای عمل میکنیم  

محسن شرکا ، یک کارشناس اقتصادی گفت: اینکه بعد از 40 سال هنوز می‌گوییم صادرات چای، امروز ممنوع است و فردا دوباره آزاد می‌شود، تمسخرآمیز است و باعث می‌شود هزینه‌های زیادی صورت گیرد، به همین دلیل صنعت ما رفته رفته ضعیف‌تر می‌شود.

وی که زمانی سکاندار تشکل مهمی چون خانه صنعت ومعدن خراسان رضوی بود  با اشاره به اینکه چیزی که مسلم است این است که کشور ما فرهنگ تولید محوری ندارد، اظهار کرد: ما فرهنگ اقتصاد مولد را نداریم، امروز انسجام و وحدت کلمه  در جامعه ما رخت بر بسته و این به ضرر کشور است.

وی ادامه داد: امروز متاسفانه عمدتا قبیله‌ای عمل می‌کنیم که این به ضرر کشور و منافع ملی است، امروز منافع شخصی را به منافع  ملی ترجیح میدهیم  و این دور از انصاف و وطن پرستی است.

 شرکا درباره جایگاه کارشناسی در کشور گفت: جایگاه کارشناسی در کشور ما بسیار ضعیف است که این ضعف موجب رخداد هزینه‌هایی می‌شود که قابل جبران نیستند، اینکه در یک مقطع، دولتی تصمیم بگیرد وزارت‌خانه‌ها را جدا کند و در دولتی دیگر تصمیم به ادغام وزارت‌خانه‌ها بگیریم نشان می‌دهد ما به جایگاه  کارشناسی در کشور اهمیتی نمی‌دهیم و برای کار کارشناسی ارزشی قائل نیستیم و متاسفانه مردم از این بابت خسارت زیادی می‌بینند و بخش اقتصادی به شدت صدمه  می‌بیند.

وی با اشاره به اینکه انتخاب یک سری مدیر در یک دایره بسته و انسداد مدیریتی اشتباه است، خاطرنشان کرد: آقای شریعتمداری هر هنری که داشته در دوره وزارت خودش به کار برده است، به ایشان به جز عمر و یک مقدار تجربه چه چیزی اضافه شده است؟ آیا همین برای مدیریت یک بخش اقتصادی عظیم کشور کافی است؟ ایشان یا آقای نعمت زاده چه امتیازی برای صنایع کشور ایجاد کرده‌اند؟ 

شرکا افزود: من این افراد را به عنوان انسان‌های خوب می‌شناسم اما دلیلی ندارد که امروز نیز مدیر باشند. این افراد مدیران دیروز هستند و برای امروز و فردای کشور مناسب نیستند.

وی در خصوص مولفه‌های وزرای جدید، گفت: چرا ما امروز از نسل بعد از خودمان استفاده نمی‌کنیم؟ چرا از نخبگان جوان که هم دنبال نام هستند و هم دنبال نان، استفاده نمی‌کنیم؟ روزی که انقلاب شد، رهبر معظم انقلاب چه سنی داشتند؟

*** به خاطر تحریم‌ها نیست

همچنین نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز تحریم‌ها به طور کامل شروع نشده اما مشکلات زیادی در کشور ایجاد شده که قطعا در اثر تحریم‌ها نیست.

 عبدالله حاتمیان ، با اشاره به اینکه ایرادات کشور مربوط به مدیریت‌ ما است، اظهار کرد: وزرا در این مدیریت‌ها تاثیر دارد اما تمام کوتاهی‌ها بر گردن وزیر نیست.

 وی افزود: برخی در لایه‌های کارشناسی تصمیم‌گیرنده، زحمت بسیاری می‌کشند و برخی ممکن است آلوده به رانت باشند که مشکل در این لایه‌ها است، در این شرایط خانه تکانی دولت در بسیاری از موارد مفید خواهد بود.

 حاتمیان بیان کرد: هنوز تحریم‌ها به طور کامل شروع نشده اما مشکلات زیادی ایجاد شده که قطعا در اثر تحریم‌ها نیست. با وجود انبارهای احتکار، خودرو و صدها مشکل دیگر، 99درصد مشکلات مدیریتی است.

 این نماینده مجلس شورای اسلامی با توجه به لزوم خانه‌تکانی دولت، عنوان کرد: دولت نیاز به خانه‌تکانی، به ویژه در تیم  اقتصادی خود دارد، البته آن‌ها افرادی نیستند که همراه دولت آمده باشند. افراد موثر در این شرایط،  کسانی هستند که در دوره‌های قبل و بعد نیز خواهند بود، من معتقد به خانه‌تکانی در این لایه‌ها هستم.

 وی افزود: اگر خود وزیران تغییرات را محترمانه انجام دهند، مردم اثرات آن‌را خواهند دید اما اگر وزیران در برابر تغییرات و چابک‌سازی سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های خود مقاومت کنند، بی‌شک تعداد زیادی از وزیران ریزش خواهند کرد.

 وی خاطرنشان کرد: بسیاری از ناکارآمدی‌های موجود ناشی از وضعیت نیروی انسانی وزارت‌خانه‌ها است که در نتیجه این تغییر و تحولات اوضاع را بهتر خواهد کرد.

 حاتمیان اضافه کرد: فشار به بانک مرکزی موجب تغییر ریاست آن شد، رییس جدید بانک مرکزی کمبودی نسبت به رییس سابق ندارد. ما در کشور کمبود رجال نداریم که بخواهیم به طور مداوم در یک لایه چند نفری بچرخیم.

***امنیت ،پیش‌نیاز اقتصاد

درهمین حال دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پیش‌نیاز هر فعالیت اقتصادی، داشتن امنیت است.

فیروز ابراهیمی اظهار کرد: در حال حاضر در شرایط خاصی قرار داریم که این شرایط در آبان ماه خاص‌تر خواهد شد، اما یکسری تمهیداتی را اندیشیده‌ایم و نیازها و تقاضاهایی را داریم که امید داریم بتوانیم به اتفاق این مسایل را پیش ببریم.

وی ادامه داد: تردید نکنید که ما از شرایط تحریم‌ها عبور خواهیم کرد. در استان خراسان رضوی از ابتدای امسال بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید به بهره‌برداری رسیده داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه حجم کل سرمایه‌گذاری استان تا ابتدای امسال ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده، افزود: یعنی ۱۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری تاریخ صنعتی این استان در یک تاریخ زمانی ۵ ماهه است، ما تا پایان مرداد ماه سال جاری در استان حدود یک میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم که براساس مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد به لحاظ وزنی افزایش داشته‌ایم.

ابراهیمی اظهار کرد: با وجود مشکلات موجود توانسته‌ایم ظرفیت‌های خوبی را نشان دهیم، همچنین محدودیت‌هایی را نیز شاهد هستیم که امید داریم دولت با بخشنامه‌های جدید در صدد رفع آن برآید.

وی خاطرنشان کرد: ما از مجموع ۴۷ میلیارد دلار صادراتی که در کشور شاهد هستیم حدود ۱۲ میلیارد دلار آن صادرات واقعی بخش خصوصی و حوزه صنعت ما است،  برگردان این ارز به چرخه ارزی کشور کار آسانی نیست.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: علاوه بر این موارد ستاد تدبیری در خانه صمت ایجاد شده که هدف اصلی آن ساماندهی مباحث تامین ارز واحدهای تولیدی، تامین مواد اولیه مورد نیاز و بهینه مصرف کردن ارز حاصل از صادرات است.

برچسب‌ها