یکی از رویایی‌ترین شب‌های هواداران پرسپولیس شب گذشته در ورزشگاه آزادی رقم خورد.

کامبک‌های به یادماندنی تیم‌های برانکو در فوتبال ایران

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، پرسپولیس تهران در شبی که فقط نیاز به یک معجزه داشت تا بتواند برای دومین سال پیاپی به مرحله‌ی نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کند، موفق شد شکست یک بر صفر مقابل الدحیل قطر را با یک بازگشت به یادماندنی به پیروزی ۳ بر یک تبدیل کرده و به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کند. بدون شک نقش اول بازی دیشب پرسپولیسی‌ها، برانکو ایوانکوویچ است. مربی‌ای که تیمش از جذب بازیکن در فصل نقل و انتقالات محروم بود، چند بازیکن کلیدی خودش از جمله وحید امیری، صادق محرمی، محسن مسلمان و فرشاد احمدزاده را هم از دست داده بود اما باز هم توانست با پرسپولیسی‌ها موفق شود و یکی از شیرین‌ترین شب‌های فوتبالی را برای هواداران پرسپولیس رقم بزند.

علاوه بر بازی دیشب که از ذهن هواداران پرسپولیس پاک نمی‌شود، تیم‌های برانکو ایوانکوویچ در دوران حضور این سرمربی در تیم ملی و پرسپولیس، بازگشت‌های به یادماندنی‌ای داشته‌اند. به بهانه‌ی شب فراموش نشدنی پرسپولیسی‌ها در آزادی، چند بازگشت به یادماندنی تیم‌های برانکو ایوانکوویچ در فوتبال ایران را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

تساوی در ثانیه‌های آخر

تیم ملی فوتبال ایران با هدایت برانکو ایوانکوویچ در جام ملت‌های آسیای ۲۰۰۴ چین بعد از برد در اولین بازی خود مقابل تایلند، در دومین بازی باید به مصاف عمان می‌رفت. در نیمه اول آن بازی نتیجه‌ای عجیب رقم خورد و عمانی‌ها موفق شدند با ۲ گل از سد ایران بگذرند. عدم تمرکز در بین بازیکنان ایران هم سبب شد که دو مدافع ایران؛ رحمان رضایی و علی بداوی روی یکی از ضد حملات عمانی‌ها با هم درگیر شوند و بعد از بازی هر دو بازیکن دو بازی از همراهی تیم ملی محروم شدند. در نیمه دوم شاگردان برانکو ایوانکوویچ به بازی برگشتند و در دقیقه ۶۲ توانستند توسط ستاره‌ی تیم ملی علی کریمی در آن دوره از رقابت‌ها، گل اول را به عمان بزنند و اختلاف را به حداقل برسانند. گل تساوی بخش تیم ملی در آن بازی هم در دقیقه ۹۴ و با ضربه‌ی سر محمد نصرتی به ثمر رسید تا شاگردان برانکو شکست دو بر صفر را با تساوی ۲ بر ۲ عوض کنند. ارزش این تساوی زمانی برای تیم ملی مشخص شد که شاگردان برانکو ایوانکوویچ در بازی سوم خود با ژاپن هم به تساوی رسیدند و با یک امتیاز بیشتر نسبت به عمان به عنوان تیم دوم گروه به مرحله‌ی یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا صعود کردند و در نهایت توانستند برای آخرین بار در فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا مقام بیاورند و سوم شدند.

بازگشت با طعم صعود

تیم ملی فوتبال ایران بعد از سوم شدن در جام ملت‌های آسیای ۲۰۰۴ در چین همراه با برانکو ایوانکوویچ به دنبال این بود که به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان صعود کند. ایران در مرحله‌ اول انتخابی جام جهانی در گروه تیم‌های قطر، لائوس و اردن قرار گرفت که از این گروه یک تیم به مرحله‌ی بعدی انتخابی جام جهانی در قاره‌ی آسیا صعود می‌کرد. تیم ملی بعد از برد مقابل قطر و لائوس در یک بازی خانگی مقابل اردن تن به شکست یک بر صفر داد تا برای صعود از گروه خود نیاز مبرمی به دو برد خارج از خانه مقابل اردن و قطر داشته باشد. از هر گروه تنها سرگروه صعود می‌کرد.

شاگردان برانکو در اولین بازی دور برگشت ۲ بر صفر از سد اردن گذشتند اما در بازی بعدی مقابل قطر کار تیم ملی گره خورد. در آن بازی ابتدا وحید هاشمیان در همان ۱۰ دقیقه اول بازی تیم ملی را پیش انداخت اما قطری‌ها که میزبان بودند در ادامه بازی ۲ گل به ایران زدند و ۲ بر یک از تیم ملی پیش افتادند. گل دوم قطر روی اشتباه یحیی‌ گل‌محمدی و گل به خودی او به سید مهدی رحمتی جوان به ثمر رسید. با وجود اینکه قطری‌ها ۲ بر یک از تیم ملی پیش افتاده بودند و برانکو هم در آن بازی مهاجم اول آن روزهای فوتبال ایران علی دایی را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشت، ۳ دقیقه بعد از گل دوم قطری‌ها آرش برهانی بازی را به تساوی کشید. با وجود تساوی باز هم ایرانی شانس زیادی برای صعود به مرحله بعدی انتخابی جام جهانی نداشت. برانکو در دقیقه ۸۵ خداداد عزیزی را به زمین فرستاد تا حماسه‌ساز ملبورن کاری برای تیم ملی در قطر بکند. خداداد هم بعد از ورودش به زمین یک گل برای تیم ملی به ثمر رساند که کمک داور بازی آن گل را آفساید اعلام کرد تا گل او مردود شود. در نهایت بازیکنان تیم ملی دست از حملات خود نکشیدند و در دقیقه‌ی ۹۰ بازی توسط وحید هاشمیان که به تازگی به تیم ملی برگشته بود گل برتری خود را به قطر زدند تا بتوانند دومین پیروزی خارج از خانه‌ی خود را هم بدست آورند و بازگشتی به یادماندنی در قطر داشته باشند. شاگردان برانکو بعد از آن بازی با ۷ گل لائوس را هم در هم کوبیدند و توانستند به مرحله‌ی بعد مقدماتی جام جهانی صعود کنند. آن‌ها در مرحله‌بعدی هم که به صورت گروهی برگزار می‌شد، موفق بودند و در نهایت به عنوان تیم دوم گروه خود در کنار ژاپن به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان صعود کردند.

خوشحالی برانکو در شب گلزنی بازیکن خارجی

برانکو با آمدن به پرسپولیس در اولین دربی بزرگ پایتخت توانست استقلالی‌ها را شکست دهد. کار پرسپولیس اما در دومین دربی‌ای که برانکو روی نیمکت این تیم نشست، گره خورد. استقلالی‌ها در آن بازی با گل دقیقه‌ی ۴۸ جابر انصاری با ضربه‌ی سر از حریف خود پرسپولیس پیش افتادند. بازی با همان یک گل دنبال می‌شد و ۴ دقیقه وقت تلف شده هم به پایان رسیده بود. در آخرین حمله‌ی پرسپولیسی‌ها روی شوتی که رامین رضاییان زد، فعل و انفعالاتی رخ داد که در نهایت جری بنگستون هندوراسی توانست گل تساوی‌بخش پرسپولیس را به ثمر برساند تا سرخپوشان پایتخت با یک بازگشت به یادماندنی شکست مقابل رقیب سنتیشان را در ثانیه‌های آخر با تساوی عوض کنند.

بازگشت با درخشش طارمی

شاگردان برانکو ایوانکوویچ در تیم پرسپولیس در دومین بازی مرحله‌ی گروهی خود در لیگ قهرمان آسیای سال ۲۰۱۷ باید به مصاف الوحده امارات در این کشور می‌رفتند. آن‌ها ابتدا از حریف خود با یک گل پیش افتادند اما در ادامه‌ی بازی این الوحده‌ای‌ها بودند که ۲ بار توانستند دروازه‌ی پرسپولیس را باز کنند. بازی با همان نتیجه‌ی ۲ بر یک به سود الوحده دنبال می‌شد که مهدی طارمی در دقیقه‌ی ۸۰ توانست کار را به تساوی بکشاند. در ادامه‌ی بازی شاگردان برانکو ایوانکوویچ دست از تلاش خود نکشیدند و در دقیقه‌ی ۹۰ روی یک ضربه ایستگاهی و سانتر بی نظیر سروش رفیعی هافبک خلاق پرسپولیسی‌ها، مهدی طارمی در یک موقعیت بسیار سخت توانست با یک ضربه‌ی دیدنی گل برتری سرخپوشان پایتخت را به ثمر برساند تا یک بازگشت به یادماندنی در لیگ قهرمانان آسیا داشته باشند.

منشا تعویض طلایی برانکو

پرسپولیسی‌ها در مرحله‌ی یک چهارم نهایی فصل گذشته‌ی لیگ قهرمانان آسیا باید به مصاف الاهلی عربستان می‌رفتند. با توجه به اینکه تیم‌های ایرانی و نمایندگان عربستان بازی‌هایشان در زمین بی طرف برگزار می‌شد، پرسپولیس از امتیاز میزبانی محروم بود و در بازی رفت که میزبان بود در عمان باید با الاهلی عربستان بازی می‌کرد. پرسپولیس بازی را بد شروع کرد و نیمه‌ی اول یک گل از حریف عربستانی خود خورد. آن‌ها در ادامه در نیمه‌ی دوم هم یک گل دیگر از الاهلی خوردند تا در یکقدمی یک شکست تلخ قرار بگیرند. برانکو که دیگر تیمش چیزی برای از دست دادن نداشت، گادوین منشا را به زمین آورد. پرسپولیسی‌ها ابتدا توسط شجاع خلیل‌زاده گل اول خود را به ثمر رساند و در حالی که کمتر از ۱۰ دقیقه تا پایان بازی باقی مانده بود، منشا تبدیل به تعویض طلایی برانکو شد و با یک شوت دیدنی از پشت محوطه‌ی جریمه که با پای چپ زد، موفق شد بازی را به تساوی بکشاند تا یک بازگشت به یادماندنی در عمان داشته باشند. پرسپولیسی‌ها در بازی برگشت موفق شدند ۳ بر یک الاهلی را شکست دهند و به مرحله‌ی نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کنند.

منبع: برنامه نود

انتهای پیام/

برچسب‌ها