زمینه تشرف زیارت اولی‌ها به بارگاه منور رضوی همچنان فراهم است و روز به روز این ظرفیت گسترده‌تر می‌شود.

تشرف روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ زائر اولی به بارگاه رضوی

به گزارش قدس آنلاین ، حرم علی ابن موسی الرضا(ع) مامن و پناهگاه قلب زائران و مجاوران بسیاری است؛ زائرانی که از اقصی نقاط ایران و جهان خود را به بارگاه منور رضوی می‌رسانند تا لحظات و ساعات و روزهایی را در این حریم امن الهی سپری کنند و سینه را مالامال از عشق به اهل بیت(ع) کنند.

توسعه صحن و رواق‌های حرم منور رضوی در سال‌های اخیر هم مزید بر علت شده تا زمینه حضور زائران بیش از پیش فراهم شود و البته متناسب با آن برنامه‌های متنوعی نیز از سوی بارگاه منور رضوی در حال برگزاری است.

در سال‌های اخیر اقدامات زیادی برای پذیرایی مناسب از زائران نیز در مشهدمقدس از سوی آستان قدس رضوی صورت گرفته تا زمینه اسکان مناسبی نیز برای زائران فراهم شود و احداث و توسعه زائرسراها از جمله این اقدامات است.

در کنار این مقوله اما شاهد هستیم که زائران زیارت اولی نیز تبدیل به کلید واژه‌ای شده که این روزها در گفتمان آستان قدس رضوی و خادمان علی ابن موسی‌الرضا(ع) دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است و زائران مستضعف و زیارت اولی که شوق زیارت و حضور در حرم منور و سراسر نور و برکت حضرت رضا(ع) را دارند در بارگاه منور رضوی حضور پیدا می‌کنند.

زائران زیارت اولی زیادی ظرف دو سال اخیر به حرم منور رضوی مشرف شده‌اند و البته این رویه همچنان ادامه دارد و قرار است به عنوان یک برنامه روتین در سال‌های آتی نیز دنبال شود.

تشرف 810 هزار نفری به حرم رضوی

مسعود مجردی؛ مدیر امور زائران معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی در این زمینه می‌گوید: یکی از طرح‌هایی که از سوی آستان قدس رضوی با جدیت در حال پیگیری است و در واقع عمل به منشور مقام معظم رهبری است، طرح مهر درخشان است که از این طریق زمینه حضور و زیارت آسان زیارت اولی‌ها و مستضعفان فراهم می‌شود.

مدیر امور زائران معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی ادامه می‌دهد: از سال 1395 این طرح با جدیت کلید خورد و البته خیران نیز حضوری فعال و موثر در اجرایی شدن آن داشته‌اند و تاکنون حدود 810 هزار زائر مستضعف که موفق به حضور و تشرف در مشهدمقدس نشده بودند به بارگاه رضوی مشرف شده‌اند.

مجردی می‌گوید: در حال حاضر به صورت میانگین روزانه 1000 تا 1200 زائر زیارت اولی به مشهدمقدس و حرم منور رضوی مشرف می‌شوند و از خدمات آستان قدس رضوی نیز برخوردار می‌شوند.

وی تصریح می‌کند: همچنین 70 هتل آپارتمان اطراف حرم منور رضوی نیز در حوزه اسکان این زائران با آستان قدس رضوی مشارکت دارند و بخشی از هزینه‌های اسکان نیز توسط خیران تامین می‌شود.

فعالیت کمیته امداد در حوزه زیارت اولی‌ها

علاوه بر آستان قدس رضوی، نهادها و ارگان‌های متعدد دیگری نیز در حوزه زمینه سازی تشرف زائران زیارت اولی فعال هستند که از جمله آنها می‌توان به بسیج سازندگی و سپاه و همچنین کمیته امداد امام خمینی(ره) اشاره کرد.

براساس اعلام حبیب الله آسوده؛ مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی سال گذشته 130 هزار زائر زیارت اولی از سراسر کشور توسط کمیته امداد به مشهد مشرف شدند و اگر سال 95 به آن اضافه شود مجموعه این زائران زیارت اولی به 300 هزار نفر می‌رسد.

مجموع این اقدامات بیانگر این است که گفتمان تشرف زائران زیارت اولی به حرم منور رضوی تبدیل به یک گفتمان اصیل و واقعی شده و شاید بتوان ادعا کرد که به واسطه فعالیت‌های آستان قدس رضوی و سایر نهادها دیگر هیچ فرد مستضعفی از تشرف به حرم منور رضوی محروم نخواهد شد.

منبع : تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها