۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 624042

رسانه و تنگه احد اقتصادی

دکتر عادل پیغامی

در شرایط موجود اگر چه هنوز تهدیدها علیه اقتصاد ایران پا برجاست، اما می‌توان با استفاده از شرایط این تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده و اقتصادی مردمی‌تر ایجاد کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی قدس‌آنلاین، در حالی که ماشین رسانه‌ای دشمن در تلاش است اوضاع اقتصادی کشور را آشفته نشان داده و اینگونه القا کند که ایران در بحران اقتصادی به سر می‌برد، اما همانگونه که رهبر معظم انقلاب در اظهارات اخیر خود تأکید کردند با کمی بررسی می‌توان فهمید که اقتصاد ملی ایران توانمند و براحتی قادر به شکستن تحریم‌های اعمالی دشمنان است.

مهم‌ترین شاخص اقتداربخش اقتصاد ایران درون زا و مردمی بودن آن است. با وجود مباحثی که در چند دهه اخیر در مورد دولتی بودن اقتصاد کشورمان مطرح می‌شود با این حال اقتصاد ایران از بخش‌ها و ظرفیت‌های مردمی جدی برخوردار است. برای مقایسه اگر حجم تولید ناخالص داخلی ایران را که رقمی در حدود ۱۰۰۰ تا ۱۸۰۰ میلیارد دلار است را با درآمد نفتی ما که ۵۰ میلیارد دلار در سال است مقایسه کنیم، می‌بینیم که حجم اقتصاد ما در شرایط حداقلی ۲۰ برابر درآمد نفتی است. مردمی بودن اقتصاد ما از آن جهت مهم و تأثیرگذار است که اگر دشمن تصمیم بگیرد بخش‌های دولتی و نفت ما را تحریم کند این حوزه می‌تواند همچنان فعال بوده و سبب رشد و پویایی اقتصاد کشورمان شود.

مزیت دیگر اقتصاد کشورمان گستردگی و تنوع آن است. ایران به سبب جغرافیای طبیعی، فرهنگی و به لحاظ جغرافیای کسب و کار بسیار متنوع است. این تنوع در شرایط بحرانی و تحریم به کار آمده و ریسک اقتصادی کشور ما را پایین می‌آورد. مسئله سوم که برای اقتصاد ما مزیت محسوب می‌شود جهانی شدن این حوزه است. جهانی شدن اقتصاد برای کشورها این امکان را فراهم می‌آورد تا با استفاده از فرصت ها، از محدودیت‌ها عبور کنند. حاکم شدن مقوله نگاه به شرق در سیاست خارجی که از سوی بسیاری از مسئولان مطرح می‌شود، یکی از این ظرفیت هاست. همچنین استفاده از تکنولوژی‌های جدید هم می‌تواند در این مقوله جا گیرد. به طور نمونه اکنون آمریکا از طریق دلار به کشور ما فشار زیادی وارد کرده، اما مسئولان می‌تواند با استفاده از پول‌های رمزنگار که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید تولید و وارد بازار شده، محدودیت را دور بزنند.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد نقش مردم و مسئولان در شکل گیری اقتصاد درون زا و به عبارت دیگر اقتصاد مقاومتی می‌باشد. با وقوع انقلاب اسلامی مفهومی تحت عنوان مردم سالاری دینی در حوزه سیاسی و نظامی مطرح و در دوران دفاع مقدس به اوج خود رسید، اما این مفهوم وارد حوزه اقتصاد نشد. حالا نوبت آن است که مردم سالاری دینی در حوزه اقتصاد شکل بگیرد. مقام معظم رهبری در چند سال گذشته به انحاء مختلف این جریان را کلید زده‌اند. یکی با شعارهای سال بود که بیشتر مفاهیم اقتصادی در برداشته و به نوعی عموم مردم را برای مشارکت مورد خطاب قرار می‌داد. دیگری با ابلاغ اصل ۴۴ و همچنین تأکید ایشان بر شکل گیری تعاونی‌ها بود. البته اقدامات خاصی هم به صورت نقطه‌ای و متمرکز از سوی رهبری در حوزه اقتصاد مطرح شده است که از جمله آن می‌توان به تأکیدات ایشان به شکل گیری شرکت‌های دانش بنیان، استفاده از ظرفیت‌های انسانی در حوزه اقتصاد و تأکید بر استفاده از تکنولوژی‌های جدید اشاره کرد. با این وجود هنوز نواقص زیادی بویژه در حوزه قانون گذاری از سوی قوه مقننه و سیاست گذاری اجرایی از سوی قوه مجریه وجود دارد؛ به این معنی که تاکنون به نحوی که باید و شاید حاضر نشده‌ایم هزینه‌های مردمی شدن اقتصاد را تقبل و تحمل کنیم. در شرایط موجود اگر چه هنوز تهدیدها علیه اقتصاد ایران پا برجاست، اما می‌توان با استفاده از شرایط این تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده و اقتصادی مردمی‌تر ایجاد کنیم. در شرایط کنونی اما نقطه خطرناک و حساس که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب هم به آن تأکید شده تنگه احد جنگ اقتصادی است که اگر دقت نکنیم ممکن است از آنجا آسیب ببینیم و آن عملیات و جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن است. دشمن در تلاش است با جنگ روانی خود را قدرتمند و نقاط قوت ما را ضعیف جلوه دهد.

به همین دلیل، مهم‌ترین بعد جنگ اقتصادی بعد روانی و رسانه‌ای حوزه اقتصاد است. در پایان باید گفت اگرچه در حوزه اقتصاد کشور ما نقاط ضعف زیادی وجود دارد، ولی به طور قطع اقتدار و توانمندی ما برای پیشرفت و رشد بسیار بیشتر از این کمبودهاست، اما در حوزه عملیات روانی مردم و مسئولان باید مراقب بوده و با مشارکت و همراهی اجازه ندهند که تنگه احد اقتصاد به دست دشمن بیفتد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها