ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: عدم پذیرش کامیون‌ها به‌مقصد تاجیکستان توسط کشور ترکمنستان حل شده است و موضوع پذیرش 30 دستگاه کامیون توسط کشور ترکمنستان از طریق مجاری ذی‌ربط در حال پیگیری است، در حال حاضر مدت توقف کامیون‌ها در مرز سرخس یک روز است.

زمان توقف کامیون‌ها در مرز سرخس به یک روز رسیده است
به گزارش قدس آنلاین ، امید جهانخواه  گفت: میزان صادرات کالا از گمرکات خراسان رضوی در ۶ ماهه نخست سال جاری، معادل یک هزار و 378 تن و به ارزش یک میلیون و 116 هزار دلار است که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته در وزن 33 درصد و در ارزش دلاری 32 درصد رشد داشته است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی افزود: از کل ارزش صادرات در 6 ماهه نخست سال جاری 4 هزار و 326 دلار از محل تجارت چمدانی و 34 هزار و 201 دلار از محل بازارچه‌های مرزی باجگیران و دوغارون بوده است.

وی تصریح کرد: وزن و ارزش صادرات کالاها در مدت مشابه سال گذشته به‌ترتیب یک هزار و 36 تــ‌ـن و 843 میلیون دلار بوده است. 

جهانخواه ادامه داد: همچنین در این مدت میـزان واردات استان 144 هزار تن، بـه‌ارزش بالغ بر 176 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 8 درصد و از لحاظ ارزش 7 درصد افزایش داشته است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی خاطرنشان کرد: واردات در سال گذشته با حجم 134 هزارتن و به ارزش 164 میلیون دلار بوده است که با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات تراز بازرگانی خارجی گمرکات خراسان رضوی طی شش ماه نخست سال جاری، مثبت و معادل 940 میلیون دلار است.

وی اظهار کرد: اقلام عمده صادرات استان در طول شش ماه نخست سال جاری به‌ترتیب زعفران در بسته‌بندی بیش از 30 گرم، کف‌پوش‌های منگوله‌باف، انواع زعفران در بسته‌بندی 30 تا 10گرم آماده برای خرده‌فروشی و روغن‌های سبک و فرآورده‌ها آنها است و مقصد کشورهای صادر شده نیز به‌ترتیب افغانستان، ترکمنستان، عراق و امارات متحده عربی است.

جهانخواه بیان کرد: بیشترین کالاهای وارداتی به‌استان نیز به‌ترتیب پنبه حلاجی نشده یا شانه نزده، برنج نیمه سفیدشده یا برنج کامل سفید شده، واگن‌های روباز با دیواره‌های جدانشدنی به ارتفاع بیش از 60 سانتیمتر و واگن‌های مخزنی است و کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، فدراسیون روسیه و پاکستان در طول این شش ماه بیشترین واردات را به استان داشته‌اند. 

ناظر گمرکات خراسان رضوی یادآور شد: مدت زمان توقف کالا در گمرکات استان حداقل بوده و در صورت اظهار کالا به‌گمرک و اخذ مجوزهای قانونی، کالا در کمترین زمان ممکن ترخیص می‌شود.

وی افزود: عمده مواردی که باعث می‌شود کالا دیرتر از گمرک ترخیص شود، عدم ارائه مجوزهای قانونی مانند استاندارد، قرنطینه‌ها و عدم ارائه کد تخصیص ارز و تمدید یا اصلاح ثبت سفارش است.

جهانخواه ادامه داد: عدم پذیرش کامیون‌ها به‌مقصد تاجیکستان توسط کشور ترکمنستان حل شده است و موضوع پذیرش 30 دستگاه کامیون توسط کشور ترکمنستان از طریق مجاری ذی‌ربط در حال پیگیری است، در حال حاضر مدت توقف کامیون‌ها در مرز سرخس یک روز است.

منبع : فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها