نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه زعفران از مثقالی ۲۵ الی ۳۰ هزار تومان به حدود ۶۰ هزار تومان رسیده است، گفت: این مسئله سبب شده که فروش زعفران در بازار داخل حدود ۶۰ درصد کاهش داشته باشد.

کاهش ۶۰ درصدی فروش زعفران در بازار داخلی

 

غلامرضا میری اظهار داشت: بازار زعفران هم اکنون در وضعیت رکود به سر برده و از نظر صادرات و مصرف داخلی وضعیت مناسبی نداریم.

وی با بیان اینکه زعفران از مثقالی 25 الی 30 هزار تومان به حدود 60 هزار تومان رسیده است، تأکید کرد: این مسئله سبب شده که فروش زعفران در بازار داخل حدود 60 درصد کاهش داشته باشد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: موضوع پیمان سپاری ارزی نیز مزید بر علت شده و با توجه به اینکه دولت نرخ پایه زعفران را 1450 دلار در نظر گرفته اما خریدار ببین 700 تا هزار دلار بابت هر کیلو به فرد پرداخت می‌کند، صادرات با مشکل مواجه شده است.

میری در پاسخ به این پرسش که به چه علت با این تفاسیر میزان صادرت زعفران افزایش داشته است؟ خاطرنشان کرد: در واقع افرادی در وضعیت کنونی صادرات انجام می‌دهند که تنها می‌خواهند پول از کشور خارج کنند و یا اینکه با ارز آن قصد واردات دارند و برایشان اهمیتی ندارد که چه کالایی را صادر می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین باید گفت که در وضعیت کنونی زعفران برای خریداران خارجی بسیار ارزان تمام می‌شود و به همین علت رغبت به خرید آن بالا رفته است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاراه به افزایش سطح زیر کشت زعفران، اظهار داشت: البته نمی‌توان در مورد میزان محصول ادعایی داشت اما تصور بنده بر این است که میزان برداشت نسبت به سال قبل کاهشی ندارد.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها