وارد کنندگان چینی LPG برای تهیه این سوخت در ماه‌های اخیر مبالغ بالاتری را پرداخت می‌کنند چون خریداران چینی به دنبال عرضه کنندگان جدیدی به جز آمریکا و ایران هستند.

افزایش قیمت گاز مایع در چین با جنگ تجاری و تحریم ایران

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، چین که در اقدامی تلافی جویانه در اواخر ماه اوت عوارض ۲۵ درصدی بر گازمایع آمریکا وضع کرده بود ، واردات آن را از آمریکا متوقف کرد. آمریکا تامین کننده اصلی این سوخت در سال گذشته بود.

به گزارش اس پی گلوبال پلتس، در سال ۲۰۱۷ آمریکا دومین تامین کننده بزرگ گاز مایع بود که حدود ۱۹ درصد کل صادرات چین را تشکیل می داد.

طبق اطلاعات تحلیلگران و تاجران هیچ محموله آمریکایی ال پی جی از اواخر ماه اوت وارد چین نشده است. چین در ماه اوت بر بسیاری محصولات آمریکایی مثل گازمایع عوارض وضع کرد.

عوارض ۲۵ درصدی، قیمت گاز مایع آمریکا را بسیار بالا برد و باعث شد سایر عرضه کنندگان ال پی جی در سراسر دنیا هم قیمت آن را بالا ببرند. بنابراین نیروگاه‌های  چین که گاز مایع وارد می‌کنند ، به دنبال منابع جایگزین هستند و پول بیشتری برای گاز مایع غیرآمریکایی پرداخت می‌کنند.

چین همچنین یک خریدار مهم گاز مایع از ایران است که با قراردادهای بلند مدت از صادرکنندگان ایرانی خرید می‌کرد ولی مقادیر این قراردادها علنی نشده است.

صادرات گاز مایع ایران هم با کاهش صادرات نفت خام این کشور به خاطر نزدیک شدن اجرای تحریم‌های آمریکا علیه بخش نفت آن ، رو به کاهش است.

بارگیری گاز مایع ایران در سپتامبر نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافت. طبق اطلاعات اس پی گلوبال ، ایران در ماه اوت بالاترین مقدار صادرات گاز مایع را از زمان برداشتن تحریم‌های قبلی در اوایل سال ۲۰۱۶ داشت.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها