۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 628221

در حالی که نگرانی ها از کند شدن رشد اقتصاد جهان و محدود شدن تقاضا و معاف شدن ۸ خریدار عمده از تحریم های نفتی ایران بر بازار سایه افکنده است، قیمت نفت امروز شاهد کاهش بود.

کاهش قیمت نفت در بازار جهانی امروز

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا امروز با ۱۷ سنت، معادل ۰.۳ درصد کاهش نسبه به رقم پایانی جلسه قبل به ۶۲ دلار و ۹۳ سنت رسید. قیمت نفت برنت نیز امروز ۲۱ سنت، معادل ۰.۳ درصد کاهش داشت و به ۷۲ دلار و ۹۶ سنت رسید.

تحلیلگران گفتند، احتمال کند شدن رشد اقتصاد جهانی در طی ماه های آینده بر ریسک های موجود در بخش عرضه نفت از جمله تبعات تحریم ایران سایه افکنده است.

جمیل احمد تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «تحریم ها علیه ایران... قبلا تاثیر خود را بر روی قیمت نفت گذاشته است.» وی افزود، «به دلیل وضعیت بلاتکلیف رشد اقتصاد جهانی، بازار هم اکنون بیشتر روی چشم انداز تقاضا تمرکز دارد.»

احمد در ادامه گفت، کند شدن رشد اقتصاد جهانی و در نتیجه کاهش رشد تقاضا برای نفت «در طی ماه های آینده ریسکی را متوجه قیمت ها می کند.

کاهش ارزش پول ملی اقتصادهای رو به رشدی نظیر هند و اندونزی در آسیا نیز در افت تقاضا برای نفت موثر است.

در عین حال، اختلافات تجاری میان آمریکا و چین رشد این دو اقتصاد بزرگ جهان را تهدید می کند.

در بخش عرضه، به رغم آغاز رسمی تحریم های ایران نفت زیادی در بازار وجود دارد. واشنگتن معافیتی ۱۸۰ روزه برای ۸ مشتری عمده نفت ایران یعنی چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا، یونان، تایوان و ترکیه در نظر گرفته است. این بدان معناست که ایران فعلا می تواند بخش قابل توجهی از فروش نفت خود را ادامه دهد. این در حالی است که تولید نفت روسیه، آمریکا و عربستان، به عنوان ۳ تولید کننده بزرگ نفت جهان در حال افزایش است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها