رئیس‌جمهور عراق گفت: عراق باید به عرصه‌ای برای اشتراک منافع کشورها تبدیل شود نه اینکه میدانی برای کشمکش اراده‌های متناقض باشد.

عراق نباید میدان کشمکش اراده‌های متناقض باشد/ حمایت ایران در مبارزه با تروریسم را فراموش نخواهیم کرد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق در نشست مشترک خبری خود با حسن روحانی گفت: در ابتدا علاقمند هستم بار دیگر از آقای رییس‌جمهور و مسئولان گرانقدر ایرانی بابت استقبال شایسته تشکر کنم؛ امروز من پیامی روشن را از بغداد برای شما آوردم. در عراق ما اهمیت رابطه با ایران را درک می‌کنیم. روابط فرهنگی و اجتماعی دو کشور ریشه در تاریخ دارد. دو ملت همسایه و مسلمان را پیوندهای عمیقی با یکدیگر مرتبط می‌کند و شرایط جغرافیایی آنها را همسایه هم قرار داده است.

وی ادامه داد: ملت‌های ایران و عراق در بسیاری از حوادث منطقه نقش داشته‌اند. ما حمایت‌های شما از مردم عراق در مبارزه با استبداد صدام را فراموش نمی‌کنیم. همچنان که مواضع و حمایت ایران را در مبارزه اخیر با تروریسم فراموش نخواهیم کرد. حمایت‌های ایران نقش مهمی در شکست تروریسم داشت و ما اهمیت فراوانی برای روابط دو کشور قائل هستیم.

رئیس‌جمهور عراق افزود: خواستار این هستیم که به شرایط بهتری برسیم و این شرایط آن چیزی است که ملت‌های دو کشور و مردم منطقه شایسته آن هستند؛ بعد از شکست نظامی داعش، امروز عراق دو مساله را که  بازسازی و تقویت ثبات سیاسی است، پیش روی خود دارد. تحقق این هدف‌ها نیازمند برنامه و اقدامات سیاسی و اقتصادی است. همچنان که نیاز فضای منطقه‌ای هم ثبات است.

صالح گفت: زمان آن فرارسیده که در منطقه ما نظام منطقه‌ای تازه‌ای شکل بگیرد که تامین‌کننده منافع کشورها باشد. ما در شکل‌گیری این نظام جدید اهمیت زیادی برای ایران قائل هستیم. در کنار ایران، عراق هم باید نقش مهم محوری داشته باشد. تاکید می‌کنیم که عراق باید به عرصه‌ای برای اشتراک منافع کشورها تبدیل شود نه اینکه میدانی برای کشمکش اراده‌های متناقض باشد.

وی ادامه داد: نظام جدیدی که شکل می‌گیرد باید مبتنی بر همگرایی سیاسی باشد و استقلال و حاکمیت کشورها در آن مهم شمرده شود؛ در همین چهارچوب باید منافع خود و ملت‌هایمان را بر هر ملاحظه دیگری مقدم بشمریم.

رییس جمهور عراق افزود: به همین دلیل علاقمند هستم به تقویت روابط تاکید کنم. ما از وزارت خارجه و کمیته هیات مرتبط با وزارت صنعت درخواست کردیم فعالیت خود را در این راستا افزایش دهند تا همکاری تجاری افزایش پیدا کند. ایجاد مناطق آزاد تجاری بسیار مهم است. مرتبط ساختن خطوط راه آهن کمک بزرگی برای جابجایی زوار خواهد بود اما اقدام مهمی هم برای ایجاد زیر ساخت است.

وی ادامه داد: امیدوار هستم که در خلال اجرای پروژه‌هایی مانند راه آهن، فضایی ایجاد شود تا عراق بتواند نقشی فراتر در منطقه ایجاد کرده و زمینه ارتباط کشورها را هم فراهم کند تا کشورها از نزاع و کشمکش دست بکشند و به مسائل مهمی که مورد توجه جوانان است بپردازند.

صالح گفت: همچنین چیزی که در خصوص مسائل زیست محیطی مطرح کردید نه تنها برای امروز بلکه برای نسل آینده مهم است. مسائل زیست محیطی جهانی محسوب می‌شود اما تاثیر زیادی در منطقه ما دارد. همچنین همکاری ما در زمینه آب به ملت‌های دو کشور کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: در پایان دوست دارم این نکته را مورد تاکید قرار دهم که همواره اصول ثابت و مسائل متغیری وجود دارد. اصول ثابت برای ما مشخص است؛ این اصول ثابت روابط دوستی دو کشور برای خدمت به مردم دو کشور و مردم منطقه است.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها