محمد علی زلفی گل گفت: آثار زیان بار خروج نخبگان را اگر از منظر دیگری مورد توجه قرار دهیم در یک نگاه میکروسکوپی در سطح مولکولی با خروج نخبگان از کشور ذخیره ژن های هوشمند آنها از کشور خارج می شود و این موضوع در طول سالهای آینده منجر به خروج و کاهش ژن های هوشمند ایرانی می شود.

عامل اشتغال مهمترین دلیل مهاجرت نخبگان است

 پروفسور محمد علی زلفی گل، عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان واستاد تمام شیمی در گفتگو با قدس آنلاین، با اشاره به آثار و تبعات خروج نخبگان از کشور، گفت: خروج نخبگان از کشور تبعات و آثار زیان باری دارد که به سادگی نمی توان از کنار آن گذشت. تمام آنچه تا کنون از سوی کارشناسان درخصوص تبعات و زیانهای ناشی از خروج نخبگان از کشور عنوان شده موضوعات مهم یا بخشی از موضوعاتی مهمی است که دیده شده است.

زلفی گل، با اشاره به خروج ژن های هوشمند از کشور افزود: آثار زیان بار خروج نخبگان را اگر از منظر دیگری مورد توجه قرار دهیم در یک نگاه میکروسکپی در سطح مولوکولی با خروج نخبگان از کشور ذخیره ژن های هوشمند آنها از کشور خارج می شود و این موضوع در طول سالهای آینده منجر به خروج  و کاهش ژن های هوشمند ایرانی می شود.

استاد تمام دانشگاه بوعلی سینا برتری کشورهای نخبه‌پذیر را در دهه های آینده نسبت به کشورهای نخبه فرست ازطریق ذخیره ژن های هوشمند، اینگونه عنوان نمود: از سوی دیگر درصد ژن های هوشمند کشورهای نخبه پذیر افزایش می یابد، بنحوی که در بلند مدت کشورهای نخبه پذیر در عرصه علم وفناوری، سیاست، اجتماع و فرهنگ نسبت به کشورهای نخبه گریز برتری قابل توجهی می یابند، به این معنا که آنها از منظر علم و فناوری و دانش همواره در سطوح بالاتری قرار می گیرند و کشورهای نخبه فرست همواره به عنوان مستعمره کشورهای نخبه پذیر خواهند بود که تحقق چنین موضوعی منجر به برتری ذاتی کشورهای نخبه پذیر می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان با بیان اینکه بیکاری و مطلوب نبودن جایگاه اجتماعی نخبگان عامل فرار مغزهاست گفت: بنده براین باورم که آمارهای فرار مغزها و خروج نخبگان از کشور نگران کننده است؛ عامل اشتغال مهمترین دلیل مهاجرت نخبگان است؛ مسلما اگر نخبه ای از امنیت شغلی و پژوهشی لازم در کشور برخوردار باشد به خارج از کشور نمی رود؛ از سوی دیگر اگر نخبگان در شان و جایگاه اجتماعی و علمی مناسبی قرار بگیرند هیچ گاه از کشور خارج نمی شوند و برای پیشرفت جامعه خود تلاش می کنند.

وی با اشاره به عدم استقلال سیاسی کشورهای نخبه فرست افزود: علاوه برمستعمره شدن کشور «نخبه فرست» در دهه های پیش رو عملا استقلال سیاسی کشور «نخبه فرست» تهدید می شود، از این رو به دلیل عدم توانمندی درعرصه علم فناوری دانش های نوین دست نیازشان همواره به سوی کشورهای «نخبه فرست» دراز خواهد بود؛ شاید تبعات این موضوع در سالهای پیش رو دیده نشود اما به حتم تبعات آن بعد از یک قرن بروز و ظهور جدی خواهد داشت.

استاد دانشگاه بوعلی سینای همدان اظهار داشت: کشورهای نخبه پذیر، همه افرادی با توانایی های خاص را پذیرش می کنند؛ این توانایی می تواند در حوزه های مختلفی اعم از علم، هنر، صنعت یا ثروت باشد؛ غربی ها افراد ثروتمند و صاحبان سرمایه را به دلیل ایجاد اشتغال و تولید به سرعت پذیرش می کنند بنابراین این موضوع در حوزه های مختلفی جای بحث دارد.

زلفی گل با بیان اینکه قوانین راهکارهای مناسب ارتباط دانشگاه وصنعت را تبیین نکرده اند، گفت: یکی از مسائل مهم و تاثیرگذار در خروج نخبگان از کشور عدم ارتباط دانشگاه با صنعت است که خود ناشی از قوانین کشور است؛ متاسفانه قوانین قادر به برقراری ارتباط صنعت با دانشگاه نبوده اند یا ما هنوز به این درجه از بلوغ نرسیده ایم که پیشرفت جامعه در گرو قانونگذاری صحیح و اجرای آن است.

وی در این باره افزود: متاسفانه هنوز عده ای بر این باور هستند که به جای تاکید بر اجرای قانون با توصیه و راهکارهای اخلاقی بر مشکلات غلبه و جامعه را به سمت پیشرفت سوق دهند، این در حالی است که فقط از طریق اجرای قانون و ارتباط دانشگاه و صنعت، پیشرفت به منصه ظهور می رسد.

این استاد دانشگاه با انتقاد از سیاست های غلط بانکی و تاثیر آن در خروج نخبگان از کشور اظهار داشت: اینکه افراد با سپرده گذاری در بانک پولهای یک شبه بدون کارو تلاش به سودهای آنچنانی دست می یابند و به دلیل سیاست های غلط دولت، سرمایه ها به سمت تولید سوق داده نمی شود، ناشی از قوانین غیر عادلانه است؛ چالشهای پیش روی تولید کشور که منجر به از بین رفتن اشتغال و از دست رفتن فرصت های برابر و مطلوب در کشور شده ناشی از زمینه‌سازی‌های مفت خوری درکشور است؛ امروز عده ای به جای کارکردن و افزایش تولید ملی به دنبال دریافت پول بدون دغدغه هستند، سودهای بالای بانکی زمینه های این امکان را فراهم کرده است.

وی در این باره افزود:این در حالی است که سپرده گذاری در بانکهای خارجی نه تنها منجر به پرداخت سود نمی شود، بلکه بانک بر اساس قوانین حامی تولید و اشتغال مبلغی از سپرده گذار جهت اجرت نگهداری اخذ می‌کند؛ بی شک سیاست های دولتمردان است که منجر به بسترسازی سرمایه گذاری و تولید و حضور نخبگان در کشور می شود.

وی در پایان با تاکید بر اهتمام دولتها به حفظ ژن های هوشمند و بسترسازی برای آینده کشور، افزود: بی شک در برهه کنونی و با توجه به تحریم ها و کاهش اشتغال و تولید و عدم سرمایه گذاری کافی در کشور نیازمند حضور مدیرانی جسور هستیم که جرات توانایی جراحی قوانین را داشته باشند. تکرار رفتارهای پوپولیستی و ساده‌نگری از هیچ مدیری پذیرفتنی نیست؛ کشور نیازمند حضور مدیرانی است که با بسترسازی و ایجاد زمینه های مناسب سرمایه های ارزشمند ژن های هوشمند را برای نسل های آتی کشور حفظ کرده و با همراهی، تعامل وهمگرایی بیشتر مقدمات عبور از بحران های ایجاد شده را فراهم نمایند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها