۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
کد خبر: 633129

۱۶آذر، روز دانشجو

ملک محمد علیزاده

خراسان شمالی- ۱۶ آذر روز دانشجو نام دارد و همه ساله به یاد اعتراض دانشجویان در ۱۶آذر سال ۱۳۳۲ و شهادت و مجروحیت و دستگیری گروهی از دانشجویان توسط مزدوران رژیم منحوس پهلوی گرامی داشته می شود و مراسم و محافل گوناگون در دانشگاه های کشور برگزار می شود.

به گزارش قدس آنلاین، ۱۶ آذر روز دانشجو نام دارد و همه ساله به یاد اعتراض دانشجویان در ۱۶آذر سال ۱۳۳۲ و شهادت و مجروح شدن و دستگیری گروهی از دانشجویان توسط مزدوران رژیم منحوس پهلوی گرامی داشته می شود و مراسم و محافل گوناگون در دانشگاه های کشور برگزار می شود.

در تاریخ انقلاب اسلامی همواره جوانان و دانشجویان در خط مقدم مبارزه علیه استکبار - استبداد و مبارزه با ظلم و ستم بوده اند بعد از کودتای ننگین ۲۸ مرداد، رژیم پهلوی که توانسته بود با کمک اربابان خویش برای اینکه قدرت برگردد درصدد برآمد تا پایه های حکومت ظلم و ستم خویش را تثبیت کند، اما غافل از اینکه مردم انقلابی و خصوصا جوانان غیرتمند در اولین فرصت، خشم و انزجار و مخالفت خویش را نشان خواهند داد و در برابر این رژیم ننگین بپاخواهند خاست.

(آیزنهاور)  رئیس جمهور وقت آمریکا طی نطقی در کنگره آمریکا کودتای ۲۸ مرداد را چنین توصیف کرده بود که پیروزی سیاسی امید بخش نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزاده شده.

نیکسون معاون رییس جمهور آمریکا در سال ۱۳۳۲ راهی ایران شد تا نتیجه سرمایه گذاری بیست و یک میلیون دلاری سازمان سیا را که در راه کودتا و سرنگون دولت دکتر مصدق هزینه کرده بود از نزدیک مشاهده کند.

مردم مسلمان ایران از این اقدام استکبار جهان در حالت افسردگی به سر می برد و از نفاق و تفرقه ای که استبداد توانسته بود در میان ملت ایجاد کند ناراحت بود.

رهبری نهضت مقاومت قصد رساندن صدای اعتراض مردم را به گوش جهانیان داشت و تلاش لندن و واشنگتن را که می خواستند با مشروع جلوه دادن رژیم کودتا امتیازات مورد نظر خود را از محیط آرام به دست آوردند خنثی کند.

اجرای این برنامه به عهده کمیته هماهنگی دانشجویان واگذار شد.

دانشجویان دانشکده های حقوق و علوم سیاسی ، علوم، دندانپزشکی، فنی، پزشکی و دارو سازی در دانشگاه های خود- تظاهرات پرشوری علیه رژیم پهلوی برپا کردند.

رژیم با تمام قوا متوجه دانشگاه شد؛ روز  ۱۵ آذر تظاهرات به خارج دانشگاه کشیده شد و ماموران انتظامی در زد و خورد با دانشجویان شماری را مجروح و گروهی را دستگیر و زندانی کردند .

صبح روز ۱۶ آذر ۱۳۳۲ - نیروهای ویژه برای اولین بار وارد صحن دانشگاه شدند تا فریاد مخالفان را در گلو خفه کند.

در یکی از کلاسهای درس دانشکده فنی تعدادی از دانشجویان در اعتراض به حضور ماموران آنها را به سخره می گیرند و ماموران گارد با حمله به دانشجویان بی پناه، سه تن از آنان را به شهادت می رسانند.

فردای آن روز در جو خفقان و وحشت فیکسون معاون رییس جمهور آمریکا به دانشگاه تهران می آید و از دست قاتلان دکترای حقوق دریافت می کند.

حرکت سیاسی و اعتراض دانشجویان که منجر به وقایع ۱۶ آذر شد، در واقع مهمترین حرکت سیاسی مربوط به دانشگاه و دانشجویان در ایران محسوب می شود که در تاریخ ایران روی داده است.

آری دانشجویان همواره در طول تاریخ، تاریخ ساز بوده اند ؛ در سال ۱۳۵۷ یعنی ۲۵ سال پس از آن اعتراض دانشجویان و شهادت سه تن از شهدای گرانقدر دانشجو به نام های مهدی شریعت رضوی، مصطفی بزرگ نیا و احمد قندچی همراه با آحاد ملت بزرگ ایران اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) علیه حکومت ۵۰ ساله رژیم منحوس پهلوی قیام کردند و با تقدیم هزاران شهید و مجروح این حکومت مستبد و سر سپرده استکبار را به زباله دان تاریخ سپردند  و امروز پس از گذشت ۴ دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، دانشجویان همواره در تمامی صحنه های انقلاب در خط مقدم بوده اند و امروز هم به فرموده مقام معظم رهبری به عنوان افسران جنگ نرم در عرصه های علم، پژوهشی، عدالتخواهی و ضد استکباری مشغول تلاش و فعالیت و مبارزه هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها