کاهش عرضه خودرو به بازار یکی از ترفندهای همیشگی خودروسازان ایرانی برای افزایش قیمت یا پیش فروش محصولاتشان است.

یک تیر و سه نشان ماشین سازان 

به گزارش گروه اقتصادی قدس‌آنلاین، طبق اعلام قبلی از امروز قرار است ۴ قلم از محصولات ایران خودرو افزایش قیمت داشته باشند. این افزایش قیمت‌ها پس از اصرار خودروسازان به افزایش قیمت محصول تا ۵ درصد قیمت حاشیه بازار انجام شد. بعد از اینکه شورای رقابت از شمول قیمت گذاری خودرو خارج شد، مقرر شد تا قیمت تمام شده خودروهای داخلی با توجه به تحولات اخیر ارزی توسط سازمان حمایت بررسی شود که تاکنون در این مورد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هیچ گونه اظهار نظر رسمی نداشته است. افزایش خودسرانه قیمت‌های خودرو توسط خودروسازان در حالی اتفاق می‌افتد که چهارشنبه هفته گذشته رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد «سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مسئول اعلام قیمت خودرو و تنظیم بازار است و رسیدگی خواهد کرد.» رحمانی همچنین گفته بود «قیمت خودرو را باید حتماً پایین بیاوریم و نباید اجازه دهیم در بازار رانت و دلالی پیش بیاید!»

حال اینکه پس از افزایش رسمی قیمت توسط ایران خودرو باید اذعان کرد که آنچه خودروسازان از حدود ۴ ماه پیش شروع کرده بودند اکنون موسم چیدن میوه‌های آن است.
این سناریو سه مرحله داشت؛

■ مرحله اول: کاهش عرضه و احتکار

همزمان با افزایش قیمت ارز و سکه و همچنین تخلفات و مشکلاتی که بر سر راه ثبت سفارش خودروهای خارجی پیش آمد و درست زمانی که خودروسازی داخلی می‌توانست از عطش بازار بکاهد، عرضه خود را کاهش داد.

همان زمان سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: کاهش عرضه خودرو به بازار یکی از ترفندهای همیشگی خودروسازان ایرانی برای افزایش قیمت یا پیش فروش محصولاتشان است.

وقتی در بحبوحه برخورد با احتکار کالا تصاویری از پارکینگ‌های کارخانه‌های ایران خودرو منتشر شد که پر از خودرو است، علت عدم ترخیص خودروها را نبود بخشی از قطعات عنوان کردند و پاسخ نداند خودروهایی که حجم بسیاری از قطعات آن در داخل تولید می‌شود دقیقاً چه کمبود قطعاتی دارد؟

■ مرحله دوم: پیش فروش خودرو باقیمت زمان تحویل

بعد از آنکه بازار به دلیل کاهش عرضه بشدت نیازمند محصولات جدید بود، سایپا و ایران خودرو شروع به پیش فروش محصولات خود کردند، اما نرخ خودروها را قطعی نکرده و نرخ روز تحویل را مبنا قرار دادند.نکته مهم این است آنچه برای خریداران انگیزه ایجاد می‌کند که چندین ماه در صف تحویل خودرو منتظر بمانند تفاوت قیمت خودروی کارخانه و بازار است و اگر پیش خرید کنندگان می‌دانستند تنها دو ماه پس از پیش خرید قرار است قیمت کارخانه با قیمت بازار تفاوت ناچیزی پیدا کند آیا حاضر به پیش خرید می‌شدند؟

■ مرحله سوم: افزایش قیمت خودروها

اولین قدم نهایی بعد از پیش فروش گسترده، امروز برداشته شد و آن افزایش رسمی قیمت کارخانه است.

شرکت‌های خودروسازی بعد از آنکه پول خوبی را با استفاده از عطش بازار و پیش فروش‌ها به جیب زدند، شروع به تحت فشار گذاشتن دولت کردند تا با افزایش قیمت‌ها موافقت شود و بعد از کش و قوس‌های فراوان گویا موفق شدند حرف خود را به کرسی بنشانند.

با مرور سناریوی فوق می‌توان سه سؤال از ایران خودرو و سایپا پرسید؛

۱. شما که توان ترخیص خودروها به دلیل فقدان برخی قطعات را نداشتید چگونه اقدام به پیش فروش خودرو کردید؟

۲. در زمانی که مشغول پیش فروش خودروها بودید و در مواردی حتی مدل خودرو را هم مشخص نمی‌کردید، نمی‌دانستید با این اوضاع قیمت توان تولید را ندارید یا همان زمان به فکر افزایش قیمت‌ها بودید، اما برای جلوگیری از ریزش مشتری‌هایتان آن را اعلام نکردید؟

۳. اگر مردم می‌دانستند قرار است قیمت کارخانه و بازار تا این حد به هم نزدیک شود حاضر به معطل کردن سرمایه خود در مدل فروش پیش خرید می‌شدند؟

در آخر می‌توان نتیجه گرفت خودروسازان با یک سناریو به سه هدف رسیدند:

ابتدا با کاهش عرضه زمینه افزایش قیمت خودروهای داخلی را فراهم کردند، سپس از عطش بازار برای پیش فروش محصولات خود آن هم با قیمت زمان تحویل استفاده کردند و بدین شکل، بخشی از مشکل کمبود نقدینگی خود را جبران کردند و در آخر به‌وسیله پیش فروش خودرو از کاهش تقاضا به دلیل افزایش قیمت جلوگیری کردند یا به زبان ساده‌تر برای محصولات گران خود مشتری جور کردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها