هادی حق‌شناس از برگزاری اجلاس ۵جانبه ارتقای ایمنی تردد شناورها در دریای خزر با حضور کشورهای ایران، آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان در روز جاری خبر داد.

حفظ ارتقای ایمنی دریانوردی در خزر اهمیت ویژه‌ای دارد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، هادی حق‌شناس اظهار داشت:‌ در دریای خزر به دلیل آنکه دریایی بسته است کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی در این دریا حاکم نیست. 

وی ادامه داد: سازمان جهانی دریانوردی در سه حوزه ایمنی توجه به کشتی‌ها، امنیت تردد به کشتی‌ها و حفاظت از محیط زیست دریایی کشتی‌ها بیش از پنجاه کنوانسیون و پروتکل مصوب کرده است ولی این کنوانسیون‌ها در آب‌های آزاد برای شناورها و کشتی‌ها الزام‌آور است.

معاون دریایی سازمان بنادر اظهار داشت: در دریاهایی نظیر دریای خزر که بسته است کشورهای ذی‌نفع خودشان قوانین مربوط را تصویب می‌کنند همچنانکه درباره رژیم حقوقی دریای خزر پنج کشور ایران، آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان با هم نشستند و به تفاهمی در این حوزه دست یافتند یا در خصوص مسائل زیست‌محیطی با هم به تفاهماتی‌ رسیدند.

حق‌شناس ادامه داد: در حال حاضر بحث ما ایمنی تردد در دریای خزر است. طبیعتاً بخشی از قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی را می‌توانیم در دریای خزر اجرا کنیم ولی به شرطی که هر پنج کشور با هم به تفاهم برسند.

وی اظهار داشت: قطعاً بخشی از مذاکرات این است که کنوانسیون‌های مطروحه درباره ایمنی تردد اجرایی شود. بخشی هم مخصوص همین دریا است. اما در هر حالت هر پنج کشور باید با هم به تفاهم برسند. 

معاون دریایی سازمان بنادر گفت: حفظ ارتقای ایمنی دریانوردی در خزر و حفاظت از محیط زیست آن به عنوان بزرگترین دریاچه جهان اهمیت ویژه‌ای دارد و دستیابی به این هدف اراده جدی و همکاری کشورهای منطقه در اعمال قوانین متحدالشکل را می‌طلبد.

حق‌شناس افزود: به کارگیری تمهیدات مواجهه با سوانح دریایی و لزوم تبلور عینی منطقه از مسائلی است که در قالب تفاهم‌نامه‌های چندجانبه در ۲ سال گذشته مدنظر قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: موضوع اصلی نشست بررسی همکاری در زمینه تأمین ایمنی دریانوردی در دریای خزر مذاکره بر سر بهره‌مندی از ظرفیت‌های حقوقی تعدادی از کنوانسیون‌های دریایی سازمان جهانی دریانوردی در خصوص کنترل و بازرسی‌ کشتی‌ها است.

معاون دریایی سازمان بنادر گفت: ایمنی دریانوردی و بهسازی مکانیزم‌های تعامل در امور تجسس و نجات دریایی از دیگر موضوعات مربوط به این اجلاس است.

حق‌شناس افزود: این اجلاس پیش از این ۲ دوره در ترکمنستان و یک دوره در تهران خردادماه امسال برگزار شد و این چهارمین دوره است که قرار است در تهران مجدداً برگزار شود.

وی افزود: هر پنج کشور اعلام آمادگی برای حضور در این اجلاس داشتند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها