البرز- فردین حکیمی با بیان این که تالاب صالحیه برای استان البرز ارزش زیست گاهی دارد واقداماتی برای احیاء آن در حال انجام است، گفت: حدود ۹۰ درصد پسماند تولیدی در استان دفن می شود.

۹۰ درصد پسماندها در البرز دفن می‌شود

فردین حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: تالاب صالحیه کانون اصلی گرد و غبار بوده و اقداماتی جهت احیای آن صورت گرفته است.

وی ادامه داد: حفظ این تالاب برای استان اهمیت ویژه ای داشته از همین رو بیش از ۳۵ هکتار از اراضی تالاب صالحیه بوته کاری و در دست احیا است.

حکیمی تصریح کرد: اقداماتی نظیر لایروبی کانال های خاکی جهت تسهیل در آبگیری تالاب انجام شده و پروژه های دیگری نیز جهت احیای کانال در دست اقدام است که بدون شک بدون همکاری و تعامل دستگاه های اجرایی در تحقق آن با مشکل مواجه می شویم.

وی با اشاره به این که تمامی دستگاه های مربوطه باید وظایف زیست محیطی خود را به خوبی انجام دهند گفت: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از پسماند دفن می شود، این موضوع مورد قبول حفاظت محیط زیست نبوده و شهرداری می بایست اقدامات مثبتی را برای حل این مشکل انجام دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در ادامه به هفته هوای پاک اشاره کرد و گفت: از ۲۹ دی ماه یک هفته تحت عنوان هفته هوای پاک است که جهت فرهنگ سازی و ترویج برخی امور مربوط به محیط زیست همایش هایی برگزار می شود که متعاقبا به اطلاع مردم خواهد رسید.

حکیمی با توضیح در خصوص سرشماری جمعیت حیات وحش که در منطقه طالقان انجام شد گفت: این سرشماری در تابستان و زمستان هر سال به منظور ارزیابی جمعیت حیات وحش، میزان زاد و ولد و شناسایی دلایل کاهش جمعیت آن ها انجام می شود.

وی تصریح کرد: فرایند سرشماری ظرف مدت ۳ روز در طالقان و مناطق حفاظت شده البرز جنوبی انجام گرفت و بیشتر شامل گونه های کل و بز وحشی بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با بیان این که جمعیت حیات وحش در فصل تابستان با زمستان متفاوت است گفت: مثلا در منطقه سوتک در تابستان تعداد قابل توجهی بز وحشی و کل وجود دارد در حالی که این حیوانات در فصل سرما به مازندران و تهران مهاجرت می کنند و در زمستان شاهد کاهش تعداد آن ها هستیم.

حکیمی در خصوص عوامل تهدید کننده حیات وحش گفت: تخریب زیستگاه، اجرای پروژه های عمرانی غیرمجاز و بیماری مهم ترین عوامل تهدید کننده حیات وحش هستند.

وی تصریح کرد: سال جاری با بیماری طاعون نشخوارکنندگان نیز مواجه بودیم که خوشبختانه تمامی دستگاه های اجرایی جهت مهار این بیماری تعاملات خوبی را برقرار کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در پایان با بیان این که نتایج حاصل از سرشماری حیات وحش دقیق و مطلق نیست اظهار کرد: این فرایند از روش مشاهده مستقیم صورت می گیرد و به همین دلیل از دقت بالایی برخوردار نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها