معاون اقتصادی وزیر امور خارجه ایران در پایان سفر ظریف به هند به تشریح دستاوردهای این سفر پرداخت و گفت که ایران و هند دو اقتصاد تکمیل کننده یکدیگر هستند.

 ایران و هند دو اقتصاد تکمیل کننده یکدیگر هستند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، انصاری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان پس از بازگشت از هند در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره استفاده از مکانیزم روپیه در مبادلات اقتصادی گفت: پول های نفت به دلار است،  بحث این است که برای پول حاصل از فروش نفت ما چه اتفاقی می افتد، اکنون پول نفت از دلار به روپیه تبدیل می شود،  در کتابت آن دلار است اما بلافاصله در عمل به روپیه تبدیل می شود.

وی خاطرنشان کرد: البته در تمام دنیا پول نفت به دلار محاسبه می شود، پول نفت ما به دلار حساب می شود ولی بلافاصله به روپیه تبدیل می شود و در حساب بانک های ایرانی در UCO بانک می نشیند، این بانک ها می توانند پول ها را به حساب های ثابت بگذارند و بهره بگیرند یا می توانند در حساب های خود به صورت جاری استفاده کنند.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار کرد: در قوانین و مقررات هند این طور است که اگر منابع مالی را در بانک بگذارید، بعد به آن مالیات تعلق می گیرد اما به منابع مالی ایران مالیات تعلق نمی گیرد،  آنها ایران را از پرداخت مالیات استثنا کرده اند.

انصاری درباره این که بدون نیاز به اس پی وی چگونه با هند روابط بانکی خواهیم داشت، گفت: spv ساز و کاری بود بتواند پول های ایران را دریافت کند یا در ازای نفت ایران پول به حساب واریز کند بنابراین. spv از دیدگاه ما یک مکانیزم دریافت کننده منابع مالی بود اگر spv در اروپا تشکیل شود ما می توانیم بخشی از منابع روپیه ای خود را به یورو و به حسابی که spv مشخص می کند واریز کنیم بنابراین چیز خاصی وجود ندارد.

وی یادآور شد: اگر ما حساب یورویی  در اروپا داشته باشیم و فعال باشد می توانیم همین الان ۵۰ درصد از منابع روپیه ای خود را به یورو به حساب خود واریز کنیم.

معاون اقتصادی وزارت خارجه همچنین در مورد دستاوردهای سفر ظریف به دهلی نو به ویژه درباره مشکلات بانکی و نقل و انتقالات گفت: اولا هند در تحریم های قبلی هم یکی از ظرفیت های خیلی خوبی بود که با ایران در طول تحریم ها به صورت فعال کار کرد و حتی در دوران تحریم خطوط اعتباری را برای خریدهای ایران  و برخی از پروژه های بزرگ اختصاص داد.

وی تصریح کرد: بنابراین با کشوری رو به رو هستیم که تجربه خوبی در دوران تحریم های قبلی داشتیم از طرف دیگر باید توجه داشته باشیم که اقتصاد ایران و هند دو اقتصاد تکمیل کننده هستند، محورهای مهمی در آن وجود دارد ایران یک تولید کننده بزرگ انرژی است و هند همواره یک مصرف کننده بزرگ انرژی بوده است.

انصاری با بیان این که همیشه هند به ایران به عنوان یک منبع قابل اعتمادی از انرژی نگاه کرده است، ابراز کرد: انرژی ظرفیتی است که در دوران طولانی ایران و هند را در کنار هم قرار داده است، به طوری که برخی پالایشگاه های هند برای نفت ایران تنظیم شده بودند در این دوران هم ایران و هند می توانند دو کشور تکمیل کننده در حوزه انرژی برای نیاز های یکدیگر باشند، چه در حوزه بالادستی و پایین دستی،  امیدواریم در این دوره هم هندی ها تلاش کنند تا در حوزه بالادستی هم وارد حوزه انرژی با ایران شود.

وی افزود: انرژی یکی از زمینه های همکاری ایران و هند است چه فروش نفت چه محصولات پایین دستی نفت و چه فروش اوره به عنوان کود شیمیایی، هند از بزرگترین مصرف کنندگان کود شیمیایی و ایران نیز جزو بزرگترین تولید کنندگان کود شیمیایی به ویژه اوره است.

وی در ادامه بیان کرد: بحث ارتباطات دومین ظرفیت برای همکاری ایران و هند است ایران مسیر بسیار خوبی برای محصولات هندی به افغانستان، آسیای میانه و روسیه است که روسیه متحد و شریک قدیمی و اقتصادی هند بوده و این کالاها از طریق روسیه می تواند به شمال اروپا وارد شود که از مشتریان بزرگ هند هستند.

وی تاکید کرد: مسیر ایران مسیر بسیار قابل اعتمادی است و برای هند راه نزدیکی برای دسترسی به بازار و مقرون به صرفه بوده و حتی از مسیر دریایی نزدیک تر است. لذا بحث کریدورها مورد توجه هندی ها است و برای ما هم مفید است ما اگر تجارت خود را با هند توسعه دهیم کریدور شمال - جنوب یکباره ظرفیتش چند باره می شود که به نفع ما است

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با بیان این که بحث دیگر مربوط به معادن است، گفت: ما صادر کننده مواد اولیه معدن و هم مصرف کننده محصولات صنعتی حاصل از معدن هستیم و این یکی از حوزه های ارتباطی ایران و هند است.

وی ادامه داد: از مهم تر این که هند یک بازار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری است و می تواند دریافت کننده تولیدات ایران باشد مثل تولیدات خشکبار،  محصولات درختی که کالای محبوبی در آنجا است. خرمای ایران در هند بسیار محبوب است خشکبار و زعفران و سایر محصولات نیز همین شرایط را دارند.

انصاری ادامه داد: در حوزه تجارت ظرفیت گسترده و تکمیل کننده ای میان دو کشور وجود دارد که در دوران تحریم جدید با توجه به فروش نفت و منابع پولی که آنجا تولید می شود مجددا ظرفیت بسیار خوبی در ارتباط با هند خواهیم داشت و باید توجه کنیم محصولاتی که از هند خریداری می کنیم، محصولات متنوع به خصوص در حوزه محصولات کشاورزی باشد.

وی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که باید بین ایران و هند روشن شود بحث بانکی است چند هفته پیش موافقت نامه بین بانک مرکزی ایران و وزارت دارایی هند تهیه شد که دستور کاری برای نحوه استفاده از منابع مالی ایران در هند است این تفاهم بسیار جامع است و موضوعات خوبی در آن پیش بینی شده است و اجازه می دهد ایران از منابع خود در هند بسیار متنوع استفاده کند حتی در حوزه سرمایه گذاری،  حضور در اوراق بهادار و سهام در هند که جزو مراکز معتبری در جهان است از جمله بورس بمبئی از بورس های معتبر در دنیا است.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه همچنین بیان کرد: در حال حاضر دو برنامه بسیار جدی و خوب میان دو طرف وجود دارد نخست دنبال کردن برنامه تنظیم شده میان دو بانک مرکزی دوم این که ایران در هند شعبه ای از بانک پاسارگاد تاسیس خواهد کرد مقدمات این کار فراهم شده است و فکر می کنیم بانک پاسارگاد نزدیک به عید بتواند با تاسیس شعبه وارد کار ایران و هند شود.

وی تصریح کرد: هندی ها مجددا UCO بانک را که تجربه خوبی در گذشته با آن داریم مشخص کرده اند اگر بشود بانک های دیگری به این مجموعه اضافه شود تا پاسخگوی حجم تجارت دو کشور باشد.

انصاری ادامه داد: قرار شده ۵۰  درصد از پول ایران از محصولات هند یا از محصولاتی که در هند وجود دارد خریداری شود و برای آن ۵۰ درصد دیگر اعلام آمادگی کرده اند که هر زمانی که سیستم بانکی ایران تعریف کند بتواند آن منابع را از طریق آن سیستم به خارج از هند منتقل کند.

وی درباره اینکه آیا این کالاها فقط شامل دارو می شود؟ گفت: کالا به صورت عام است و محدودیتی ندارد و در تفاهم نامه ذکر نشده که به کالاهای مشخصی محدود باشد خود هندی ها هم اعتقاد ندارند که ما فقط باید محصول کشاورزی از آنجا خریداری کنیم.

انصاری یادآور شد: خرید کالا به این بستگی دارد که تجار ما توجه جدی به بازار هند کنند و کالاهای مناسب تری تهیه کنند. در این تفاهم نامه آمده است که ایران فقط دنبال فروش نفت نیست و از حساب ها برای فروش سایر کالاهای ایرانی هم می تواند استفاده شود و منابع مالی در این حساب ها نگهداری می شود و تاجر می تواند وقتی محصول خود را صادر کرده پول خود را در این حساب ها نگهدارد و کالای مورد نیاز خود را با توجه به حساب خود وارد کند.

انصاری ابراز کرد: یکی از بحث های خوبی که با توصیه وزیر خارجه در این سفر انجام شد بحث همراهی تجار برای پیدا کردن پارتنر های خود بود که تعداد زیادی از تجار در این سفر بودند و خوشبختانه نشست عمومی بین تجار با حضور وزرای دو طرف انجام شد و بعد از آن نشست های خوبی بین طرف ایرانی و هندی برگزار شد و حتی قراردادهای خوبی هم امضا شد، امیدوار هستیم در عمل قولهای خوبی که وزیر حمل و نقل هند داده عملی شود، وزیر خارجه هند نیز قول های گسترده ای برای همکاری وسیع ایران و هند داد.

وی گفت: فکر می کنم که سیستم بانکی که پیش بینی شده می تواند پاسخگوی نیاز دو کشور باشد ولی باید سرعت آن افزایش یابد، اکنون مقدار زیادی تقاضا به علت این که اقدامات بانکی کافی بین دو کشور انجام نشده، جمع شده است ولی امیدواریم با انجام ارتباطات بانکی تقاضاها عملی شود کمی زمان می برد ولی سیستمی که ایحاد شده پاسخگوی نیازهای دو کشور خواهد بود

انصاری درباره تمدید معافیت های خرید نفت ایران از سوی هند نیز اظهار کرد: ارزیابی من این است همه کشورهایی که معافیت دریافت کرده اند قطعا دوره دوم درخواست شان رد نمی شود چون نیازهای آن ها در این دوره کوتاه قابل جبران نخواهد بود. یکی از بحث های بسیار مهم ایران و هند بحث استثنا شدن چابهار برای دسترسی به افغانستان است که جزو تحریم ها نیست که پروژه چابهار یک پروژه عظیم ملی است.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از تجار هندی معتقدند ایران اتصال ریلی را به چابهار انجام نداده است، گفت: یکی از موضوعاتی که ایران دنبال می کند این است که منابع مالی را برای این کار از هند بگیرد و کار را انجام دهد، فاصله  ۶۰۰ کیلومتری تا زاهدان حدود ۳۰۰ کیلومتر زیر سازی شده و آماده ریل گذاری است، طرف ایران کار را معطل نکرده و دنبال فاینانس است تا پروژه را تکمیل کند.

انصاری درباره این که آیا تفاهم جدیدی برای رقم سرمایه گذاری هند در چابهار انجام شده، اظهار کرد: یک انحرافی که مطبوعات باید مراقب باشند ایجاد نکنند این است که داستان گوادر و چابهار دو موضوع متفاوت است جهت‌گیری چابهار جنوب به شمال است یعنی چابهار به افغانستان، آسیای مرکزی و روسیه متصل می شود در حالی که گوادر یک محصول چینی است که می خواهد به دریای عمان بیاید و این دو موضوع هیچ ربطی به هم ندارد.

وی تصریح کرد: چینی ها مشکل دسترسی به آسیای میانه ندارند همین الان هم از چین ظرف ۴۸ ساعت بار به تهران می‌آید بنابراین بحث چابهار و گواتر متفاوت است و نه کاری با هم دارند و نه رقابتی با هم دارند، گوادر یک پروژه شمال به جنوب است و چابهار یک پروژه جنوب به شمال است.

انصاری همچنین درباره این که آیا برنامه ای برای سرمایه گذاری در پتروشیمی هند وجود دارد، گفت:  در توافق نامه پیش بینی شده که ما می توانیم از منابع خود در هند برای سرمایه گذاری استفاده کنیم و همچنین برای سرمایه گذاری در داخل کشور و هیچ ممنوعیتی در این حوزه وجود ندارد، دست دو طرف در تفاهم نامه برای نهایت استفاده از ظرفیت های موجود وجود دارد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها