وزیر خارجه ترکیه، کشورهای غربی را که مدعی آزادی بیان هستند، به تلاش برای لاپوشانی موضوع قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستانی متهم کرد.

چاووش‌اوغلو: برخی از غربی‌ها در پی لاپوشانی قتل خاشقچی هستند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، گفت برخی کشورهای غربی در پی لاپوشانی موضوع قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان، هستند. 

او دیروز در سخنانی در شورای جوانان شهرداری استانبول گفت: ما در موضوع پرونده قتل جمال خاشقچی بر اساس اصول رفتار کردیم. ما به همان میزان عاقلانه نیز رفتار کردیم؛ زیرا دشواری‌های روشن ساختن این جنایت را می‌دانیم.

وزیر خارجه ترکیه افزود: ما همه اطلاعات، اسناد و شواهدی را که در اختیار داشتیم با همه به اشتراک گذاشتیم، اما در طرف مقابل عربستان را مشاهده کردیم که حاضر نبود اطلاعاتی را که در اختیار دارد، با ما به اشتراک بگذارد.

چاووش‌اوغلو اضافه کرد: صریحا می‌گویم که برخی کشورهای غربی در پی لاپوشانی پرونده قتل خاشقچی هستند. علت آن را نیز می‌دانم. اینکه چه توافق‌هایی صورت می‌گیرد از آن‌ها مطلع هستیم. اکنون به خوبی این را مشاهده می‌کنیم که برخی‌ها که از آزادی رسانه‌ها سخن می‌گویند با مشاهده پول چگونه برای لاپوشانی این موضوع تلاش می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه ترکیه پرونده قتل خاشقچی را تا آخر پیگیری خواهد کرد، گفت: ما برای برداشتن گام‌هایی در روزهای آینده آماده شده‌ایم. در روزهای آینده خواستار تحقیقات بین‌المللی خواهیم شد.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه اظهاراتش تصریح کرد: راهبرد ما، عربستان سعودی را وادار به اعتراف به این جنایت کرد.

چاووش اوغلو در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: سیاست ترکیه در قبال سوریه کاملا واضح است. ما هیچ برنامه پنهانی نداریم و خواستار راه حل سیاسی، صلح، آرامش و ثبات هستیم.  آمریکا پس از آغاز خروج از سوریه برنامه واقعی خود را آشکار می‌کند، اما ما همواره بر این موضوع تاکید می‌کنیم که خواستار برقراری صلح پایدار در کشور همسایه هستیم.

او  در ادامه با انتقاد از سیاست‌های واشنگتن تاکید کرد: در موضوع مبارزه با تروریسم با دورویی و سیاست‌های متناقض مواجهیم. هنگامی که می‌گوییم چرا پشت درهای بسته تا این اندازه از «ی‌پ‌گ» حمایت می‌کنید؟ به ما پاسخ می‌دهند که ما به راحتی می‌توانیم از این گروه استفاده کنیم. 

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه اظهارات خود با تاکید بر اینکه احساس نفرت از غیر هم‌نژادان و کسانی که به زبانی دیگر سخن می‌گویند، یک بیماری جدی است، گفت: امروز مسلمانان هدف قرار گرفته‌اند و فردا شاید دیگران هدف قرار بگیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها