عشق نجیب سال های دور با «پری‌دخت» به جمع کتاب دوستان مشهدی آمد، «پری‌دخت» که شامل «مراسلات پاریس طهران» است؛ روایت گر دلدادگی و دلتنگی طبیبی به نام سید محمود در پاریس و «پری‌دخت» در تهران است. جشن امضاء این نامه های عاشقانه به میزبانی فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) و با حضور جمع کثیری از دوست‌داران کتاب؛ این یار مهربان برگزار شد.

محمدکاظم کاظمی:«عشق نجیب» بهترین تعبیر برای «پری‌دخت» است

به گزارش روابط عمومی به‌نشر، حامد عسکری؛ نویسنده «پری‌دخت» در این مراسم با گریزی به این اثر اظهار کرد: ژانر نامه ژانر خاصی است، وقتی نامه می نویسیم به حرف هایمان فکر می کنیم و نمی توانیم زیر آن بزنیم و باید به سخنانمان ایمان داشته باشیم و متعهد باشیم.

این شاعر مطرح به نمونه های عشق پاک ایرانی در آثار بزرگانی همچون حافظ، سعدی، باباطاهر و.. اشاره کرد که بسیار زیبا و قد بلند این عشق تبلور پیدا کرده و با نگاه های متفاوت و زیبا همراه با جزئیات عشق را بیان کرده اند، گفت: عشق غربی و ولنتاین جشن، رنگ و بافت ما نیست، نسخه وارداتی عشق به کار ما نمی آید لذا «پری‌دخت» را نوشتم که ادای دینی هر چند ناقص داشته باشم به عشاق سرزمینم که می شود دوست داشت و از عشق لذت برد.
عسکری بیان کرد: من از سرزمینی آمده ام که سرشار از باور، افسانه، قصه و لالایی است، کودکی ما لبریز از قصه بود و «پری‌دخت» خودش بستر خودش را انتخاب می کند که کم کم جوشید و صیقل خورد و با همه دلم و بضاعتم آن را نوشتم .
وی در ارتباط با «پری‌دخت» که در مدت کمتر از یک ماه توانسته است به چاپ هشتم برسد، خاطرنشان کرد: تجربه زیستی مهم ترین عامل برای یک داستان نویس است، «پری‌دخت» نثر اول من می باشد و هیچ ادعایی در نثر نویسی ندارم.
اشعار «حامد عسکری» تجربه انسان ایرانی توام با سنت است
در ادامه این مراسم عضو گرون برون مرزی زبان و ادب فارسی اظهار کرد: در جریان شعر امروز دو رودخانه را می بینیم، نخست جریانی است که بر مبنای سنت شعری ما شکل گرفته است و از شعر قدیم ما تقلید می کند که نوعی کلی نمایی در شعر است و در آن عشق نیز وجود دارد که غالبا شاعر از فضای کلی غزل فارسی بهره می برد و عناصری که مطرح می کند، توصیف زیبایی های معشوق است که در شاعران معاصر همانند شهریار و در نسل جوان می توان فاضل نظری را نام برد.
استاد محمدکاظم کاظمی تاکید کرد: جریان بعد نیز واقع گراتر و عینی تر است و خود را ملزم به برداشت از منابع سنت نمی کند و از منابع زندگی برداشت می کند و می توانیم در این جریان به سیمین بهبهانی و در نسل اخیر سعید میرزایی اشاره کنیم که در این جنبه، شعر مبتنی بر تجربه زندگی شاعر است اما  در این میان یک جریان افراطی نیز وجود دارد.
وی با بیان اینکه مسیر میانه غالبا توام با توفیق، پیشرفت، جذابیت و مورد اقبال عمومی همراه است، یادآور شد: این مسیر میانه را در شعر بعضی از شاعران می بینیم که حامد عسکری چهره شاخص در این زمینه است به این معنا که هم توانسته خصوصیت سنت قدیم و بیان فاخر را حفظ کند و هم به دور از ابتذال و با تجربه های ملموس تر که در زندگی و مناسبات انسانی خودمان دیدیم، شعر می سراید.
به گفته این شاعر و نویسنده برجسته در آثار حامد عسکری، عناصر زندگی در بستر سبک زندگی سنتی ایرانی وجود دارد که تجربه انسان ایرانی توام با سنت است و هیئت عشق در شعر او، هیئت عشق واقعی است و تصویرها واقعی هستند، او از چیزی صحبت می کند که در زندگی شرقی توام با سنت ماست.
وی در ارتباط با نثر «پری‌دخت» نیز افزود: در این اثر یک نگاه سنتی به زندگی و عشق می بینیم که عشق نجیب، بهترین تعبیر برای «پری‌دخت» است،این نوع قرائت از عشق نجیب غالبا در ادبیات ما غایب بوده و بسیار خوشحالم در اشعار حامد عسکری و در «پری‌دخت» آن را مشاهده می کنیم، دیالوگ های این اثر ما را به یاد سریال «هزاردستان» می اندازد.
کاظمی ادامه داد: از یک طرف نثر اداری قدیمی را در آثار نویسندگان می بینیم و از سویی با نسل شلخته امروزی جوانان در فضای مجازی مواجه هستیم لذا نیازمندیم که از ریشه های نسل کهن در سبک نگارش امروز بهره بگیریم.
نامه های «پری‌دخت» یک روایت منسجم عاشقانه است
در ادامه مهدی آخرتی از شاعران جوان در مورد «پری‌دخت» اظهار کرد: ذهن بشر ساختارگرایانه است و از انسجام لذت می برد، نامه های بین این عاشق و معشوق یک روایت منسجم عاشقانه ای را شکل می دهد که لحن و بیان نامه ها بسیار نزدیک به آن دوره تاریخی است و از این ساختارهای منسجم ناخودآگاه لذت می بریم.
وی یادآور شد: نامه های پری‌دخت نامه هایی از خارج از ایجاز، غیرادبی تر و عامیانه تر است در حالی که نامه های سید محمود ادیبانه تر، متعهدتر و در عین حال موجزتر است و هر دو به شکل دهی ساختار منجسم کمک می کند.
آخرتی بیان کرد: در این کتاب با ادبیات شعارزده مواجه نیستیم و عشق به میهن و هم نوع در آن وجود دارد، روایت از درون متن آغاز می شود و طیف شخصیت ها با زبان و لحن آنها مشخص می شود.

در این مراسم که با مشارکت معاونت فرهنگی سپاه امام رضا(ع)، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، نهضت مردمی پوستر انقلاب و به نشر برگزار شد با اجرای نمایش به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آغاز و با غزل خوانی حامد عسکری و امضای کتاب «پری‌دخت» برای دوستداران این اثر به دست وی به پایان رسید.

برچسب‌ها