عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تاکید بر پذیرش کانال مالی INSTEX تحت عنوان گام اول، گفت: اروپا باید گام‌های بعدی را در قالب توسعه مراودات اقتصادی با ایران بردارد.

اروپا باید گام‌های بعدی را در قالب توسعه مراودات اقتصادی با ایران بردارد

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا فولادگر با اشاره به ساز و کار مالی اروپا، گفت: این ساز و کار مالی اروپایی قطعا آن چیزی نیست که ایران به دنبال آن بود، اروپا برای اثبات استقلال خود از آمریکا، خروج آنها از برجام را به لحاظ سیاسی محکوم کرد اما گام عملی در این زمینه برنداشت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بر این اساس ایران هم تاکید کرد که ماندن در برجام به معنای جبران خروج آمریکا و پرداخت هزینه است لذا تحقق خواسته‌های برجامی و حفظ روابط با ایران از جمله اقداماتی بود که اروپایی‌ها تعهد دادند تا ضمن ماندن در این توافق جبران کنند.

وی افزود: اروپایی‌ها در مورد رفتن شرکت‌های اروپایی از ایران بعد از خروج آمریکا برجام گفتند که این شرکت‌ها خصوصی و دارای ارتباط با آمریکا هستند لذا نمی‌توان آنها را برای ادامه همکاری با ایران مُجاب کرد.

فولادگر یادآور شد: در نهایت مذاکرات با اروپا به راه اندازی ساز و کار مالی رسید تا کانال مالی ایجاد و به موجب آن ایران تحریم‌های آمریکایی را دور بزند، اما بعد از چند ماه انتظار کانال مالی ایجاد شد که تنها حوزه غذا و دارو را پوشش می‌دهد، حال آنکه مشکل جمهوری اسلامی ایران حوزه غذا و دارو را شامل نمی‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ایران این اقدام اروپا را به عنوان گام اول می‌تواند بپذیرد از این رو اروپا باید گام‌های بعدی را در قالب توسعه مراودات اقتصادی بردارد تا جمهوری اسلامی ایران بتواند به راحتی نفت بفروشد. در مدت اخیر سیاست صبر و انتظار پیشه کردیم تا خودمان در مورد ماندن یا خروج از برجام تصمیم بگیریم، هنوز هم اختیار این تصمیم با ماست اما اروپایی‌ها امتحان خود را به خوبی پشت سر نگذاشتند.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها نباید تلویحا یا به صورت غیرمستقیم برداشتن گام‌های بعدی کانال مالی با ایران را به تصویب لوایح چهارگانه مشروط کند، ما چهلمین پیروزی انقلابی را جشن گرفتیم که حرف اصلی آن استقلال است لذا ما نمی‌توانیم این استقلال را زیر پا بگذاریم.

فولادگر معتقد است: ما قوانین داخلی مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم را اصلاح کردیم و با این اقدام نشان دادیم که با این مقوله‌ها مخالف هستیم کما اینکه ما خود بزرگترین قربانی تروریسم هستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم، افزود: انفعال یا تحت فشار گذاشتن ایران اقدام غلطی است ما در حوزه سیاست خارجی خود باید فعالانه تصمیم بگیریم و در این مورد هم مجمع تشخیص مصلحت نظام بر مبنای مصلحت و منافع ملی تصمیم‌گیری خواهند کرد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ایران این ساز و کار مالی INSTEX را تحت عنوان گام اول می‌پذیرد اما اروپایی‌ها بدانند که صبر و تحمل ما هم حد و اندازه‌ای دارد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/

برچسب‌ها