جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: شعار سال با شعار و سخنرانی محقق نخواهد شد.

"رونق تولید" با "بانکداری ناکارآمد" و "ضعف در سیستم مدیریتی" محقق نخواهد شد

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: شعار سال که از سوی رهبر معظم انقلاب برای هر سال انتخاب می شود سیاست و استراتژی کشور در عرصه داخلی را در  آن سال مشخص می کند.

وی تصریح کرد: اگر تولید رونق بگیرد علاوه بر اینکه مسائلی نظیر اشتغال و معیشت را در کشور تحت تاثیر خود قرار می دهد مواردی نظیر فشارهای بین المللی که در حال حاضر بر کشور سایه افکنده است را نیزبی اثر خواهد ساخت.

*  بانکداری ناکارآمد و ضعف مدیریتی موانع اصلی رونق تولید

نماینده تایباد و تربت جام با بیان اینکه ضعف ساختاری در مسائلی نظیر بانکداری و مسائل مدیریتی مهمترین موانع تحقق رونق تولید می باشند، افزود:  سیستم بانکداری کشور در حال حاضر به جای اینکه کمک کننده و همراه تولید و کار افرینی باشد بیشتر منجر به ورشکستگی انها می شود و در حال حاضر بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی در شهرک های صنعتی توسط بانک های مختلف مصادره شده اند از طرفی  تسهیلات اشتغالزایی که در اختیار بانک ها قرار می‌گیرد به قدری دارای تبصره و بند است  که افراد نمی‌توانند از این وام ها استفاده کنند و پس از مدتی از پیگیری طرح خود منصرف می شوند.

*موازی کاری و جزیره ای عمل کردن دستگاه ها در راستای رونق تولید

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: از طرفی دستگاه ها و سازمان ها درراستای تولید موازی کاری های زیادی دارند و با جزیره ای عمل کردن، فعالان در این عرصه را با مشکلات عدیده ای مواجه می کنند به طوری که افراد گاهی اوقات بین قوانین بانک ها، صنعت و معدن، بیمه، مالیات، جهادکشاورزی و استانداری سرگردان می شوند.

*جریانات سیاسی برنامه ای برای اداره کشور ندارند

وی افزود:موضوع دیگری که در راستای رونق تولید،  کشور را با مشکل مواجه کرده است ضعف مدیریتی و استفاده از افرادی است که در پست های بکارگرفته شده هیچ تخصصی ندارند. از طرفی اگرچه تنوع فکری و تعدد جناح های سیاسی در جامعه مفید است اما مشکلی که در کشور وجود دارد این است که هیچ کدام از این جریانات برنامه ای برای اداره کشور ندارند و تنها دچار شعار زدگی شده اند و دائم جریان حاکم و مقابل خود را به عناوین مختلف مورد تاخ و تاز قرار می دهند و حتی در برخی موارد در یک جریان سیاسی برخی افراد متخصص با اینکه هم فکر آن گروه سیاسی هستند اما به خاطر اینکه سیاسی کاری و باند بازی بلند نیستند در حلقه های مدیریتی قرار نمی گیرند و کنارگذاشته می شوند.

نماینده تایباد و تربت جام تصریح کرد: باید بجای شعار، برنامه عملی برای حل مشکلات ارائه شود و مردم را نباید سر گرم اختلافات و افشاگری ها کرد، زیرا این گونه رفتار ها هیچ سودی برای جامعه ندارد و در نهایت این مردم هستند که دچار مشکل می شوند.

*شعار با شعار محقق نمی شود

رحیمی جهان آبادی  با بیان اینکه شعار با شعار و سخنرانی محقق نمی شود، افزود: از طرفی شایسته سالاری در کشور ما جایگاهی ندارد و به مدیران موفق و لایق اعتماد نمی شود از این رو مبنای انتخاب مدیران باید تغییر پیدا کند. در همین استان خراسان رضوی به جرات می توان گفت که برخی مدیران کل که در منصب ها قرار گرفته اند از هیچ کارایی برخوردار نیستند و تنها توانایی انها در سخنرانی و صرفا به اعلام عدد و رقم خلاصه می شود که این عامل باعث شده است پروژه های صنعتی و اقتصادی زیادی در استان زمین گیر شوند.

*رانت های دولتی بخش خصوصی را زمین گیر کرده است

عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به اینکه باید فکر اساسی شود تا بخش خصوصی از باتلاق بروکراسی اداری فعلی نجات پیدا کند، تصریح کرد: در راستای رونق تولید بخش خصوصی نقش بسیار تاثیرگذاری دارد اما به دلیل رانت های ایجاد شده در کشور که عامل اصلی آن  اقتصاد دولتی و رانتی است زمین گیر شده است و توان مقابله با رانت و فساد را ندارد.

*با اقتصاد دولتی رونق تولید محقق نخواهد شد

وی با بیان اینکه اقتصاد خصولتی نمی‌تواند خود را اداره کند و هر قدر با توجه به محدودیت‌هایی که منابع ارزی دولت و در عرصه تولید نفت رخ می‌دهد، شرایط کشور  بدتر می‌شود، اظهار کرد: تا زمانی که اقتصاد در اختیار دولت باشد و دولت قیمت ارز، کالا و نوع صادرات و واردات و میزانش را تعیین کند و در هر زمینه اقتصادی تصمیم گیر باشد نه تنها رونق تولید بلکه هیچ شاخص توسعه ای اقتصادی دیگر در کشور محقق نخواهد شد از این رو یکی از مواردی که باید به آن توجه ویژه ای صورت بگیرد بخش خصوصی است. اگرچه متاسفانه ما در حال حاضر بخش خصوصی به معنای واقعی نداریم و بیشتر از انکه خصوصی باشیم خصولتی هستیم. از طرفی  در مواردی نظیر آموزش و پرورش و بهداشت و درمان، مدارس و بیمارستان‌ها را خصوصی کرده‌ایم که پولش را از مردم بگیریم، اما صنایعی نظیر خودروسازی، پتروشیمی و صنایع کلان و مادر کشور بعد از ۴۰ سال هنوز در اختیار بخش دولتی یا خصولتی است که همه این ها موجب ایجاد فساد می‌شود.

*زمین گیر شدن بخش خصوصی در باتلاق بروکراسی اداری و ضعف بانکداری

رحیمی جهان ابادی ادامه داد: باید فکر اساسی شود و کمک کنیم ان بخشی از اقتصاد و صنعت نیز که به معنای واقعی خصوصی هستند و اگرچه جزئی می باشند از باتلاق بروکراسی اداری نجات پیدا کند زیرا در حال‌ حاضر بخش خصوصی ما توسط سیستم بانکداری و بروکراسی اداری در حال نابود شدن است.

وی با بیان اینکه استفاده از تفکر کار گروهی و تیمی نیز در راستای رونق تولید تاثیرات ارزنده دارد، تصریح کرد: از طرفی تولید در کشور ما به صورت حرفه ای دنبال نمی شود و خیلی از افراد به دلیل اینکه از بازار یابی قوی و کاربردی برخوردار نیستند وقتی تسهیلات و شرایط کاری انها برای تولید فراهم می شود محصولات و کالاهایی را تولید می کنند که انطباقی با بازار و نیاز داخلی ندارند این در حالی است که در کشورهای شرق آسیا افراد با حداقل امکانات و در فضاهای بسیار کوچک و محدود، محصولاتی را تولید می کنند که علاوه برنیاز داخل، به کشورهای دیگر نیز صادرات می کنند از این رو صرفا تولید کردن مهم نمی باشد بلکه تولید کردن با برنامه است که می تواند گره مشکلات کشور را باز کند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرفی برخی معتقد هستند که مسائل قضایی نیز در مسیر رونق تولید موانع زیادی را ایجاد می کنند که در حقیقت اینگونه نیست زیرا مسائل قضایی زمانی ورود پیدا می کنند که در زمینه های مختلف مشکلی رخ دهد و صرفا به این خاطر ورود پیدا می کنند  که حقوق طرفین تضییع نشود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها