سعید رسولی گفت: در حال حاضر صرفا خط آهن گرگان محدوده آق قلا و دو محور «بامدژ-آهودشت» و «نظامیه» در خوزستان مسدود و سایر محورهای ریلی باز و تردد در آنها جاری است.

حرکت قطارها در محور جنوب بزودی از سرگرفته می‌شود

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن درباره آخرین وضعیت خطوط راه آهن و شبکه ریلی کشور پس از سیل اخیر تصریح کرد: در این مدت، برخی محورهای ریلی دچار آب گرفتگی و آب شستگی شدید شد و در چند محور، خطوط به زیر آب رفتند که این خطوط را مسدود کردیم تا مرمت شوند. در حال حاضر قطعه‌ای از محور ریلی گرگان در نزدیکی آق قلاکه زیر خط را با هدف عبور آب، باز کرده بودند، مسدود است که علت آن، امیدواری به فروکش کردن سطح آب بود؛ عملیات مرمت این خط آغاز شده و طی روزهای آتی بازگشایی می‌شود.

آخرین وضعیت شبکه ریلی در خوزستان و محورهای مسدود راه آهن جنوب

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره انسداد محور جنوب در محدوده بامدژ بیان داشت: بلاک (قطعه) بامدژ آهودشت در نزدیکی اهواز دچار آبگرفتگی شدید شده بود و بخش از خط راه آهن به خاطر ورود شدید آب از بین رفته بود که در حال حاضر کارگاه تعمیر آن بلاک، تجهیز شده است. قطعه نظامیه در نزدیکی اهواز نیز دچار آب گرفتگی شدید شده که منتظریم در این منطقه نیز با کم کردن دبی خروجی آب سدهای استان، آب در این منطقه فروکش کند و آبگرفتگی از این بیشتر نشود.

حرکت قطار در محور جنوب بزودی از سرگرفته می‌شود / ‏بازسازی خط آهن تخریب شده لرستان

رسولی با بیان اینکه در محور ریلی لرستان نیز یک بلاک را بازسازی کرده بودیم، گفت: این بازسازی بر اساس برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده و در ادامه بازسازی خطوط آهن محور جنوب قرار دارد که از فرصت خرابی خط در فاصله اهواز تا اندیمشک استفاده کردیم و تا امروز حدود ۱۵۰۰ متر از خط این منطقه را تعمیر اساسی کردیم؛ طی روزهای آتی با بازگشایی محور بامدژ آهودشت و همچنین قطعه نظامیه، می‌توانیم حرکت قطارها در محور جنوب را از سر بگیریم.

به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن، سایر مسیرها همگی باز هستند، تردد به طور عادی جریان دارد و شرایط تحت کنترل است.

سیل خوزستان بر ترانزیت ریلی از بندر امام تأثیر منفی داشت / ‏تدابیری‬ برای حمل فولاد خوزستان

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سیل خوزستان بر ترانزیت ریلی از بندر امام خمینی (ره) به سایر مقاصد، تأثیر منفی داشته است؟ گفت: سیلاب در خوزستان در فروردین امسال بسیار شدید بود و حتی در چند مرتبه علاوه بر خط آهن، جاده اهواز اندیمشک هم مسدود شد؛ بنابراین بر ترانزیت ریلی اثر منفی داشته است به همین دلیل در تلاشیم تا این محور را بازگشایی کنیم. در تمام این مدت سعی کردیم قطارهای باری را عبور دهیم به خصوص که این قطارها تا محور اندیمشک امکان تردد داشتند.

معاون وزیر راه تأکید کرد: امروز توافق کردیم برای انتقال بخشی از بار فولاد خوزستان، در حوالی اندیمشک پایانه‌ای را آماده سازی کنیم تا بار فولاد خوزستان در این پایانه تخلیه شده و در کامیون بارگیری و جابه جا شود. اگر آب فروکش کند، دیگر نیازی به این اقدام نیست؛ اما اگر روند تخلیه آب از سطح محورهای استان به درازا بکشد، تمهیداتی اندیشیده شده تا بار مهم فولاد خوزستان از طریق حمل و نقل ترکیبی ریلی جاده‌ای منتقل شود.

شرکت قطارهای حومه‌ای امسال تأسیس می‌شود / بحث افزایش قیمت بلیت مطرح نیست

رسولی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اساسنامه شرکت قطارهای حومه‌ای اظهار داشت: اساسنامه این شرکت در هیئت دولت تصویب و ابلاغ شد؛ امسال شاهد تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای خواهیم بود.

وی درباره افزایش نرخ بلیت قطارهای حومه‌ای خاطرنشان کرد: تا کنون صحبتی در این زمینه نداشته‌ایم اما قطارهای حومه‌ای در تمام دنیا با حمایت و یارانه دولت‌ها اداره می‌شوند چون با فلسفه قطارهای حومه‌ای سازگار نیست که قیمت تمام شده آن از مسافران اخذ شود؛ اگر قیمت بلیت قطارهای حومه‌ای با هزینه تردد جاده‌ای قابل رقابت نباشد، سفر ایمن، کاهش ترافیک، کاهش آلایندگی‌ها و صرفه جویی در مصرف سوخت محقق نمی‌شود. به همین در تمام دنیا تلاش می‌شود که قطارهای حومه‌ای با نرخ بسیار کمی سرویس دهی کنند تا مردم از این وسیله مناسب، ایمن و سبز استفاده کنند و مشکل ترافیک و آلودگی شهرهای بزرگ نیز کم شود.

ساخت خط آهن شلمچه بصره امسال آغاز می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سفر رئیس جمهور به عراق در اسفند ماه سال گذشته و مذاکره در خصوص خط آهن شلمچه بصره گفت: بر اساس تفاهماتی که در این سفر انجام گرفت، امسال عملیات اجرایی احداث خط آهن شلمچه بصره آغاز می‌شود و مسائلی هم که وجود داشت، با دستور رئیس جمهور در این سفر حل و فصل شد.

وی ابراز داشت: اجرای این پروژه به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور واگذار شده و شرکت راه آهن نیز به آنها کمک می‌کند تا این قطعه کوتاه ولی اثرگذار میان دو کشور متصل شده و یک مسیر ریلی ترانزیتی جدید برای کشورمان ایجاد کنیم. با توجه به اینکه مطالعات این پروژه تکمیل شده، امسال می‌توانیم عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

وضعیت سفرهای ریلی نوروز ۹۸

رسولی در خصوص سفرهای نوروزی ریلی اظهار داشت: در نوروز امسال علی رغم همه مشکلاتی که پیش آمد شامل تغییرات جوی و وقوع سیلاب در چند استان، توانستیم به تعهدی که در ابتدای سفرهای نوروزی اعلام کرده بودیم، به طور کامل عمل کنیم.

وی افزود: پیش بینی کرده بودیم ۲ میلیون ۱۰ هزار نفر را در ایام نوروز از ۲۴ اسفند ۹۷ تا ۱۶ فروردین ۹۸ جابه جا کنیم که بر اساس آمار بیش از ۲ میلیون و ۸ هزار نفر با قطار سفر کردند و تقریباً توانستیم ۱۰۰ درصد ظرفیت ایجاد شده را بهره برداری کنیم.

رسولی یادآور شد: در بازه زمانی مذکور، تعدادی کنسلی قطارهای مسافری به دلیل مسدودی خطوط داشتیم که بلافاصله این قطارها را به عنوان قطار فوق العاده در سایر مسیرها که مسدود نبود استفاده کردیم. پس از بازگشایی خطوط، این قطارها برای همان مسیر کنسلی به عنوان قطار فوق العاده منظور شد تا کسانی که بلیت‌هایشان کنسل شده را با قطار جابهجا کنیم. ضمن اینکه امسال هزینه خرید بلیت قطار تمام کسانی که بلیت‌هایشان کنسل شده بود را به طور ۱۰۰ درصد مسترد کردیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه متوسط تأخیر از مبدأ قطارهای مسافری در مقطع زمانی ۲۴ اسفند ۹۷ تا ۱۶ فروردین ۹۸، تنها ۲۵ ثانیه بود، گفت: در ۴ هزار و ۷۷۰ رام قطار، متوسط تأخیر در رسیدن به مقصد برای قطارهای نوروزی، ۳۶ دقیقه بود که این تأخیر نسبت به سال قبل اندکی رشد داشت ولی با توجه به اینکه مشکلات زیادی مانند سیل، رانش و ریزش کوه‌ها را در فروردین امسال شاهد بودیم، به قطارهای مسافری دستور تقلیل سرعت را صادر کرده بودیم تا ایمنی سیر قطارها کم شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها