کتاب «ماجرای فکر آوینی» نوشته وحید یامین‌پور، بتازگی توسط نشر معارف به چاپ رسیده و در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شده است. یامین‌پور که به همین مناسبت با خبرنگار ما گفت‌وگو می‌کرد، درباره چرایی پرداختن به اندیشه سیدمرتضی آوینی گفت: من معتقدم مسائل و اولویت‌هایی که آوینی به آن پرداخته، همچنان از اولویت‌های ما و به عبارت بهتر از مسائل و اولویت‌های انقلاب اسلامی قلمداد می‌شود.

سبک آوینی، تفکر انتقادی با چارچوب نظری دقیق است

به گزارش قدس آنلاین، وی افزود: وجه مهمی که باید به آن بیشتر توجه شود، تیزبینی آوینی است که کم‌نظیر است؛ هم مسائل را درست تشخیص داده و هم به آن‌ها عالی پاسخ داده است؛ می‌شود گفت آوینی سبک مؤثری ایجاد کرده که به رشد دادن نقد و تفکر انتقادی بسیار کمک کرده و چارچوب‌بندی نظری دقیق و چیره‌دستانه‌ای داشته است.

یامین‌پور با اشاره به اینکه «20 سال پیش تحت تأثیر آوینی قرار گرفتم و تحول عظیمی در فکر من ایجاد شد»، ادامه می‌دهد: برای همین تصمیم گرفتم پس از سال‌ها به‌گونه‌ای آوینی را به جوان‌ترها معرفی کنم تا آن‌ها هم به مسائل فرهنگی، تاریخی و تمدنی وارد بشوند؛ حتی برای آن‌هایی که امکان تحصیل در رشته‌های مرتبط را نداشته‌اند، این امکان فراهم شود تا با منظومه فکری آوینی آشنا شوند.

مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در پاسخ به این پرسش که «آیا این‌گونه کتاب‌ها موجب نخواهد شد افراد دیگر به آثار خود متفکران مراجعه نکنند؟»، گفت: در مورد همه متفکران این‌گونه کتاب‌ها تألیف شده است؛ به‌عنوان مثال در مورد شهید مطهری چندین کتاب نوشته شده و این یک سبک علمی است؛ اتفاقاً به نظر من، مطالعه ثانویه متفکران خیلی راهگشاست؛ چون ممکن است بعضی افراد، ارتباط منظومه‌ای متفکران را درک نکنند و دچار سرگشتگی شوند و حتی امکان مطالعه همه آثار را هم نداشته باشند.

یکی از بخش‌های کتاب درباره نگاه آوینی به غرب است؛ خبرنگار ما از یامین‌پور پرسید «آیا شما به دنبال این بودید که آوینی را نسخه مطلوب برای حال معرفی کنید و آیا اندیشه آوینی را راهگشا می‌دانید؟»؛ یامین‌پور پاسخ داد: شما اگر کتاب‌ها و مقالات آوینی را مرور کنید، متوجه خواهید شد که مسئله آوینی، مواجهه با غرب، اسلام آمریکایی و تهاجم فرهنگی است؛ مسئله تمدن اسلامی، پررنگ‌ترین مسئله آوینی است که اتفاقاً پررنگترین مسئله ما هست. به عقیده مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، رسیدن به تمدن اسلامی، نیازمند هوشیاری جمعی است و آوینی به دنبال این است که هوشیاری جمعی را افزایش دهد تا مثل دهه 70، با جریانی که خود آوینی مقالات زیادی در نقد آن نوشت، دیگر مواجهه نشویم.

یامین‌پور با تأیید اینکه شهید آوینی برای قدرت پیدا کردن این هوشیاری جمعی، از میراث مطهری، جلال، فردید و شریعتی هم استفاده کرده است، می‌افزاید: آنچنان که مشخص است، ایشان کاملاً تحت تأثیر امام خمینی(ره) بوده؛ البته شهید آوینی نقدهایی هم به شریعتی داشته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها