۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 656611

رئیس بانک مرکزی درباره ادعای برخی مقامات اروپایی درمورد کامل نبودن ساختار متناظر اینستکس در ایران گفت: این ادعا درست نیست. این شرکت با نام «ساتما» ثبت شده و مدیر عامل دارد و آن را به اطلاع اروپایی‌ها هم رسانده‌ایم. از این به بعد عدم همکاری اروپایی‌ها با این شرکت بهانه‌گیری است و امیدواریم هرچه زودتر شروع به کار کنند.

اروپایی‌ها بهانه می‌گیرند

به گزارش خبرنگار سیاسی قدس آنلاین، ناصر همتی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره وضعیت بازار ارز و نوسانات آن در روزهای اخیرنیز اظهار داشت: عده‌ای خواستند پس از تصمیم جمهوری اسلامی ایران در خصوص برجام که هفته پیش اعلام شد، نرخ را بالا ببرند ولی نتوانستند.
وی در پاسخ به این سوال که پس چه عمالی سبب شد ارز به حدود ۱۵ هزار تومان برسد، گفت: نرخ ارز تابع متغیرهای اقتصادی و سیاسی است. از بابت اقتصادی ما می‌دانیم وضع چگونه است. ذخایر ارزی و اسکناس ما بهتر شده، ولی متغیرهای سیاسی تأثیر می‌گذارد که مبنای اقتصادی ندارد. نرخ ارز تابع متغیرهای اقتصادی و سیاسی است. از بابت اقتصادی ما می‌دانیم وضع چگونه است. ذخایر ارزی و اسکناس ما بهتر شده، ولی متغیرهای سیاسی تأثیر می‌گذارد که مبنای اقتصادی ندارد.
ارز متاع خوبی برای سرمایه‌گذاری مردم نیست
همتی تأکید کرد: بارها گفته‌ام که مردم نباید تابع این متغیرهای سیاسی به ارز نگاه کنند. من همچنان اعلام می‌کنم که این نرخ‌ها نرخ‌های پایدار نیست و هر لحظه ممکن است تغییر کنند، مردم عادی و کسانی که می‌خواهند سرمایه گذاری کنند روی این نرخ‌ها سرمایه‌گذاری نکنند.
وی افزود: من نمی‌توانم بگویم در آینده نرخ ارز چه می‌شود ولی مطمئناً این نرخ‌ها ارزش ذاتی پول ما نیست. ان‌شاءالله شرایط بهتر شود و وضعیت بهتری در ارتباط با نرخ ارز خواهیم داشت.
آخرین وضعیت بازار متشکل ارزی نیز گفت: طرح اینست که در این بازار بانک‌ها، صرافی‌ها و کسانی که می‌خواهند خرید و فروش عمده ارز به صورت اسکناس را انجام دهند در این بازار فعال باشند تا قیمت واقعی ارز بجای کشورهای همسایه یا یازارهای غیر رسمی در این بازار مشخص شود.
همتی خاطرنشان کرد: در ارتباط با این بازار آنچه به عهده بانک مرکزی بوده ابلاغ شده است و شرکت بازار مشتکل ارزی تشکیل و مدیرعامل آن تعیین شده است. از حالا به بعد بر عهده آنهاست که کار را شروع کنند و در حال آماده سازی بیزینس پلن و مدلهای کاری خود و ثبت نام و تخصیص کد به صرافی‌ها هستند و تقریباً قرار است مثل یک بازار بورس کار کنند. نمی‌توانیم برای نقطه شروعش زمانی تعیین کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها