مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص خبر ورود موج جدید ملخ‌های صحرایی به‌کشور گفت: پیش‌بینی مبنی بر احتمال ورود این ملخ‌ها به‌این استان نشده و ملخ‌های صحرایی مشکلی برای خراسان رضوی ایجاد نمی‌کند.

پیش‌بینی مبنی بر احتمال ورود ملخ‌های صحرایی به‌خراسان رضوی نشده است

به گزارش قدس آنلاین ؛ فاطمه حلاج‌نیا ، در خصوص خبر ورود موج جدید ملخ‌های صحرایی از اواخر اردیبهشت به‌کشور، گفت: ملخ‌های صحرایی یا دریایی بیشتر جنوب کشور را تهدید می‌کنند و در حال حاضر هشت استان کشور درگیر این ملخ‌ها هستند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: امیدواریم این ملخ‌ها به‌این استان وارد نشوند، البته سازمان تمامی امکانات را به‌منظور مهار این ملخ‌ها در جنوب کشور بسیج کرده است.

وی بار دیگر با تاکید بر اینکه همکاران ما تمام تلاش خود را می‌کنند آفت ملخ صحرایی در همان عرصه منابع طبیعی جنوب کشور مهار شود، تصریح کرد: البته تاکنون هم خسارتی به‌منابع و باغات جنوب کشور وارد نشده است.

حلاج‌نیا بیان کرد: پیش‌بینی مبنی بر احتمال ورود این ملخ‌ها به‌خراسان رضوی نشده است، البته چنانچه بخواهد اتفاقی رخ دهد به‌طور حتم سازمان جهاد کشاورزی اعلام می‌کند، در حال حاضر در این استان درگیر ملخ‌های بومی خود و البته مبارزه با آنان است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ضمن بیان این موضوع که این ملخ‌ها نیز همچون ملخ‌های قبلی از سمت عربستان وارد کشور می‌شوند، خاطرنشان کرد: این ملخ‌ها مرحله به‌مرحله ریزش می‌کنند و تاکنون طبق آمارها حدود 200 تا ریزش از این‌ها کرده‌اند، به‌این معنا که پروازهایی که از سمت کشورهای جنوب به‌کشور ما می‌شود مرحله به‌مرحله است، به‌گونه‌ای که تخمگذاری صورت و بعد از آن پروازی انجام می‌شود و بعد به‌ایران ریزش می‌کنند.

وی ضمن اعلام آمادگی سازمان جهاد کشاورزی برای مهار این ملخ‌ها، عملکرد سازمان را در مهار این آفت در جنوب مثبت ارزیابی کرد و گفت: همکاران ما تمام تلاش خود را به‌کار بسته‌اند تا این آفت خسارتی به‌مزارع و باغات جنوب کشور وارد نکند.

حلاج‌نیا در خصوص دلیل این میزان از هجوم ملخ‌ها و پروانه‌ها به‌کشور، اظهار کرد: البته در خراسان رضوی از بابت ملخ صحرایی مشکلی ایجاد نمی‌شود و در استان‌های جنوبی این آفت تحت کنترل است، اما در بحث پروانه‌ها باید گفت، این‌ها آفت نیستند و به‌مزارع، باغات و گیاهان زینتی خسارتی نمی‌‎زنند و تنها از گل گار زبان و پنیرک تغذیه می‌کنند، بنابراین، کشاورزانی که محصولات داروییی کشت می‌کنند می‌توانند با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی توصیه‌های لازم در این خصوص را دریافت کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: خوشبختانه بارندگی‌های اخیر سبب شده طبیعت وضعیت خوبی داشته باشد و مراحل زندگی طبیعی تمام حشرات در طبیعت در حال انجام است، در صورت ورود حشره‌ای به‌خراسان رضوی چنانچه آفت باشد، دستورالعمل‌های لازم صادر می‌شود و چنانچه آفت نباشد، طبیعت را همان‌گونه که است، حفظ می‌کنیم.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها