امام جمعه مشهدمقدس در سلسله جلسات تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان به بررسی مفهوم و مصداق صادقین از نگاه قرآن پرداخت.

 منظور از «صادقین» در قرآن کریم چه کسانی هستند؟

به گزارش قدس آنلاین ، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم ویژه ماه مبارک رمضان در مهدیه مشهد اظهار داشت: با تعمق و دقتی که در الفاظ قرآن می‌کنیم سعی در فهم می‌کنیم اما مراد خداوند را صرفا معصوم و پیامبر متوجه می‌شوند. بهترین راه فهم قرآن، توجه به لغات آیات است و باید عمق هر کلمه را متوجه شویم و در این زمینه آیات خود قرآن می‌تواند راهگشا باشد.

امام جمعه مشهدمقدس گفت: اگر از قرآن و نهج‌البلاغه در مسیر صحیح استفاده نشود و آنها را خوب فهم نکنیم ممکن است حتی سبب گمراهی نیز بشود؛ کج فهمی نسبت به قرآن نباید داشته باشیم و برای این منظور باید در درجه نخست به آیات قرآن و روایات احادیث توجه کنیم.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: قرآن از صادقین در کتاب الهی نام برده اما این صادقین چه کسانی هستند که خداوند از آنها درباره صدقشان سوال می‌کند؟ قرینه‌ای نداریم که این صادقین صرفا در مورد انبیاء باشد و چون «ال» ابتدای آن آمده به نظر می‌رسد که مصداق آن تمام مومنان باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه کسانی که ولایت اهل بیت(ع) را قبول نکنند مصداق این آیه نیستند زیرا اصل رسالت پیامبر را قبول نکرده‌اند بیان کرد: باید هر آنچه از سوی پیامبر آمده را به عنوان نازل شده از سوی خداوند متعال قبول کرده و در این باور نیز تردید نکنیم و باور با تردید همراه نباشد و علاوه بر این با مال و جان نیز باید در این مسیر مجاهده کرد و در این صورت مصداق صادقین است.

علم‌الهدی گفت: خداوند از صادقین می‌پرسد که این صدق آنها در کجا و در چه زمینه‌ای بروز پیدا کرده و مانند این است که بخواهند از عالم از علمش بپرسند که این علم را کجا به کار برده است؟ صادق نیز آیا صدقش مظهر اجرایی و بیرونی داشته است یا خیر؟

وی تصریح کرد: انسان نمی‌تواند بگوید من دلداده خدا هستم اما در برابر منکرات شرعیه بی‌تفاوت هستم؛ این صدق صادقین باید دارای مظهر باشد و برخی گفته‌اند که صدق صادقین این است که در قول صادق بود اما آیا در فعل نیز صادق بودید و در فعل شما با اندیشه شما تطبیق داشت؟

امام جمعه مشهدمقدس ادامه داد: در روز قیامت از گناه کسی پرسیده نمی‌شود اما از صدق صادق پرسیده می‌شود؛ با کاذب چه می‌کنند؟ اگر قرار باشد از کاذب نیز سوال شود با صادق چه تفاوتی دارد و در این زمینه آیه قرآن حال کاذب را مشخص می‌کند که در روز قیامت از گناه کسی سوال نمی‌شود و در این زمینه انس و جن یکسان هستند.

علم الهدی بیان کرد: مجرمان با سیمای خود مشخص می‌شوند و جایگاه آنها در جهنم است و بازخواست و محاکمه مربوط به اینها نیست و صرفا مربوط به صادق است.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها