رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: میز مشترک توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان را نیز در دستور کار داریم که مستلزم این است در کشور بپذیرند که ما برگزارکننده میز باشیم.

تاسیس میز مشترک ایران و عمان در خراسان رضوی
به گزارش قدس آنلاین ، راضیه علیرضایی امروز در کارگروه توسعه صادرات استان در دفتر استاندار در خصوص وضعیت تجارت خارجی استان، اظهار کرد: در برنامه امسال بحث توسعه صادرات یکی از هفت رویکردی است که وزارتخانه برای ما مشخص کرده و در این رویکرد افزایش و توسعه صادرات، چند مطلب برای ما اساسی بوده که شامل برقراری پیمان‌های منطقه‌ای، حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی و قراردادهای تجاری بین المللی در شهرستان‌های استان است.
وی افزود: این امر در برنامه توسعه صادرات یکی از مسائل پیش پای تولید ما برای افزایش فروش است. سال گذشته حدود 3 هزار تن صادرات کالا داشتیم که ارزش آن 2.2 میلیارد دلار بوده و از نظر وزنی رشد 40 و از نظر ارزشی 14 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است، اتفاقی که موقع شدت تحریم‌ها رخ می‌دهد، این است که سهم صادرات استان افزایش پیدا می‌کند، یعنی صادرات به سمت کشورهای شرقی افزایش می‌یابد و آن هم به دلیل نوع بازارهای منطقه است.
علیرضایی ادامه داد: تراز بازرگانی ما نزدیک 2 میلیارد دلار مثبت است. 18 درصد صادرات ما به کشورهای آسیای میانه بوده، اما حدود 50 درصد صادرات استان به افغانستان، 13 درصد به کشورهای عربی، 4 درصد به کشورهای اروپایی و 6 درصد به کشورهای آسیای شرقی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص مقایسه واردات با صادرات، گفت: ما کاهش واردات داریم، ممکن است دیدگاه این باشد که واردات کمتر بهتر است، اما واقعیت این است که اگر واردات از مرزهای استان بیشتر باشد، به رونق بیشتری در استان می‌انجامد. تا این حد مثبت بودن تراز ممکن است نشان‌دهنده یک مساله جدی باشد و آن هم این است که واردات به صورت متمرکز در تهران تصمیم‌گیری شده و معمولا از طریق مرزهای دیگر وارد می‌شود و بخشی از رونق تجاری استان را به خود می‌گیرد.
وی با بیان اینکه  صادرات و واردات در کشور افتی داشته، اما صادرات استان افزایش داشته است، عنوان کرد: تفاوت تجارت استان با سایر کشور این بوده که 10 بازار اول ما افغانستان، ترکمنستان، عراق، امارات، پاکستان، اسپانیا، هنگ کنگ، ویتنام، ازبکستان و تاجیکستان اما این ترکیب در کشور شامل چین و کشورهای دیگر است، ما تفاوت جدی در نوع تجارت در کشور و استان داریم یعنی بافت تجاری ما با کشور متفاوت است.
علیرضایی اضافه کرد: بیشترین افزایش را برای ویتنام، ترکیه، هلند و ازبکستان داشتیم و بیشترین عدد تغییریافته در تجارت ما با افغانستان بود که از افزایش صادراتی که داشتیم،  157 میلیون دلار به افغانستان، 54 میلیون دلار به ویتنام، پاکستان، ازبکستان و ترکمنستان و در نهایت 10 میلیون دلار افزایش صادرات به عراق بوده است. عمده‌‎ترین کالاهایی که صادر کردیم، زعفران فله و بسته‌بندی، کف‌پوش و مواد نسجی، فرش و فرش‌های ماشینی، میوه تازه و روغن‌های سبک است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: عمده واردات استان از مرزهای دیگر اتفاق می‌افتد. حدود 70 درصد واردات استان مربوط به بخش خصوصی و تجاری بوده که از مرزهای جنوبی انجام می‌شود. اقلام وارداتی ما شامل پنبه، برنج، ابریشم خام، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و دانه کنجد هستند که چنانچه وارد شوند، روی فرایند تولید در استان کمک می‌کنند. امیدواریم در سال 98 بتوانیم روی ورود نهاده‌های دامی و غله از مرزهای استان، فرصت‌های جدیدی را متوجه استان کنیم.
وی خاطرنشان کرد: آمار صادرات فروردین 98 نشان می‌دهد که از نظر وزنی 62 درصد رشد اما از نظر ارزش 16 درصد کاهش داشتیم. مهمترین اقلام صادراتی ما در این ماه فرآورده‌های نفتی، زعفران، سیمان و فرآورده‌های لبنی بوده است. در فروردین ماه کاهش واردات داشتیم که از جمله مسائلی است که باید برای آن فرصتی در استان ایجاد شود، در حال حاضر 80 درصد ثبت سفارش‌های واردات ما از محل ارز حاصل از صادرات است.
علیرضایی در خصوص برنامه‌ها و اهداف سال 98، تصریح کرد: در سال 96  طرحی را کار کردیم، برنامه توسعه صادرات استان را با کمک اتاق بازرگانی ارائه دادیم و مصوب شد. برنامه کمَی را برای توسعه صادرات استان نوشتیم. اکنون نیز یک برنامه ابلاغی رئیس‌جمهور است که هر دو  رشد 15 و 22 درصدی را دیکته می‌کند. بر اساس برنامه توسعه ششم، امسال اهداف کمَی ما به گونه‎ای است که باید 2 میلیارد و 743 میلیون دلار صادرات داشته باشیم و برنامه ابلاغی امسال 2 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده که برنامه سنگین است و باید خودمان را به حدود 2 میلیارد و 700 میلیون دلار در سال جاری برسانیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص برنامه‌های سال 98، بیان کرد: برنامه‌ها این است که بازارهایی چون هنگ کنگ و ویتنام در آسیای جنوب شرقی را که شروع کردیم، حفظ کنیم و افزایش دهیم، افزایش صادرات به کشورهای فعلی را داشته باشیم، ارتقای سطح کیفی، تنوع‌بخشی و ارتقای روابط تجاری با کشورهای روسیه، عمان و منطقه اوراسیا نیز از دیگر برنامه‎ها است که پیمان اوراسیا بیش از سه سال است که معطل مانده و اگر به نتیجه برسد، می‌تواند نقطه تحویل باشد.
وی افزود: در حمل و نقل کالای صادراتی نیاز به تجدید نظر و بهبود شرایط داریم و در حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‌ای باید به صورت برنامه مشخص تا پایان سال پیش‌بینی و مراعات شود. انتظار و تقاضای ما این است که به حمل و نقل صادراتی ما یارانه‌ای داده شود، زیرا موضوع حمل و نقل یکی از محدودیت‌هایی است که ما را از بازار بیرون می‌کند. بحث بعدی افزایش مراودات تجاری با کشورهای همسایه و دیگری عبور موقت به عنوان مطالبه‎ای است که به شدت به آن نیازمند هستیم، بحث تقویت فروش از ساماندهی اعزام پذیرش هیات‌ها، تقویت برندهای مشترک و ایجاد شبکه‌های اطلاع‌رسانی از دیگر موارد است.
علیرضایی با بیان اینکه بیمه در رابطه با تجارت شرق کشور کوچک عمل می‌کند، عنوان کرد: باید زیرساخت‌ها به ویژه در مناطق آزاد و دو نقطه استان تقویت شود. برنامه تجارت پیش‌بینی کرده و در کمیته پایش تصویب کردیم. میز کالایی پیش‌بینی کردیم. بخش خصوصی ما متقاضی برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی است که طبق برنامه بالادست ما طراحی می‌شود و در کمیته پایش مصوب شده است. برای ازبکستان، ترکمنستان، افغانستان، ویتنام و هنگ کنگ پیش‌بینی حضور در نمایشگاه‌ها را داریم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: انتظار داریم بتوانیم چند میز تجاری را در استان برگزار کنیم. میز مشترک توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان را نیز در دستور کار داریم که مستلزم این است در کشور بپذیرند که ما برگزارکننده میز باشیم. یکی از مسائلی که داریم این است که به محض اینکه کار ابتدایی آن را انجام می‌دهیم، در کشور به نظرشان می‌رسد که باید این کار را انجام دهند و موجب می‌شود ما هر بار می‌‎خواهیم کار کشوری در استان انجام دهیم، ترجیح می‌دهند در تهران برگزار شود، اما وقتی در استان انجام می‌شود زودتر به نتیجه می‌رسد و صادرات بهتری داریم.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها