رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: ما همچنان معتقدیم که سایت‌ها و الپکیشن‌ها باعث ناآرامی بازار مسکن می‌شوند. از این رو معاون دادستان دستور داد تا این آگهی ها بدون درج نرخ ها منتشر شوند که مورد استقبال ما نیز قرار گرفت. به این ترتیب شاهد بازگشت نسبی آرامش به بازار مسکن بودیم که انتظار داریم ادامه پیدا کند.

بازگشت آرامش به بازار مسکن با حذف قیمت از روی سایت‌ها/ رونق تولید با افزایش ساخت و ساز

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با «قدس آنلاین» در پاسخ به سؤالی در خصوص چرایی تفاوت فاحش رشد قیمت مسکن در واقعیت با آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در اردیبهشت ماه اظهار کرد: گزارش اردیبهشت ماه مرکز آمار ایران در حالی از افزایش ماهانه یک درصدی بهای مسکن در اردیبهشت ماه خبر داد که نگاهی به آمار معاملات و پول‌های رد و بدل شده در دادوستدهای یک ماه اخیر این بازار رشد قیمتی به مراتب بیشتری را نشان می دهد. این موضوع اما ارتباطی به نادرستی آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ندارد. واقعیت این است که در ماه‌های اخیر به دلیل برخی سفته بازی‌ها، جو روانی و کاذبی بازار مسکن را در بر گرفت. این دادوستدها زیر شاخص تورم قرار خواهد گرفت.

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک، "ما در سال‌های گذشته یعنی در سال‌های ۶۸، ۸۶، ۹۱ و ۹۷، چهار بار شاهد جهش قیمتی در بازار مسکن بودیم. در سال ۹۱ با افزایش قیمت دلار به میزان ۳ برابر، قیمت ملک نیز ۳ برابر افزایش یافت اما در سال بعد افزایش قیمتی رخ نداد زیرا قدرت خریدی برای مردم وجود نداشت."

کاهش قدرت خرید مردم و رکود مسکن

وی در ادامه از کاهش محسوس تعداد معاملات مسکن در کل کشور و تهران در یکسال اخیر خبر داد و گفت: تعداد معاملات کل مسکن در بازه زمانی یک فروردین ۹۷ تا سوم خرداد ۹۷ در حدود۲۸۰ هزار و ۴۱۵ عدد بود که با افت ۹ درصدی در بازه زمانی یک فروردین ۹۸ تا ۳ خرداد ۹۸ به ۱۸۹ هزار و ۲۸۷ عدد رسید. همچنین در سال ۹۷ از کل دادوستدها ۱۲۰ هزار و ۹۹ معامله به مبایعه نامه ها و ۸۵ هزار و ۹۵۸ عدد به اجاره نامه ها مربوط بود که در سال ۹۸ به ترتیب با کاهش ۴ و ۱۶ درصدی به ۷۲ هزار و ۳۵۲ عدد رسید.

قلی خسروی در ادامه به آمار معاملات تهران نیز اشاره کرد و گفت: در بازه زمانی یک فروردین ۹۷ تا سوم خرداد ۹۷ ، ۶۰ هزار و ۴۷۴ عدد کل معاملات ثبت شده در تهران بوده است که از این میزان ۳۲ هزار و ۶۷۰ عدد مربوط به مبایعه نامه ها و ۲۷ هزار و ۳۵۹ عدد به اجاره نامه ها بود. در بازه زمانی مشابه سال ۹۸ اما این ارقام به ترتیب با کاهش ۴۳، ۴۰ و ۲۵ درصدی مواجه شد. موضوعی که به وضوح نشان از کاهش قدرت خرید مردم دارد. به این ترتیب اگر قیمت ها از این میزان نیز بالاتر رود، رکود بیشتری در بازار مسکن مشاهده خواهد شد.

بازگشت آرامش به بازار با حذف قیمت از روی سایت ها

وی همچنین به شرایط جدید درج آگهی فروش مسکن روی برخی سایت‌ها و اپلیکیششن‌های موبایلی اشاره کرد و گفت: ما همچنان معتقدیم که این سایت‌ها و الپکیشن‌ها باعث ناآرامی بازار مسکن می‌شوند. از این رو معاون دادستان دستور داد تا این آگهی‌ها بدون درج نرخ ها منتشر شوند که مورد استقبال ما نیز قرار گرفت. به این ترتیب شاهد بازگشت نسبی آرامش به بازار مسکن بودیم که انتظار داریم ادامه پیدا کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تأکید کرد: واقعیت این است که درج قیمت باعث قطع شدن ارتباط مالک و مشتری می‌شود و این موضوع سبب می‌شود تا سود جویان به راحتی بتواند جوی کاذب بر بازار حاکم کنند. پیش از این نیز درج قیمت ها توسط مشاورین املاک بر پشت شیشه مخالفت شده بود. قیمت مسکن باید با گفت‌وگوی طرفین به دست آید.

رونق تولید با افزایش ساخت و ساز

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود با آرام تر شدن فضای حاکم بر بازار مسکن،  شاهد ثبات نسبی و متعادل شدن قیمت ها باشیم. چرا که قیمت های فعلی در توان مردم نیست. البته انتظار برای کاهش پرسرعت قیمت ها وجود ندارد. از این رو با توجه به فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی، سازندگی‌ها شروع و بافت‌های فرسوده نیز بازسازی خواهند شد تا شاهد رونق بازار باشیم. با توجه به ایجاد ۱۷۴ شغل اساسی در بخش ساخت وساز و تاکید مقام معظم رهبری بر رونق تولید، انتظار می رود تا با افزایش ساخت سازها باعث استغالزایی بیشتر و ارتقای توسعه و رونق باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها