شاخص کل بورس تهران با رشد ۳۵۰ واحدی در میانه کانال ۲۳۰ هزار واحد قرار گرفت.

قدرت‌نمایی پول‌های تازه در بورس تهران

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، بورس تهران در ادامه معاملات روز دوشنبه، امروز را نیز با فشار عرضه در عموم سهام آغاز کرد تا شاهد عقب‌نشینی نسبی قیمت سهام باشیم. در ادامه اما با خروج فروشندگان از گردونه معاملات، شاهد تقویت تقاضا در بازار بودیم که به رشد قیمت‌ها و در نهایت رشد شاخص کل انجامید. به این ترتیب در نهایت شاخص کل بورس تهران با رشد ۳۵۰ واحدی در میانه کانال ۲۳۰ هزار واحد قرار گرفت. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد قدرت ورود نقدینگی به بازار سهام به قدری زیاد است که مانع از هر گونه سرکوب قیمت در بازار می‌شود. در عین حال سفر شینزوآبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران در روز آتی شرایطی خوشبینانه در بازار حاکم کرده است. این سفر می‌تواند از بار ریسک سیاسی که برای بیش از یک سال در بازارها شعله‌ور شده است، بکاهد.

امروز از ۳۸ صنعت فعال بورسی، شاخص ۲۱ صنعت با رشد همراه شد و در مقابل ۱۷ صنعت با افت میانگین قیمت به معاملات روزانه خود پایان دادند. در این میان بار دیگر گروه‌های کوچک بازار بودند که مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفتند. در این خصوص می‌توان به گوره‌های محصولات چوبی، مخابرات، وسایل ارتباطی و کاشی و سرامیک اشاره کرد. در آنسوی بازار اما گروه‌های بزرگ کالایی در محدوده منفی قیمت معامله‌ شدند. بیشترین اثر مثبت بر رشد شاخص طی معاملات روز جاری نیز بر دوش نماد معاملاتی دو شرکت مخابرات ایران و ارتباطات سیار بود. «اخابر» روز گذشته به دنبال افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. این شرکت در اطلاعیه خود اعلام کرد در راستای اجرای مصوبه شماره ۳۹۲۷/م مورخه ۳۰/۰۵/۹۷هیئت مدیره شـرکت مخابرات ایران در خصوص فروش املاک مازاد این شرکت تاسقف ۵۰۰۰میلیارد ریال و همچنین آگهی مزایده شماره الف/۹۷ شرکت مدیریت سازمان سازه غدیر به نمایندگی شرکت مخابرات ایران مبنی بر فروش ۱۲۲ فقره از املاک مازاد به استحضار می‌رساند از کل تعداد مذکور، ۹۷ فقره از املاک مزایده ای طی دو مرحله مزایده جمعا به ارزش ۱۱۳ میلیارد و ۸۳۹ میلیون تومان فروخته شـده که وجوه آن نیز مطابق شرایط مندرج در مزایده وصول و یا در حال وصول است. به این ترتیب بازگشایی «اخابر» با رشد ۸ درصدی به تابلوی معاملات بورس تهران بازگشت و در صدر نمادهای اثرگذار بر شاخص کل ایستاد.

در فرابورس ایران نیز شرایط مشابهی تجربه شد؛ به طوری که شاخص کل ایران در یک مسیر رفت و برگشتی، در نهایت به رشد ۱۴.۷ واحدی (معادل ۰.۵ درصد) همراه شد و در سطح ۲۹۳۷ واحد ایستاد. در این روز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و تولید نیروی برق دماوند بیشترین تاثیر بر رشد شاخص را بر عهده داشتند. در مقابل اما سهام شرکت‌های سنگ آهن گهرزمین و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه مانع از رشد بیشتر این نماگر شدند.

گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم ۶۵۹ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲۳درصد رشد داشته که عمدتا بخاطر افزایش ۲,۱۶۷ میلیارد ریال سایر درآمدهای غیرعملیاتی بوده است. این شرکت براساس عملکرد ۱۲ ماهه برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ مبلغ ۱,۹۷۶ میلیارد ریال سود خالص محقق کرده است. حال «سمگا» با ورود نقدینگی قابل توجه از سوی معامله‌گران حقیقی همراه شده است. از این رو کارشناسان برای این سهم گردشگری پس از چندین ماه در جا زدن، صعود تا هدف هزار تومان را نیز محتمل می‌دانند. شایان ذکر است «سمگا» معاملات دیروز خود را با دادوستد بیش از ۱۲۹ میلیون سهم به ارزش ۹۰ میلیارد تومان به پایان رساند. این شرایط در حالی رقم خورد که ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نقدینگی در انتظار ورود به این سهم فرابورسی پشت درهای بسته ماندند تا امکان رشد تا سقف مجاز قیمتی طی معاملات فردا دور از انتظار نباشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها